Mity i fakty na temat metod kompleksowego zarządzania jakością

Mity i fakty na temat metod kompleksowego zarządzania jakością Image courtesy of by Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net

Dziewięć fałszywych stereotypów o Six Sigma.

Niniejszy artykuł jest próbą znalezienia odpowiedzi na pytanie, czym jest metoda kompleksowego zarządzania jakością. Wokół metod Six Sigma czy TQM nagromadziło się wiele stereotypów i opinii, które nie zawsze odpowiadają prawdzie.

Poniższe opracowanie komentuje w sposób rzeczowy negatywne stereotypy w prostych słowach wyjaśniając praktyczne cechy strategii przełomu.

Już od ponad 50 lat metody kompleksowego zarządzania jakością dowodzą swojej skuteczności. Spektakularny sukces wytwórców japońskich, późniejsze sukcesy koncernów amerykańskich, które podążyły drogą kompleksowego zarządzania jakością, nie pozostawiają wątpliwości. Jednak za tą niezwykłą skutecznością kryje się wysiłek całej organizacji, upór i konsekwencja jej liderów.

Człowiek w swej naturze poszukuje dróg na skróty, wysiłek podejmowany jest w warunkach zagrożenia lub pewności, że przedsięwzięcie przyniesie zamierzone rezultaty.

Opanowanie którejś ze sztuk walki, Karate, Kung-Fu, Taekwon-do wymaga wielkiego wysiłku, systematyczności i żelaznej determinacji, wielu lat wyczerpujących, wielogodzinnych treningów. Jednak osoby, która opanowały sztukę walki w bezpośredniej konfrontacji uchodzą za niezwykle skuteczne. Występuje tu realistyczny model, w którym z jednej strony ponosi się wielki wysiłek z drugiej uzyskuje się niezwykłą, nadludzką efektywność. W tym modelu niski wysiłek oznacza brak skuteczności.

Podobna zasada panuje w metodach zarządzania jakością, aby doprowadzić swoje wyroby i usługi do doskonałości potrzebna jest strategia przełomu.

Menadżerowie najczęściej świadomi są tej bezkompromisowej relacji. Podjęcie takiego wysiłku musi wiązać się z analizą potencjalnych przyszłych efektów. Niematerialny, niemal filozoficzny charakter tej metody dodatkowo zniechęca do podjęcia wyzwania.

Metoda kompleksowej kontroli jakości została wprowadzona u producentów, posiadających wolę i determinację bycia najlepszymi w branży. Podmioty te niejednokrotnie były zagrożone bankructwem (Motorola, Ford, Toyot, Xerox), inne posiadały stabilną pozycję, lecz miały ambicję stać się liderami w swojej branży (General Electric, Technics, Sony).

Podczas mojej wieloletniej pracy z Six Sigmą miałem okazję usłyszeć różnorodne opinie i obawy pod adresem kompleksowego zarządzania jakością. Ilość tych obserwacji pozwoliła mi stworzyć zbiór stereotypów, mitów i opinii.

Wojciech Moszczyński Equit Doradztwo Finansowe i Strategiczne