Z tego względu coraz więcej przedsiębiorstw wdraża filozofię Kaizen. Dzięki wykorzystaniu różnych technik, metod i narzędzi, filozofia Kaizen daje możliwość systematycznego podejścia do zarządzania zmianą.
Szczepiąc i rozwijając kulturę Kaizen w przedsiębiorstwie niewątpliwie trzeba pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach. Należy także odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie czynniki w największym stopniu wpływają na powodzenie wdrożenia Kaizen?
Zapewne do kluczowych czynników należy wsparcie i zaangażowanie najwyższego kierownictwa, które wyraża się w krótkim haśle przewodnim: „Przykład idzie z góry, siła działa z dołu”. Ale czy nawet najbardziej zorganizowany na świecie Zarząd jest w stanie tylko własnymi siłami dotrzeć do każdej osoby w firmie, na każdym szczeblu zarządzania, każdego dnia? Rozpoczynając drogę z działaniami Kaizen przedsiębiorstwo powinno również pamiętać aby wyznaczyć lidera kierującego procesem zmian w organizacji.
Osoba taka często nazywana jest Menedżerem Kaizen, Koordynatorem Kaizen, Inżynierem Ciągłego Doskonalenia itp. i jest odpowiedzialna za koordynowanie wszystkich działań związanych z ciągłym doskonaleniem organizacji oraz „zmianą na lepsze”. Na potrzeby tego artykułu osoby wyznaczone do kierowania działaniami Kaizen bądź lean nazwiemy Menedżerem Kaizen. W tym momencie należy zadać pytanie: kto powinien zostać Menedżerem Kaizen w organizacji? Aby odpowiedzieć na to pytanie w pierwszej kolejności powinniśmy określić zadania jakie stoją przed tą osobą oraz jakie kompetencje powinna posiadać bądź rozwijać aby skutecznie wypełniać swoje obowiązki.
Podobne artykuły:

Jak uniknąć piramidy software’owej – rzecz o zarządzaniu projektami IT
Wybór odpowiedniej metodyki realizacji projektu programistycznego to często najistotniejszy element całego przedsięwzięcia. Pytanie, który z dostępnych modeli zarządzania będzie dla nas najlepszy

Charyzmatyczny szef – jaki ma wpływ na biznes?
Czym jest charyzma? Czemu jest ona coraz ważniejsza w biznesie? Jak rozpoznać szefa z charyzmą? Czy tylko cechy psychiczne, czy także fizyczne mają wpływ na to, jaką charyzmą ktoś dysponuje? Czy charyzmę można wyćwiczyć?

Jak szkolić opiekunów klienta – pełny sukces w trzech odsłonach.
Kiedy masz możliwość obserwacji swoich podopiecznych, nabywasz wiedzę, aby pomóc im w doskonaleniu umiejętności obsługi np.: radzenie sobie z trudnym klientem, rozmowy reklamacyjne, a także rozpoznawanie potrzeb i prezentacja nowych rozwiązań.
Zadania i kompetencje Menedżera Kaizen
Przedsiębiorstwo, które chce wdrażać filozofię Kaizen oraz krok po kroku doskonalić procesy, a w konsekwencji całą organizację powinno powołać na pełen etat Menedżera Kaizen. Z doświadczeń KAIZEN Institute wynika iż w przedsiębiorstwach klasy WCM, na każde 100 do 300 pracowników przypada 1 pełen etat Menedżera Kaizen, który pełni funkcję wspierającą dla manegamentu w zakresie optymalizacji procesów.
Najważniejszym zadaniem Menedżera Kaizen jest kierowanie zespołem pracowników, aby cele poszczególnych działów, a w konsekwencji cele całej organizacji, zostały osiągnięte. Aby osiągnąć ten nadrzędny cel Menedżer m.in.:
- - buduje kulturę ciągłego doskonalenia
- - koordynuje działania wdrożeniowe poszczególnych narzędzi Kaizen/Lean,
- - wraz z powołanym zespołem rozwiązuje bieżące problemy
- - koordynuje inicjatywy pracowników w celu polepszenia standardów (np. koordynuje system sugestii pracowniczych)
- - szkoli pracowników
- - motywuje ludzi do działania
Aby w pełni wypełniać powyższe zadania Menedżer powinien pracować w zespole oraz pełnić w nim rolę Lidera. Liderowanie to umiejętność inspirowania, przekonywania i wsparcia dla tych, którzy są niezbędni do realizacji celów grupy. Menedżer Kaizen ogrywa więc w organizacji znaczącą rolę. Jeśli chce dobrze wypełniać swoje obowiązki powinna mieć duże doświadczenie oraz posiadać kompleksową wiedzę z różnych obszarów działalności organizacji.
Podobne artykuły:

KAIZEN sposobem na rozwój bez inwestycji
Zapobiec marnotrawstwom. Słowo KAIZEN stanowią dwa japońskie słowa, odpowiednio oznaczające: KAI – zmiana, ZEN- dobry. W praktyce słowo KAIZEN tłumaczy się jako „zmiana na lepsze” lub „ciągłe doskonalenie”.

Kaizen, czyli dobra zmiana
Ciąg dalszy rozważań na temat postanowień, zmian i rozwoju.
Jak rozwinąć swoje kompetencje?
Właśnie w tym celu KAIZEN Institute przygotował Międzynarodowy, Certyfikowany Program Rozwoju Kompetencji KAIZEN College. Seria seminariów College ma dostarczyć pomocnych narzędzi i przygotować uczestników do budowy efektywniejszej struktury przedsiębiorstwa. Powinna także stanowić bodziec do ciągłego i systematycznego doskonalenia. Struktura College oparta jest na trzech poziomach kompetencji:
- Pierwszy stopień kompetencji – Praktyk KAIZEN, pozwala poznać metody i techniki służące rozpoznaniu i likwidowaniu marnotrawstwa, które można w praktyce wykorzystać w swojej firmie.
- Drugi stopień kompetencji – Trener KAIZEN, czyni z praktyka trenera, który jest w stanie przekazać zdobytą wiedzę innym osobom, kierować zespołem i prowadzić warsztaty zespołowego rozwiązywania problemów.
- Trzeci stopień kompetencji – Menedżer KAIZEN, pozwala na przejęcie roli samodzielnego eksperta w obszarze zarządzania procesem doskonalenia, koordynację wszystkich działań w tym obszarze i przejęcie odpowiedzialności za wdrożenie kultury Kaizen w firmie.