Komu zaufać, czyli jak w sześciu krokach wybrać firmę badawczą

Komu zaufać, czyli jak w sześciu krokach wybrać firmę badawczą sxc.hu

Zrozumienie ryku i klientów jest kluczem do utrzymania i rozwoju firmy, a badania rynku i konsumentów są elementem, który powinien odgrywać w tym procesie istotną rolę. Dobrze zaplanowane i zrealizowane powinny pomóc być krok przed konkurencją i zwię

Zrozumienie ryku i klientów jest kluczem do utrzymania i rozwoju firmy, a badania rynku i konsumentów są elementem, który powinien odgrywać w tym procesie istotną rolę. Dobrze zaplanowane i zrealizowane powinny pomóc być krok przed konkurencją i zwiększyć lub utrzymać udziały w rynku przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów.

Poza zdefiniowaniem celu badań i ustaleniem budżetu, istotną rolę odgrywa wybór firmy badawczej, która nie tylko wykona, to co zostanie jej zlecone, ale będzie partnerem na każdym etapie procesu badawczego, poczynając od doprecyzowania problemu, którym chcemy się zająć, po przedstawienie rekomendacji. Czym więc kierować się wybierając firmę badawczą?

Cena to nie wszystko

Na pewno nie tylko ceną. Ponoć już w latach 70-tych niemieccy przedsiębiorcy rozstrzygając przetarg, na przykład na budowę supermarketu, odrzucali dwie skrajne oferty. Wychodząc z założenia, że ten kto wykona pracę bardzo tanio nie zrobi tego wystarczająco dobrze, natomiast firma, która oferuje cenę odstającą w górę, chce zarobić zbyt dużo. Takie podejście sprawdza się także w badaniach. Zawsze znajdzie się ktoś kto zrobi badanie taniej. Pytanie tylko co dzięki temu zyskasz. Oszczędności? Być może, ale to wyniki badania mają Ci pomóc wprowadzić usprawnienia, wygenerować oszczędności. Na samym badaniu oszczędzać nie należy. Nie oznacza to także, że trzeba przepłacać, bo przecież zawsze znajdzie się ktoś kto wykona projekt drożej. Zwiększy próbę, doda kolejne analizy. Pytanie tylko czy tego potrzebujesz. Co więc wybrać? Drogę środka. Jak? Wysyłając ofertę do kilku (przynajmniej pięciu) firm badawczych. Ważne, by były to firmy różnej wielkości. Oprócz dużych, sieciowych agencji badawczych istnieje całe mnóstwo małych, które nie odstają jakością i rzetelnością od sieciówek. Gdzie ich szukać? Na przykład na stronie Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii.

Pamiętaj jednak, że znajdziesz tu jedynie firmy, które przynajmniej 51% swoich przychodów czerpią z działalności badawczej, i które zdecydowały się na reklamę w roczniku PTBRiO. Nie ma tu więc podmiotów, które łączą badania, na przykład z doradztwem lub działalnością szkoleniową i osiągają z tytułu tych aktywności wyższe zyski niż z działalności badawczej.

Szybkość realizacji badania 

Szybkość realizacji badania to kolejny z elementów ważnych przy wyborze firmy badawczej, ale czy zawsze? Na pewno odgrywa kluczową rolę w branżach produkcyjnych. Layout opakowania, które ma być wytwarzane nie może zostać wybrany tydzień później niż zakładano, podobnie z reklamą – ostateczny wybór konceptu czy kampanii nie może się przesuwać w nieskończoność. Zdarzają się jednak projekty, w których czasu na realizację jest sporo, nie trzeba się spieszyć, więc to, że firma zobowiąże się wykonać badanie szybciej niż konkurencja nie powinno przesądzić o jej wyborze.

Elastyczność

Elastyczność firmy badawczej to także jeden z ważniejszych elementów. Agencja badawcza powinna starać się dopasować do Twoich potrzeb, proponować rozwiązania, które spełnią Twoje oczekiwania dotyczące realizacji projektu i kosztów, a jeśli pomysłu na badanie nie da się zrealizować, na przykład ze względu na ograniczenia metodologiczne, organizacyjne (jak trudność w dotarciu do respondentów) czy kosztowe, powinna jasno o tym powiedzieć i przedstawić pomysł alternatywny.

Szczerość

Tym samym dochodzimy do kolejnego elementu – szczerości. Na podstawie danych, które otrzymasz od firmy badawczej podejmujesz decyzje biznesowe. Musisz więc być przekonany, że są one najwyższej jakości. Zdecydowana większość podmiotów świadczących usługi badawcze nie pozawala sobie na niekompetencję w tym zakresie, ale jeśli ktoś uparcie przekonuje Cię, że badanie da się wykonać, a pozostałe firmy biorące udział w przetargu, informują o problemach, które mogą się pojawić w czasie realizacji badania, zaufaj tym, którzy widzą przeszkody.

Zrozumienie obszaru badania i odbiorcy

By móc zbadać, należy zrozumieć co ma być badane, kto (jaki dział) jest odbiorcą badania, jakie decyzje zostaną na ich podstawie podjęte. Firma badawcza musi więc poznać i zrozumieć Twój biznes, a Ty powinieneś jej to poznanie ułatwić. Jeśli jednak firma nie dąży do pogłębienia tematu, nie interesuje jej kto będzie odbiorcą badania, zastanów się raz jeszcze czy szukasz wykonawcy swojego pomysłu, czy partnera i niezależnego doradcy.

Komunikacja

Zrozumienie nierozerwalnie wiąże się z komunikacją. Nim dokonasz ostatecznego wyboru przemyśl czy sposób w jaki komunikuje się z Tobą firma badawcza Ci odpowiada. Jeśli masz specjalne potrzeby – powiedź o nich, a gdy jakieś sformułowania, rozwiązania proponowane przez agencję, nie są dla Ciebie zrozumiałe – pytaj. Każda branża używa specyficznego języka, jako klient nie musisz go znać, ale powinieneś wiedzieć co się za nim kryje.

Doświadczenie

Zapytaj także o portfolio klientów oraz o doświadczenie w badaniach. Prowadzenie projektów dla podmiotów z branży, w której działasz powinno pozytywnie wpłynąć na Twój stosunek do firmy.

A wy na co zwracacie uwagę wybierając firmę badawczą?

Fundacja Obserwatorium Zarządzania Anna Sulińska