Marketing w Internecie

Marketing w Internecie Image courtesy of jscreationzs/FreeDigitalPhotos.net

Głównym celem marketingu internetowego jest uzyskanie maksymalnego efektu sprzedażowego usług i produktów oferowanych za pomocą stron internetowych. Marketing internetowy i umiejętne zastosowanie jego narzędzi jest kluczowym elementem e-biznesu.

Marketing nie może być utożsamiany ze zbytem lub promocją sprzedaży. Marketing powinien być traktowany jako mechanizm dostosowywania produkcji towarów lub usług do potrzeb rynku - Peter Drucker, guru marketingu

Głównym celem marketingu internetowego jest uzyskanie maksymalnego efektu sprzedażowego usług i produktów oferowanych za pomocą stron internetowych. Marketing internetowy i umiejętne zastosowanie jego narzędzi jest kluczowym elementem e-biznesu - w przypadku rynku internetowego bariery wejścia dla firm są tak niskie, że powoduje to gwałtowny wzrost konkurencji   przy optymalnie wysokiej szansy na dobra sprzedaż w przypadku sukcesu marketingowego.

Najważniejsze elementy obecne w marketingu internetowym

Produkt - czyli to, co sprzedawane jest za pomocą Internetu. Sprzedając przez internet konkurujesz nie tylko z innymi sprzedawcami internetowymi ale również z tradycyjnymi systemami sprzedaży. Gwoli ścisłości warto dodać, że pod pojęciem produkt kryją się nie tylko towary ale również usługi.

Cena — Zakłada się,że ceny produktów w Internecie są niższe z powodu niższych kosztów prowadzenia handlu. Nie jest to do końca prawda, zwłaszcza że nawet przy nieco niższej cenie produktu zwykle doliczane są koszty transportu, co przy jednostkowych zakupach de facto podwyższa  cenę. Wartością dodaną jest natomiast oszczędność czasu i wygoda (nie trzeba wychodzić z domu by zrobić zakupy). Niemniej jednak istnieje konkurencja cenowa pomędzy poszczególnymi sklepami internetowymi i dzięki porównywarkom cen klient może wybrać najbardziej dogodną opcję zakupu. W przypadku sprzedaży usług, ceny (oprócz akcji promocyjnych) niekoniecznie odbiegają od cen na rynku nieinternetowym.

Promocja — kompleks działań, mających na celu uwidocznienie stron internetowych oraz produktów  oraz dotarcie do maksymalnej możliwej liczby użytkowników. Promocja realizowana jest przy użyciu wielu narzędzi, takich, jak np. pozycjonowanie w wyszukiwarkach, reklama kontekstowa, banery reklamowe, e-mail marketing,  marketing wirusowy, marketing ukryty, reklamy interaktywna, blogi i inne).

Ergonomia strony internetowej - kompleks cech związanych z użytecznością strony, jej funkcjonalnościami i narzędziami dostępnymi na stronie - związanymi tak ze bezpośrednio sprzedażą produktów i wszelkimi aspektami obsługi sprzedaży i komunikacji z klientem, jak i z marketingiem.

Główne zalety marketingu internetowego, to:

    • Szybkość uruchamiania  procesów (sprzedaży, promocji),
    • Interaktywność,
    • Precyzyjne docieranie do grupy docelowej
    • Możliwość błyskawicznej i szczegółowej analizy rezultatów  kampanii oraz sprzedaży

Narzędzia marketingu internetowego:

    • Reklamy kontekstowe
    • marketing w wyszukiwarkach (SEO)
    • e-mail marketing,
    • RSS
    • marketing wirusowy
    • "pay per click",
    • reklama banerowa,
    • email marketing,
    • affiliate marketing,
    • reklama interaktywna,
    • optymalizacja stron,
    • blog marketing, buzz marketing,
    • product marketing
    • blogowanie.

Główne zalety marketingu online:

    • Dostęp do rynku globalnego;
    • Olbrzymie możliwości personalizacji oferty;
    • Niskie koszty w porównaniu z marketingiem tradycyjnym.

Podobne artykuły:


Nowoczesna Firma S.A.