Jak zdobyć i podtrzymać lojalność klientów?

Jak zdobyć i podtrzymać lojalność klientów? Image courtesy of by adamr/FreeDigitalPhotos.net

Lojalność klientów można zyskać tylko dzięki silnej relacji. Gdy postrzegają Ciebie jako przyjaciela i sojusznika niechętnie odejdą, nawet gdy konkurencja będzie tańsza.

Tworzenie takich relacji wymaga odpowiedniej postawy i właściwych zachowań. Kilka rad Jerry Acuffa.

1. Budowanie relacji powinno być Twoim priorytetem. Pokaż, że właściwe relacje są ważniejsze od dokonywania samej sprzedaży. Twoi klienci natychmiast wyczują, że Twoje intencje są dla nich dobre.

2. Okaż zainteresowanie. Ludzie wyczują, że ktoś się nimi interesuje. Ciekawość pomaga zrozumieć, w jaki sposób można lepiej pomóc klientom, jednocześnie dając możliwość nauczenia się nowych rzeczy.

3. Bądź konsekwentny i wiarygodny. Ludzie będą lojalni tylko wobec tych, którym ufają. To trzeba udowadniać codziennie. Jeśli będziesz nieprzewidywalny, będą odchodzić.

4. Przyznawaj się do słabości. Udawanie Supermana tylko oddala ludzi. Budowanie relacji wymaga odkrywania obszarów, w których Ty i Twój klient mogą najlepiej działać razem. Jest to możliwe tylko wtedy, jeśli jesteś gotów przyznać się do swoich słabości i ograniczeń.

5. Zachowuj otwarty umysł. Jeśli idziesz na spotkanie z klientem musisz być absolutnie przekonany, że klient potrzebuje Twojej oferty. Klient od razu wyczuje, że jesteś niepewny. Otwarty umysł na pewno pomoże w czasie spotkania.

6. Bądź gotów polecać konkurentów. Kiedy przyznasz, że oczekiwania klienta lepiej spełni jednak konkurencja, ten będzie myśleć o tobie, jako zaufanym doradcy i konsultancie, a nie tylko sprzedawcy.

7. Prawdziwe rozmowy. Spotkanie z klientem powinno być rozmową, a nie tylko sprzedażą. Zawsze należy poświęcić więcej czasu na słuchanie klienta, a nie tylko na rozmowę z nim. I nigdy, przenigdy nie krytykuj klienta!

8. Bądź profesjonalny. Klient chce robić interesy z osobami, które poważnie myślą o tym, co robią i co chcą osiągnąć.

9. Nigdy nie bój się zająć stanowisko, nawet jeśli jest to niepopularne wśród klientów czy w firmie. To nie znaczy, że trzeba wszczynać niepotrzebne konflikty. Jeśli jesteś gotów do podejmowania decyzji na podstawie tego, co wiesz, jest w porządku.

10. Budowanie wspaniałych relacji to nie tylko dobry biznes, to także świetna zabawa. Zastanów się czy nie lepiej spędzać czas z ludźmi, których lubisz (i którzy lubię Ciebie ), a nie tylko próbować manipulować ludźmi, aby kupowali. 

Na podstawie materiału Geoffreya Jamesa opublikowanego w serwisie www.inc.com

Podobne artykuły:

na podstawie materiału zamieszczonego w inc.com