Jak zbudować pierwsze wrażenie i dlaczego jest ważne?

Jak zbudować pierwsze wrażenie i dlaczego jest ważne? http://www.sxc.hu

Nigdy nie ma się drugiej okazji, żeby zrobić pierwsze wrażenie – te słowa Andrzej Sapkowskiego najlepiej oddają istotę pierwszego wrażenia i pokazują jak ważne jest wykorzystanie tych pierwszych kliku sekund każdej naszej nowej znajomości.

Pierwsze wrażenie to interakcja niezależna od nas, za którą odpowiedzialny jest instynkt. Pierwsze wrażenie to kilka sekund, w którym to czasie oceniamy, czy napotkana osoba jest do nas podobna i czy czujemy się z nią bezpiecznie. O naszym wrażeniu decyduje czyjś wygląd i ton jego głosu.

Nasz emocjonalny barometr

Pierwsze wrażenie to ważne narzędzie, rodzaj emocjonalnego barometru. Dzięki niemu oceniamy nowo poznane osoby, choć trzeba bardzo uważać, bo ocena ta nie zawsze musi być trafna. Jest wiele prawdy w powiedzeniu: „Nie oceniaj książki po okładce” – pierwsze wrażenie może nas zmylić. Przekonanie na temat nowo poznanych ludzi wyrabiamy sobie w bardzo krótkim czasie. Zwykle decydują o tym sekundy. W tym momencie duże znaczenie ma zaangażowanie tych rejonów mózgu, które odpowiadają za przetwarzanie informacji emocjonalnych. Pierwsze wrażenie zostaje w nas długo, czasem na zawsze bowiem jest to obraz, który tworzymy w pierwszych chwilach kontaktu z daną osobą. Obraz ten długo utrzymuje się w pamięci, jest zabarwiony emocjami i silnie wpływa na nasze zachowanie.

Ważne jest, by uświadamiać sobie, jakie jest pierwsze wrażenie, które wywierają na nas ludzie, jednak żeby dobrze odczytywać te pozawerbalne sygnały, należy poznać samego siebie. Interpretując własne emocje i odczucia, stajemy się świadomymi siebie, a będąc świadomym siebie i własnych emocji, łatwiej kontrolujemy to, co robimy. Oznacza to, że możemy sterować wrażeniem, jakie wywieramy na innych osobach.

Podobne artykuły:

Sprzedawco, zrób dobre pierwsze wrażenie

Dam Ci kilka rad, z których możesz skorzystać, przygotowując się do ważnego spotkania:

  • Przed spotkaniem warto zdobyć wiedzę o swoim rozmówcy.
  • Dbrany do sytuacji ubiór ma istotne znaczenie, powinien harmonizować z profilem rozmówcy.
  • Przed wyjściem weź ze sobą wszystkie potrzebne dokumenty.
  • Bądź punktualny.
  • Przed spotkaniem odpręż się, głęboko oddychaj.
  • Staraj się mówić niskim głosem.
  • Bądź uprzejmy i grzeczny w stosunku do osób, które spotkasz przed rozmową.
  • Powitaj rozmówcę uśmiechem; wymień pewne uściski dłoni.
  • Pamiętaj o dobrej postawie podczas rozmowy.
  • Spróbuj naśladować mowę ciała rozmówcy.
  • Nie przerywaj rozmówcy.
  • Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą – kontakt wzrokowy jest oznaką grzeczności i uwagi.
  • Potakiwanie jest oznaką zaangażowania w rozmowę.
  • Zakładaj, że Twój rozmówca jest bystrym obserwatorem i rejestruje wszystkie sygnały, jakie często nieświadomie wysyłasz.

Pierwsze wrażenie, tak istotne w naszym życiu, budowane jest na podstawie sygnałów wzrokowych. Dlatego warto znać dress code obowiązujący w świecie biznesu, a także podstawowe zasady towarzyskiej etykiety.

Niejednokrotnie pewnie słyszałeś o „zakochaniu od pierwszego wejrzenia” lub „nienawiści od pierwszego spojrzenia”. Wyznania tego typu mają charakter wybitnie emocjonalny i są przejawem uczuć, nie zaś racjonalnymi sądami.

Wszystko jak widzisz jest w Twoich rękach…

Podobne artykuły:


Sebastian Morawietz Henry Jones Group Poland