Komfortowa praca w biurze latem

Komfortowa praca w biurze latem markizy Fakro

Gdy na zewnątrz temperatura powietrza przekracza 30 stopni Celsjusza, mamy ochotę pobiec nad rzekę lub plażę, a w rzeczywistości wzywa nas obowiązek zawodowy…

Wychodzimy zatem na rozgrzaną do czerwoności ulicę, jedziemy w duchocie autobusem, aż docieramy ostatkiem sił do miejsca pracy a tam… zastajemy istne tropiki.

Są różne sposoby na ochłodę w upalny dzień – może to być lemoniada z kostkami lodu, japoński wachlarz czy pluskanie się w wodzie. Tego typu działania dają jednak tylko chwilową ulgę i są zarezerwowane właściwie wyłączne na czas urlopu. Dlatego biuro należy wyposażyć w nowoczesne systemy, dzięki którym stworzymy odpowiedni mikroklimat do pracy sprzyjający koncentracji.

Zadbaj o zdrowie podczas pracy

W miejscu zatrudnienia spędzamy znaczną część życia – ok. 2000 godzin rocznie. Dlatego tak ważna jest właściwa organizacja pomieszczenia biurowego i ergonomia stanowiska pracy. Ma to ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. W rejestrze chorób zawodowych znajdziemy przecież schorzenia związane nie tylko z aktywnością w hucie czy kopalni, lecz także w biurze. W Polskich realiach kwestia ta jest często bagatelizowana, a wykonywanie obowiązków zawodowych w niesprzyjających warunkach nie jest tylko odosobnionym przypadkiem.

Powodem wystąpienia u danego pracownika choroby zawodowej może być zarówno niedogodna pozycja ciała czy systematyczne wykonywanie forsownych czynności, jak i przebywanie w pomieszczeniu zawierającym czynniki szkodliwe dla zdrowia związane chociażby z tzw. syndromem chorego budynku. Są to przede wszystkim zaniedbania w zakresie oświetlenia i wentylacji. Głównym czynnikiem ryzyka okazuje się często latami nieczyszczona klimatyzacja. Aby stworzyć odpowiednią atmosferę do efektywnej pracy, należy zatem zapewnić kadrze optymalne parametry powietrza i mikroklimatu.

Uwaga na klimatyzację

Latem w biurze jednym z czynników wpływających na obniżenie koncentracji i efektywności pracowników jest wysoka temperatura powietrza w pomieszczeniach przeznaczonych do wykonywania obowiązków zawodowych. Powoduje to dyskomfort dla ciała ze względu na znaczną utratę wody w organizmie człowieka – wraz z potem ucieka od ok. 0,5 do 1 litra tego życiodajnego płynu na godzinę. Zatem pracę w takich warunkach należy zaliczyć do szkodliwych.

Administratorzy placówek najczęściej próbują wyjść z tej patowej sytuacji, instalując klimatyzację, która wymaga jednak regularnego serwisowania, o czym zazwyczaj się zapomina. Lekceważąc tę konieczność, sprzęt zamiast pomagać zaczyna szkodzić i to poważnie – staje się siedliskiem groźnych dla zdrowia bakterii, grzybów i pasożytów, które dostają się do układu oddechowego. Wówczas możemy mówić właśnie o wystąpieniu tzw. syndromu chorego budynku.

Ponadto, pomijając nawet tę drażliwą kwestię, narażeni jesteśmy na nagłe zmiany temperatur, gdy musimy opuścić klimatyzowany pokój i wyjść na zewnątrz, gdzie panuje skwar. W najlepszym wypadku nabawimy się wówczas choroby zatok. Uciążliwy jest także hałas (szum), który emituje urządzenie. Dodatkowo nawet stosując najlepsze systemy klimatyzacji, dojdziemy w końcu do wniosku, że pełne odizolowanie od warunków zewnętrznych jest niekorzystne.

Są lepsze sposoby na ochłodę

Doskonałą alternatywą dla klimatyzacji są nowoczesne osłony zewnętrzne – markizy, skonstruowane z wytrzymałej na czynniki atmosferyczne siatki (tkaniny z włókien szklanych powlekanej PVC). Wówczas już nie groźny nam tzw. syndrom chorego budynku. Przy pomocy tego rozwiązania z łatwością zabezpieczymy wnętrze biura przed uciążliwym upałem. Promienie słoneczne materiał zaabsorbuje jeszcze przed oknem (nie dopuści do nagrzewania się szyby i ramy, co mam miejsce w przypadku osłon wewnętrznych) a powstałe ciepło wyemituje na zewnątrz.

Fakro Sp. z o.o.