Marketing precyzyjny – personalizacja i różnorodność narzędzi

Marketing precyzyjny – personalizacja i różnorodność narzędzi shutterstock

Spersonalizowany przekaz oraz wykorzystanie różnorodnych narzędzi promocji, dostosowanych do potrzeb klientów, daje gwarancję skuteczności działań. Jak zrealizować to założenie w praktyce? Z pomocą przychodzi marketing precyzyjny.

Jednym z największych błędów marketerów jest kierowaniejednego, uniwersalnego ich zdaniem komunikatu do różnych grup odbiorców. Wrzeczywistości jednak dopiero spersonalizowany przekaz oraz wykorzystanieróżnorodnych narzędzi promocji, dostosowanych do potrzeb klientów, dajegwarancję skuteczności działań. Jak zrealizować to założenie w praktyce? Zpomocą przychodzi marketing precyzyjny. 

Trend zza oceanu

Marketing precyzyjny, dobrze już znany za oceanem, toinnowacyjna strategia, w której marketerzy analizują konkretne potrzeby,interesy oraz zachowania poszczególnych segmentów użytkowników. Wówczasnastępuje tworzenie dedykowanej reklamy w oparciu o pozyskane z analizy dane.

To, że warto zastosować takie podejście w działaniachpromocyjnych, potwierdza przykład jednego z klientów Adexon 360. Producentfiltrów do wody zdecydował się na realizację kampanii display i video. Dziękiwykorzystaniu narzędzi RTB oraz programatic, a także szczegółowej analizie 1sti 3rd party data, wskaźniki z kampanii video oscylowały na poziomie 7 proc.,zaś display 5 proc. Nasz model optymalizacji w porównaniu do standardowychdziałań, w których CTR w display osiąga 0,5-1 proc., zaś w video 2-4 proc.,wypada rewelacyjne.

Być jak odbiorca

Marketing precyzyjny sprawdza się szczególnie w przypadkuunikalnych produktów, dedykowanych wąskiej grupie odbiorców. Taki produkt jużna wstępie zawęża grupę celową, co usprawnia relacje na linii klient –dostawca, a komunikacja marketingowa staje się skuteczna i przede wszystkimefektywna. Marketing precyzyjny zachęca do szukania kilku platform komunikacjiz odbiorcą i wyboru najlepszej z nich.

Różne badania wykazują, że już ponad 50 proc. ludzi naświecie korzysta z urządzeń mobilnych – warto więc, poza tradycyjnymimediami, włączyć również w nasze kampanie kanał mobile. W jednej z ostatnichkampanii dla klienta Adexon 360 z branży deweloperskiej, targetowanie reklamyna telefony sprawdziło się idealnie. Mowa tu o użytkownikach, którzywyszukiwali informacje o kredytach mieszkaniowych, a następnie przygotowanespecjalnie dla nich kreacje wyświetlały się na odwiedzanych przez nich stronachi aplikacjach mobilnych. Działania przełożyły się na bardzo dobre wyniki,CTR na poziomie 7-15 proc. Jednaknajwiększym sukcesem był fakt, że deweloper sprzedał wszystkie mieszkania.Sukces tej kampanii przesądził o zaangażowaniu agencji do kampanii nainwestycjach w całej Polsce.   

Precyzyjny dobór mediów

Równie istotną w marketingu precyzyjnym, obok poznania grupydocelowej, jest kwestia właściwego doboru mediów – mówimy tutaj zarówno okanałach online, jak i offline. Wybór nośnika komunikatu nie może rozmywać sięz założeniami strategii komunikacyjnej oraz profilem grupy docelowej. Wprzypadku np. branży motoryzacyjnej doskonale sprawdzają się kampaniemailingowe. Wykorzystujemy wówczas własne bazy, których algorytmy sztucznejinteligencji docierają z przekazem o odpowiedniej porze do definiowanych przeznas grup odbiorców. Jasny komunikat oraz zastosowanie targetowania behawioralnegodają wyniki kampanii open rate na poziomie 20-25 proc., co jest dużym sukcesem.

Ważna rada na początek – zastanówmy się, gdzieprzebywają nasi potencjalni klienci. Pamiętajmy też, że zależy nam napowtarzalności przekazu, z którym odbiorca ma stykać się o różnych porach i wwielu miejscach. Ma to szczególne znaczenie jeszcze przed wyborem właściwegomedium. Jeśli np. nasz wybór padnie na telewizję, zadbajmy o właściwy kanał,program i czas emisji. Wszystkie te czynniki mają ogromne znaczenie dla powodzenianaszych działań.

Podsumowując – w marketingu precyzyjnym wybór mediów musiodbywać się zawsze wraz z grupą docelową. Warto zwrócić uwagę na wszystkiekanały potencjalnego dotarcia do odbiorców, a dobry research okaże sięnieocenioną pomocą. Sprawdźmy więc wnikliwie: aplikacje, strony www, mediaspołecznościowe, fanpage, programy telewizyjne czy audycje radiowe. Pamiętajmy,że im więcej precyzji w działaniach marketingowych, tym ich wyniki będą lepsze.

Adexon 360 Mariusz Maksymiuk