Mateusz Grzesiak o polksizmie i kompleksach narodowych

Mateusz Grzesiak o polksizmie i kompleksach narodowych Kongres Sprzedaż

Na Kongresie Sprzedaż spotkaliśmy się z Mateuszem Grzesiakiem, żeby porozmawiać o Polakach - o tym jacy jesteśmy, jakie są nasze mocne strony, a czego z kolei nam brakuje. Czy istniej recepta na nasze, osławione już, przywary narodowe?

Bardzo mi się podoba, że mówisz o kompleksach Polaków. O naszej niewierze w siebie. O niekonsekwencji, braku ambicji, niezbyt chwalebnej zawiści.

Najwyższy czas, żeby ktoś w końcu to nazwał. To się nazywa polksizm.

A powiedz, czy żeby to zmienić, potrzebujemy jakiejś zmasowanej edukacji, czy może musimy już po prostu czekać na „wymarcie” tego sposobu myślenia, tego pokolenia.

Nie, czekać na wymarcie nie będziemy, bo stracimy odpowiedzialność i staniemy się ofiarami czasu. Poza tym to jest wychodzenie z założenia, że musimy się kogoś albo czegoś pozbyć. Nie pozbywamy się. Edukujemy. Edukujemy albo rewolucyjnie, czyli błyskawicznie wprowadzamy zmiany, albo edukujemy organicznie. To wtedy trwa dłużej, ale ludzie się wtedy do tego przyzwyczajają. Nauczyliśmy się jako Polacy myśleć o języku obcym w kategoriach „mus to mus”. Analogicznie, nauczymy się też w kategoriach innych kompetencji, takich jak sprzedaż czy edukacja w zakresie kompetencji miękkich. To dziś też jest mus.

Matusz Grzesiak nf.pl

Rozumiem, czyli jest nadzieja dla tych pokoleń czterdzieści plus, pięćdziesiąt plus, na zmianę mentalności?

Nie potrzebujemy nadziei, ale wiedzy. Ona mówi, jak to zrobić, a jest to powtarzanie wzorców sukcesu z innych kultur. Ludzie się chętnie zmienią, jeśli dostaną korzyść i społeczeństwo osiągnie masę krytyczną – odpowiednią ilość ludzi tworzącą nową normę.

A jeśli chodzi o system edukacji, czy tutaj może trzeba jakiejś zmiany stosunku biznesu do edukacji, żeby to może biznes zaczął dyktować czego potrzebuje od przyszłych pracowników, jakich kompetencji powinno się nauczać?

Połączyć jedno z drugim - tak. My jako nacja mamy edukację odbiegającą od potrzeb życiowych i nazbyt teoretyczną. Zupełnie niepasującą do wymogów rynkowych. Najwyższy czas, żeby wprowadzić do niej kursy nastawione na kompetencje potrzebne w życiu, prowadzone przez prawdziwych praktyków. Tacy ludzie mają doświadczenie biznesowe - uczą określonych umiejętności. I wtedy szkoły zaczną być również praktyczne, nie tylko teoretyczne. Mamy piękny jako nacja potencjał intelektualny. Natomiast nie mamy umiejętności miękkich. Nie umiemy sprzedawać, coachować i tak dalej. Profesor Rybiński sugerował połączenie biznesu z nauką, nazwał to bizuką. To konieczność.

Matusz Grzesiak nf.pl

A co z naszą inteligencją emocjonalna? Ja mam taką myśl w sobie, że my Polacy na tym polu wypadamy nie najgorzej. Jesteśmy inteligentni emocjonalnie, rozumiemy siebie, czujemy siebie, ale trochę to źle wykorzystujemy.

Oj… tutaj jestem bardziej pesymistyczny. Wiesz, ja mam porównanie do tego co jest gdzie indziej. Mam porównanie do tego co jest w Stanach, albo nawet w Azji. Od strony życzliwości jesteśmy w tyle, jesteśmy w ogonie. Polacy generalnie nie są w stosunku do siebie życzliwi. Raczej się wyzywają. Częściej to agresja niż szacunek. Również nie mają wiedzy na temat kontroli emocji czy sposobów wychodzenia z konfliktów. My dopiero się tego uczymy, jak zajrzysz w hejting w internecie to zobaczysz, jak wiele nam jeszcze brakuje.

Dziękuję za rozmowę. 

Matusz Grzesiak nf.pl



Mateusz Grzesiak – psycholog, trener i coach, pomagający ludziom i organizacjom w osiągnięciu ich szczytowego potencjału poprzez dostarczanie najbardziej zaawansowanych narzędzi m.in. z zakresu praktycznej psychologii, motywacji, komunikacji. Na jego szkoleniach i prezentacjach które prowadzi w 5 językach pojawia się kilkanaście tysięcy osób rocznie. Występuje w Brazylii, Meksyku, Anglii, Niemczech, Polsce, Kolumbii i wielu innych krajach.

Kongres Sprzedaż – jest cyklicznym spotkaniem decydentów sprzedaży, będącym polem wymiany doświadczeń i praktycznych  rozwiązań,  które warto wdrożyć w każdej firmie. Jest również miejscem nawiązywania nowych cennych kontaktów biznesowych i inspiracji.

Nowoczesna Firma S.A. Piotr Czauderna