Młody przedsiębiorco porzuć biznesplan!

Młody przedsiębiorco porzuć biznesplan! Photo credit: ~Aphrodite / Foter / CC BY-NC-ND

Zamiast drobiazgowo planować biznes, skup się na budowaniu zespołu i jak najszybszym wejściu na rynek.

Jeśli starasz się, by po lekturze twojego biznesplanu nie było wątpliwości, że osiągniesz sukces, daj sobie spokój. Tak uważa William Hsu, partner zarządzający akceleratorem startupów MuckerLab.

Jego zdaniem zakładanie własnej firmy to „kariera dla wyjątkowo szalonych ludzi”. Pomysł, z jakim wychodzą na rynek najprawdopodobniej upadnie, a jedynie pewność siebie i przekonanie o własnej wartości pozwala tego uniknąć. Dlatego ma kilka rad dla młodych przedsiębiorców.

Myśl o ludziach, nie o pomysłach

Dobry zespół zawsze wpadnie na dobry pomysł. – Nikt z nas nie jest perfekcyjny. Właściciele startupów, zwłaszcza technologicznych, dzielą się na dwie grupy.

Pierwsza przypomina Steve’a Jobsa. Wizjonerzy, którzy doskonale rozumieją rynek, ale technologia nie jest ich mocną stroną – pisze Hsu.

Podobne artykuły:

– Druga grupa jest jak Steve Wozniak, technologiczny geniusz, który nie umie dotrzeć do klientów.

Z każdą z tych słabości można sobie poradzić dzięki dobrej drużynie współpracowników. – Startup, który odniesie sukces musi spełniać trzy warunki. Mieć rynek docelowy, pomysł i zespół. Najważniejszy jest zespół, zaraz po nim rynek. A pomysł zapewne przyjdzie z czasem.

Szybkość, nie doskonałość

– Cokolwiek sądzisz o rynku, najprawdopodobniej się mylisz – uważa Hsu. Spośród startupów, które otrzymały wsparcie w inkubatorze technologii, około 30% osiąga sukces.

Oznacza to, że przedsiębiorca musi jak najszybciej skonfrontować swój produkt z rynkiem i sprawdzić, na ile klienci są zainteresowani tym, co oferuje firma. – Przychód musi się pojawić możliwie najszybciej – uważa Hsu.

Rozmowa z Markiem Zuckerbergiem o technologicznych startupach, ryzyku i Facebooku

Oznacza to, że młoda firma musi być elastyczna, a cała ekipa odpowiedzialna za produkt, musi być na miejscu.

– Zatrudnianie specjalistów z zewnątrz znacznie zwiększa koszty, nawet przy najmniejszej zmianie – mówi Hsu. – A zmiany w produkcie powinny przybliżać sukces, a nie porażkę.

Wizja, nie plan

– Wielu młodych przedsiębiorców ma wspaniałe slajdy, doskonały biznesplan i świetny model finansowy. I to w zasadzie wszystko – przekonuje Hsu. – A firma to nie biznesplan tylko bycie cały czas krok przed konkurencją.

Czy to oznacza, że nie należy planować? Wręcz przeciwnie.

– Wypracujcie wspólną politykę firmową. Niech to będzie kartka lub duża tablica, ale nie dokument na 50 stron – uważa Hsu. – Czas, który zmarnujecie na jego przygotowanie lepiej poświęcić na rozmowę z dziesięcioma potencjalnymi klientami. 

Opracowano na podstawie inc.com

Podobne artykuły:

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek