Krzysztof Przybylski obala mity na temat gamifikacji

Krzysztof Przybylski obala mity na temat gamifikacji nf.pl

Gamifikacja pozwala na silne zaangażowanie klienta w kontekst marki, dzięki czemu poświęca on więcej uwagi, czasu i wysiłku, żeby z w nim przebywać – powiedział Krzysztof Przybylski, IT project manager Gamification Expert, w rozmowie z NF.pl.

  • Krzysztof Przybylski będzie prelegentem podczas Customer Congress, który odbędzie się w dniach 28–30 września 2015 r. w Warszawie.

Jak gamifikacja wpływa na kształtowanie zachowań klientów?

Gamifikacja pozwala na silne zaangażowanie klienta w kontekst marki, dzięki czemu poświęca on więcej uwagi, czasu i wysiłku, żeby z w nim przebywać. To stwarza okazje do przekonania go do wartości oferowanej przez markę, bądź zaprezentowania przykładów zachowań, na których marce zależy. Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sprawdzonych w grach, możemy wykorzystać to zaangażowanie i pozytywne przykłady, by nakłonić klienta do ich kopiowania – zmiany swoich nawyków lub wykonania konkretnych akcji.

Podobne artykuły:

Jak z niej korzystać, by budować naprawdę unikalne i angażujące doświadczenia?

Gry od wieków angażują ludzi i są źródłem ekscytujących doświadczeń, obfitujących w takie emocje jak radość, duma, czy pozytywne zaskoczenie. Gamifikacja bogato czerpie z dorobku gier i stwarza przestrzeń do tworzenia podobnych doświadczeń, ale w kontekście nie związanym z grami – wykonywania pracy, dbania o zdrowie, rozwoju osobistego itp. Aby były one naprawdę wyjątkowe należy bardzo dogłębnie poznać obecny kontekst klienta i jaką rolę odgrywa w nim marka. Dopiero wtedy można dobrze zaprojektować mechanizmy gamifikacji oraz unikalne i angażujące doświadczenia, które będą potem kojarzone z marką.

Jakie błędy są najczęściej popełniane podczas wdrażania gamifikacji w firmie?

Przede wszystkim brak rzetelnej analizy obecnej sytuacji – zrozumienia kontekstu klienta, jego obecnych zachowań i aspiracji. Często prowadzi to do wykorzystania podstawowych elementów gier takich jak punkty, odznaki i rankingi, ale pozbawionych doświadczeń, które byłyby istotne z punktu widzenia klienta. To może doprowadzić do zupełnie przeciwnych skutków niż oczekiwana – nudy, frustracji i ostatecznie demotywacji.

Podobne artykuły:

Innym często popełnianym błędem jest brak określenia precyzyjnych celów. Gamifikacja jest traktowana jako uniwersalne panaceum na brak zainteresowania lub zaangażowania i oczekuje się po niej magicznej poprawy sytuacji. Trzeba być dużo bardziej konkretnym w definiowaniu celów, na przykład „poprawa wizerunku firmy” to zbyt rozmyty cel – trzeba określić jaki obecnie jest ten wizerunek, jak go mierzymy, kiedy uznamy, że został wystarczająco poprawiony i jakie zachowania klientów empirycznie potwierdzą osiągnięcie celu.

Jak zbudować skuteczną strategię gamifikacyjną?

Określić konkretne cele dla działań gamifikacyjnych, przeprowadzić rzetelną analizę obecnej sytuacji firmy i bazując na jej wynikach wykorzystać tylko te techniki gamifikacyjne, które sprawdzą się właśnie w tym przypadku. Nie ma tutaj miejsca na proste kopiuj-wklej innych rozwiązań, takie postępowania najczęściej kończy się porażką. Dlatego dobrze jest skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy będą potrafili odpowiednio dobrać i zaprojektować mechanizmy tworzące angażujące doświadczenia i wspierające zmianę zachowań klientów.

Podobne artykuły:

Czy mógłby Pan przytoczyć najciekawszy dla Pana case z naszego rynku?

Ciekawym przykładem jest wykorzystanie gamifikacji do promocji oferty programowej HBO. Aplikacja HBO Play gromadzi imponującą rzeszę fanów seriali tej stacji, którzy wykonują ogromną pracę na rzecz marki. Jej ostatni odsłona, związana z serialem Gra o Tron, umiejętnie wykorzystywała obecność fanów w różnych kanałach cyfrowych (social media i nie tylko) oraz angażowała ich do tworzenia, odkrywania i dzielenia się treściami na temat serialu. Interesujące też było wyjście ze świata online-owego i wciągnięcie fanów w działania z dala od klawiatury, takie jak kampanie outdoorowe czy eventy promocyjne. Myślę, że łączenie i wzajemne wspieranie aktywności klientów online i offline, to bardzo obiecujący kierunek rozwoju dla gamifikacji niedługo zobaczymy więcej przykładów na tego typu rozwiązania.

O czym opowie Pan uczestnikom Customer Congress?

Mówić będę bardzo niewiele – postaram się tylko obalić powszechne mity dotyczące gamifikacji i pokazać inspiracje jak firmy na całym świecie skutecznie wykorzystują to narzędzie. Potem przejdziemy od słów do czynów i wspólnie z uczestnikami będziemy tworzyć fundamenty pod zastosowanie gamifikacji w obszarach, które wybiorą podczas warsztatu. Przejdziemy przez pierwszą część projektowania strategii gamifikacyjnej, gdzie określimy cele, dokonamy analizy grupy docelowej i wybierzemy mechanizmy gamifikacyjne, które stworzą nam szkielet gotowego rozwiązania.

Krzysztof Przybylski nf.pl

KRZYSZTOF PRZYBYLSKI, IT PROJECT MANAGER, GAMIFICATION EXPERT

Ekspert gamifikacji, projektant procesów trwałego zaangażowania wokół produktów i usług. Wice-mistrz Mistrzostw Świata Gamifikacji i Lojalności LoyaltyGames 2014. Poprzez wdrażanie produktów wykorzystujących platformę Gamfi udowadnia, że inwestycja w tworzenie customer experience przynosi nadzwyczajne i długofalowe rezultaty. Fascynują go nowe technologie, a w szczególności ich wpływ na najnowsze trendy biznesowe i zachodzące zmiany społeczne. Jest wielokrotnie nagradzanym trenerem, facylitatorem sesji kreatywnych oraz cenionym prezenterem.

Nowoczesna Firma S.A. Grażyna Stefańska