Kolej traci pasażerów

Kolej traci pasażerów pkp.pl

W 2013 roku kolej straciła 3,5 mln pasażerów. Za kilka lat połączenia dalekobieżne stracą na znaczeniu.

W zeszłym roku z usług kolei korzystało ponad 270 mln osób. W 1990 było ich prawie trzy razy więcej. W ciągu 25 lat kolej straciła pół miliarda pasażerów.

Przewozom Regionalnym ubyło 16 proc. pasażerów. Intercity straciło 13 proc. Jedni i drudzy tłumaczą spadki problemami z infrastrukturą i pracami inwestycyjnymi w sieci PKP. Wskazują także lokalne spółki samorządowe jako winowajców, na przykład Koleje Śląskie i Koleje Dolnościąskie.

Podobne artykuły:

- Samorządy tworzą własne, lokalne przewozy naszym kosztem. Gdyby nie to, spadek wynosiłby nie 16 proc. a 2 proc. – mówi Michał Stilger z Przewozów Regionalnych.

Ratunkowy plan Bieńkowskiej

Szansą na poprawę wyników jest realizacja zalecenia wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, w myśl którego Przewozy Regionalne zostaną podzielone na samofinansujące się oddziały z własną księgowością, które będą musiały, także między sobą, walczyć o pasażera.

Spośród czterech największych spółek, które kontrolują 79 proc. rynku przewozów pasażerskich tylko Koleje Mazowieckie odnotowały wynik lepszy niż w 2012.  – Naszym atutem jest wspólny bilet, który obejmuje pociągi oraz WKD – mówi Artur Radwan, prezes Kolei Mazowieckich.

Zdaniem ekspertów koleje tracą pasażerów także przez bezpłatne autostrady, których jest coraz więcej.

Więcej na dziennik.pl

red