Jak znaleźć dobrego content writera

Jak znaleźć dobrego content writera Moriel - sxc.hu

Teoretycznie łatwo jest znaleźć człowieka, który dobrze pisze – media są w coraz gorszej kondycji i tną etaty, wystarczy przechwycić byłych pracowników. Niestety, nie jest to takie proste.

Grant Butler prowadzi agencję copywritingową od 15 lat i wielokrotnie rekrutował dziennikarzy, pisarzy i redaktorów. W tym czasie media  w Australii, gdzie mieści się jego firma, przeżywały ciężki kryzys. Mimo, że rozmawiał z najlepszymi piórami swojego kontynentu, niewielu z nich zostało dobrymi content writerami. Dlatego opracował metodę, dzięki której udaje mu się odławiać najlepszych.

Pisanie

Należy się upewnić, że kandydat umie pisać. To brzmi banalnie, ale wielu ludzi, mimo imponujących CV i referencji nie ma prawdziwego zacięcia do pisania. Często za świetnym artykułem stoi ogrom pracy niepodpisanego pod tekstem redaktora, który poprawił literówki, szyk zdań, czasem nawet fakty.

Podobne artykuły:

Dlatego należy zawsze dopytać kandydata, co uważa za swoją najmocniejszą stronę. Następnie dać mu krótki tekst do napisania i ocenić go – jak szybko powstał, jak jest napisany i zredagowany.

Praca w grupie

Na każde stanowisko należy zatrudniać ludzi, którzy dobrze umieją współpracować z innymi. Dlatego wśród twoich copywriterów musisz mieć ludzi, którzy dobrze traktują współpracowników na zewnątrz i wewnątrz firmy, a nie gwiazdy o rozdętym ego.

Aby być dobrym dziennikarzem należy być szybkim, niezależnym, umieć dogadać się z ludźmi, chcieć dostarczyć czytelnikowi dobry tekst i mieć w sobie niezbędną szczyptę bezczelności.

News to coś, czego inni nie chcą czytać. Wszystko inne to reklama. William Hearst

Każda z tych cech może łatwo zostać wykorzystana w content writingu. Z tym, że wielu dziennikarzy postrzega content writing i copywriting jako zajęcie gorsze i mniej szalchetne niż dziennikarstwo. Dlatego przed zatrudnieniem dawnego dziennikarza należy mu uświadomić, że teraz nie będzie już błyszczał i podpisywał nazwiskiem swoich tekstów. Może się zdarzyć, że nawet odda swoje teksty do podpisania innym.

Zainteresowanie

Najbardziej efektywni copywriterzy są zainteresowani tematem, na który piszą. Dlatego twój copywriter musi widzieć w swojej pracy coś więcej niż irytujący czas między jedną a drugą wypłatą. Powinni w najlepszy możliwy sposób wykorzystać swoje źródła i traktować swoich czytelników serio.

Zaufanie

Zatrudniony człowiek musi umieć napisać tekst, który nie tylko angażuje czytelnika, ale jest też związany z marką i mało ryzykowny. I nie możesz każdego jego tekstu czytać. Oznacza to, że podczas pisania muszą mieć na względzie masę różnych czynników – od wyników finansowych firmy do różnych napięć politycznych i społecznych w kraju. To ważne zwłaszcza dziś, gdy łatwo jest stać się pośmiewiskiem mediów społecznnościowych.

Ważne jednak, by organizacja doceniała pracowników, którym ufa. Newsroom musi mieć możliwość powiedzenia „nie”, gdy uważa, że to konieczne. Może chcieć więcej czasu na przygotowanie lepszego tekstu.

Podobne artykuły:

Jest to szczególnie ważne dla byłych dziennikarzy, których niesamowicie frustruje fakt, że muszą dostarczać teksty niedokończone, słabe i niezredagowane. A niezadowolony twórca treści może swoją frustrację wyrazić na wiele sposobów, które potrafią zaboleć nawet kierownictwo firmy.

Umiejętności redaktorskie

Dobry dziennikarz powinien umieć równie dobrze redagować teksty innych, co sam pisać. To kluczowe, gdyż przy tworzeniu tekstów dla korporacji, wiele treści jest przygotowywana przez eksperta i dopiero obrabiana tak, by nadawała się do czytania.

Nikt nie chce, by czytelników odrzucała konstrukcja zdań oraz nielogiczna struktura tekstu.

Całokształt redakcji copywriterskiej

Po zatrudnieniu doskonałej kadry należy sprawić, by dobrze pracowali jako drużyna. Gazety i redakcje stanowią tu dobry model:

  • Redaktorzy, którzy czuwają nad jakością pracy redakcji i inicjują tematy
  • Dziennikarze, którzy tworzą własne teksty i redagują teksty zewnętrzne
  • Copywriterzy, którzy sprawdzają jakość i zgodność z normami firmy ostateczną wersję tekstu.

Dopiero tak funkcjonująca organizacja jest w stanie dostarczyć wysokiej jakości treść. 

Opracowano na podstawie tekstu w contentmarketinginstitute.com.

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek