Jak zmotywować pracownika do pracy

Jak zmotywować pracownika do pracy Image courtesy of bplanet/FreeDigitalPhotos.net

Motywuj ludzi do pracy znając ich mocne strony. Wydobądź z pracowników to co najlepsze: inteligencję, potencjał, uzdolnienia, zainteresowania.

"Człowieka motywuje tylko jedno – pęd i chęć do rozwoju, do samorealizacji"

Motywuj ludzi do pracy znając ich mocne strony. Wydobądź z pracowników to co najlepsze: inteligencję, potencjał, uzdolnienia, zainteresowania. Poznaj ich zasoby i możliwości. Rozmawiaj ze swoimi pracownikami, przeczytaj ich życiorysy, dowiedz się na jakiej uczelni studiują, na jakim kierunku, czym interesują się poza pracą. Czy lubią pracować samodzielnie czy potrzebują być anonimowi w tłumie.

Jeśli twój pracownik popełnił błąd, wykorzystaj to do wspólnej nauki. Poproś pracownika o sporządzenie krótkiego raportu, w którym udzieli odpowiedzi na pytania:

    • Co się stało, że...
    • Co należało zrobić wcześniej?
    • Jak można tego uniknąć w przyszłości?


Pamiętaj, żeby były to pytania otwarte. Odpowiedzi na te pytania pozwolą zamienić błąd na pozytywne doświadczenie zawodowe. Pamiętaj, że nie popełnia błędów tylko ten kto nie pracuje!


Kolejny sposób, to motywacja poprzez dobór rodzaju pracy. Wykorzystaj do tego analizę stanowiska pracy. Sprawdź jakie kursy ukończył pracownik, jakie zdobył dyplomy. Pracownik podejdzie do pracy z entuzjazmem, ochotą i będzie zainteresowany własnym rozwojem zawodowym. Samo wykonywanie pracy stanie się nagrodą i źródłem motywacji wewnętrznej.

Inny element, który powinieneś uwzględnić to: informacja zwrotna o wynikach pracy - feedback - czyli motywacja zewnętrzna.

Pracownik musi wiedzieć, że to co robi, robi dobrze lub źle. Pracownik musi również znać cel - po co coś robi. Zawsze wyjaśnij pracownikowi cel powierzonych zadań. Fachowcy z dziedziny psychologii pracy twierdzą, że: "Jeden rok, w którym analizujemy swoją pracę przy pomocy informacji zwrotnej jest wart więcej niż 10 lat doświadczeń kiedy nie korzystamy z feedback`u."

Pamiętaj, że ludzie uczą się szybciej dzięki nagrodzie czyli pozytywnemu wzmocnieniu poprawnych reakcji, niż poprzez karanie reakcji niepoprawnych.

Bądź szefem - przywódcą dla swoich pracowników. Daj przykład z siebie. Bądź entuzjastyczny, a innym to się udzieli. Dbaj o równowagę między braniem i dawaniem. Oczekuj, wymagaj, ale i ucz czego oczekujesz i wymagasz. Efektem będzie satysfakcja i poczucie bezpieczeństwa wszystkich pracowników firmy.


Przecież: uśmiech kosztuje mniej niż elektryczność, a daje więcej światła.

Ze stanowiskiem szefa - przywódcy związany jest autorytet. Jednak autorytet jest czymś więcej niż tylko odpowiednim wykształceniem, wyszkoleniem, znajomością procedur i "posiadaniem" stanowiska. To pracownicy ustalają czy ktoś ma cechy przywódcze i czy motywuje ich do pracy. Akceptacja przywództwa odbywa się nie w głowach, ale w sercach. Jeśli chcesz wiedzieć czy jesteś szefem - przywódcą odwróć się i zobacz czy ktoś za Tobą podąża.

Communication One Consulting Sp. z o o