Kompetencje pracowników trzeba mierzyć

Kompetencje pracowników trzeba mierzyć burak çakmak - Fotolia

Są różne sposoby zarządzania kompetencjami, zależne od natury tych kompetencji, pracowników i rodzaju firmy – mówi Katarzyna Lorenc z firmy 4 business & people.

Czym są kompetencje?

Kompetencje są połączeniem postawy, umiejętności oraz wiedzy, jaką posiada pracownik, które może wykorzystać w swojej pracy. Przykładem takiej kompetencji może być komunikowanie się. Pracownik może być chętny, by się komunikować, może mieć odpowiednie umiejętności, takie jak aktywne słuchanie lub słuchanie ze zrozumieniem oraz wiedzę, w jaki sposób można się komunikować. Połączenie tych elementów tworzy kompetencję.

W jaki sposób można zarządzać taką kompetencją w firmie?

Są różne sposoby zarządzania kompetencjami, zależne od natury tych kompetencji, pracowników i rodzaju firmy. Dobrym przykładem jest właśnie komunikowanie, bo jest to kompetencja niezbędna na każdym etapie i w każdej firmie. Firma powinna ustalić na jakich stanowiskach i szczeblach konieczna jest ta kompetencja oraz w jakim stopniu. Wiadomo, że handlowcy muszą mieć ją rozwiniętą w znacznym stopniu. Następnie należy zbadać w jak kompetentni są pracownicy na tych stanowiskach i ile im brakuje do poziomu wymaganego przez firmę. Na tej podstawie można wysłać ich na warsztaty, szkolenia lub w inny sposób pozwolić rozwinąć kluczowe kompetencje.

W jaki sposób można zmierzyć poziom kompetencji?

Jest wiele sposobów, są to choćby wywiady kompetencyjne, kwestionariusze osobowe czy testy. Ważne jest odpowiednie dobranie metody badania do badanej kompetencji i organizacji.

W jaki sposób plan i mierzenie kompetencji w firmie wpływają na sukces przedsiębiorstwa?

Nie ma bezpośredniego przełożenia zarządzania kompetencjami na sukces firmy, gdyż sukces jest zbyt złożoną sprawą, by mówić o kluczowych czynnikach. To często kwestia odpowiedniego czasu, miejsca, koniunktury, warunków i ludzi, którzy są w firmie. Samo zarządzanie kompetencjami oczywiście pomaga, jednak istnieje wiele firm, które nie zarządzają kompetencjami, a odnoszą sukces. Jednak bez wątpienia firmy, które stworzą dla siebie plan zarządzania kompetencjami w organizacji i mają jasne cele z tym związane, bardziej angażują i lojalizują swoich pracowników. Oni po prostu czują, że firma pomaga im się rozwijać i dzięki temu wkładają w swoją pracę więcej serca. A tacy ludzie pracują na sukces, są badania potwierdzające związek zaangażowania pracowników z rozwojem firmy.

4Business&People Sp. z o.o. Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek