Jaką wartość może biuro księgowe wnieść do biznesu swoich klientów?

Jaką wartość może biuro księgowe wnieść do biznesu swoich klientów? ideabank.pl

Jak w prosty sposób podnieść wartość usług tak, aby klienci nie chcieli odejść do konkurencji? Stań się istotną częścią ich biznesu.

Większość przedsiębiorców uważa, że wszystkie biura rachunkowo-księgowe pływają w tym samym oceanie paragrafów. Zabierają swoich klientów w niechciane rejsy i robią co mogą, by nie rozbić się przy tym na rafie przepisów. Fundują przedsiębiorcom bardzo podobny, nie odróżniający się od konkurencji pakiet usług. Wymuszony przez fiskusa, rzadko wnoszący konkretną wartość do biznesu.

Bywa, że biuro księgowe jest częścią wyścigu w obniżaniu podatków (nie zawsze dającym faktyczne oszczędności) bądź polisą ochronną (unikanie ukarania). Poza tym ciężko dostrzec wartość, za którą klienci są gotowi płacić.Tym bardziej, że na usługach księgowych też chcą oszczędzać - traktują je jako koszt w czystej postaci, bez przełożenia na rozwój i wzrost.

Jaką wartość może biuro księgowe wnieść do biznesu swoich klientów?

Zarządzanie to decydowanie. Z konsekwencjami widocznymi w wynikach finansowych przedsiębiorstwa. Jaką wartość ma wiedza, którą dostarcza biuro księgowe dla podejmowania trafnych decyzji? Jak ta wartość zmienia się w czasie? Inaczej, kiedy jest potrzebna i dlaczego na koniec miesiąca czy kwartału to za mało?

Przedsiębiorca żyje przyszłością. Planami, projektami i jutrzejszymi zyskami lub stratami. Rzeczy, które już się wydarzyły, a na które praktycznie nie ma już żadnego wpływu tracą na wadze, są przeszłością. Dla fiskusa istotną ze względów podatkowych, dla klienta biura jedynie z wartością analityczną pod warunkiem, że pozwala lepiej przewidzieć przyszłość.

Dostarczanie wartości klientom, biuro księgowe może rozpocząć od przeorientowania swojej interakcji z klientem z przeszłości (rejestracja zdarzeń) na przyszłość (dane do analityki i prognozowania). Wystarczy zautomatyzowanie procesów rejestracji zdarzeń gospodarczych i generowanie na tej podstawie raportów i informacji analitycznej w czasie rzeczywistym. Dostarczanie aktualnej i bieżącej wiedzy o stanie biznesu “na każde skinienie” dziś nie jest wyzwaniem, a jedynie kwestią dobrych procesów operacyjnych wspartych odpowiednim oprogramowaniem.

Kolejnym mało eksploatowanym obszarem, gdzie każde biuro ma ogromny potencjał jest odpowiednie wykorzystanie wiedzy o swoich klientach. Kiedy wyjdzie się poza cyfry i kwoty i z zainteresowaniem zauważy na czym polega biznes klienta, jakie ma cele i potrzeby, to szybko można zauważyć, że wśród kontaktów biura znajdują się osoby i firmy, które mogą okazać się niezbędne do ich realizacji. Wystarczy ich sobie przedstawić, by istotnie wpłynąć na rozwój biznesów obu stron.

By stać się nieodzowną częścią biznesu klienta, a przez to uzyskać najwyższy stopień lojalności i satysfakcji, trzeba zacząć myśleć i współdziałać z klientem w kategoriach zwrotu z inwestycji (ROI), płynności finansowej (cahsflow) oraz zyskowności (EBITDA). Choć dla części klientów mogą to być pojęcia nie do końca zrozumiałe, warto uczynić je powszednim językiem komunikacji i standardem współpracy. Są to pojęcia zdecydowanie wspierające proces decyzyjny dotyczący przyszłości a zatem rozwoju biznesu klienta.

Biuro, które wykreuje taką wartość, z pewnością zwiąże swoich klientów ściślej, stanie się częścią ich procesów. Któż, mając analitykę od ręki, wsparcie w podejmowaniu słusznych decyzji, do tego pomoc w rozwiązywaniu różnych, wykraczających poza zagadnienia księgowe problemów zastanawiałby się nad zmianą takiego partnera? Z pewnością niższa cena usług nie będzie tu wystarczającym atutem, ponieważ wejście w taką relację wymaga zbudowania zaufania, dobrego poznania i klienta i jego biznesu (co nie jest specjalnie trudne dla fachowca) i czasu (a to najwartościowsza waluta w każdym biznesie).

Czym się różni dobre biuro księgowe od biura, będącego częścią biznesu swojego klienta?


stop.piotrmazurowski.pl

Piotr Mazurowski | Business Developer