Kompetencje czy dopasowanie charakterów?

Kompetencje czy dopasowanie charakterów? stock.xchng

Obecna sytuacja na rynku pracy nie należy do najłatwiejszych. Bardzo dużo osób wraz z końcem roku może stracić pracę. Zauważalny jest wzrost stopy bezrobocia, co jest niepokojącym zjawiskiem.

Rosnące koszty pracy powodują, że wiele firm jest zmuszonych do redukcji zatrudnienia. Wiele osób obawia się więc utraty zatrudnienia w najbliższym czasie. W związku z tym rodzi się pytanie: co zrobić, aby nie stracić pracy?

O tym, kto utrzyma się w pracy, decydują nie tylko umiejętności, fachowa wiedza i doświadczenie. Istotne okazać może się także dopasowanie pracownika do organizacji, zespołu, a nawet to, jaki styl kierowania ma szef.

Kierownik może zwrócić także uwagę na pracownika cechującego się silną motywacją i efektywnością. Osoba, która sama poszukuje lepszych rozwiązań i sposobów działania, jest skoncentrowana na powierzanych zadaniach i chce wziąć za nie osobistą odpowiedzialność, może być szczególnie ceniona przez pracodawcę.

Umiejętność pracy w grupie

Ponadto pożądana, a jednocześnie deficytowa u wielu pracowników jest umiejętność współpracy w grupie. Trudności z tym mogą mieć więc osoby, które mają potrzebę bezkompromisowego promowania swojej osoby i tworzą atmosferę toksycznej rywalizacji, przez co mogą wywoływać poczucie dyskomfortu wśród innych pracowników.

Lepiej odmówić niż "zawalić" sprawę

Nikogo nie będzie dziwić, że każdy z pracowników może chcieć wypaść jak najlepiej. Warto jednak zachować rozwagę i umiar. Przesadna gorliwość w „wykazywaniu się” może bowiem zniechęcić do siebie współpracowników. Ponadto w niektórych sytuacjach może także spowodować, że osoba straci na wiarygodności w oczach przełożonych. Nie powinniśmy także brać na siebie zadań, których nie jesteśmy w stanie wykonać. Znacznie bardziej niekorzystnie na nasz wizerunek wpłynie „zawalenie” czegoś niż umiejętna odmowa.

Znajomości

Są i takie osoby, które swoją pozycję w pracy próbują ratować, korzystając ze znajomości i wszelakich kontaktów międzyludzkich. Niektórzy liczą także na to, że obroni ich związek zawodowy (jeżeli działa w danym zakładzie pracy).

Niekiedy warto uzmysłowić sobie, że pracodawca przyjmuje pracownika ze względu na wiedzę i umiejętności, ale najczęściej zwalnia ze względu na jego charakter.

Podobne artykuły:



Banasik Agnieszka Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia Zielona Linia