Najważniejsze pojęcia e-mail marketingu – poznaj nasz słowniczek

Najważniejsze pojęcia e-mail marketingu – poznaj nasz słowniczek Image courtesy of FrameAngel/ FreeDigitalPhotos.net

Musisz się zczelendżować. Masz esajnment do wykonania. ASAP. Zbliża się deadline. Brief na biurku. Trzeba stargetować behawioralnie klienta i wykonać perfekcyjny newsletter. Skorzystaj z autorespondera i zrób to tak, aby nie było spamu. Zrozumiałeś?

Powyższa zajawka (chociaż przejaskrawiona) pokazuje, że zarówno agencje reklamowe, jak i e-mail marketingowcy mają swój własny język. Osobie niezwiązanej z tematem niekiedy ciężko zrozumieć, co kryje się pod wieloma obco brzmiącymi zwrotami. CTA, konwersja, lead, CR czy retargeting to specyficzny żargon branżowy. Jego pochodzenie jest jednak bliższe językowi technicznemu niż korpomowie. Warto poznać podstawowe zwroty, które pozwolą lepiej zrozumieć mechanizmy działania e-mail marketingu i tym samym ułatwią pracę. Poniżej przedstawiamy popularne słówka.

Newsletter, subskrypcja – brzmi znajomo, ale...

Newsletter to wiadomość w formie e-maila lub biuletynu, którą wysyła się zapisanym „prenumeratorom”. Jest to skuteczne narzędzie marketingowe zwiększające sprzedaż i poprawiające wizerunek firmy. Natomiast dla użytkownika jest to okazja zapoznania się z ofertą danej firmy i nowościami, pozyskania interesujących treści lub bonów rabatowych. Z newsletterem ściśle wiąże się termin „subskrybent”. To osoba, która zapisała się/zarejestrowała w celu otrzymywania takich wiadomości. Newsletter składa się z nagłówków, leadu (to pierwszy, krótki akapit w tekście, który ma wzbudzić uwagę i zachęcić do dalszego czytania) oraz contentu (wartościowej treści tekstowej często połączonej z obrazem). Może zawierać także przyciski CTA (Call to Action) – wezwanie do akcji. Jest to link, który przybiera formę przycisku, grafiki lub sloganu. Jego celem jest przekierowanie użytkownika na daną stronę internetową, zakup produktu lub usługi.

Działania reklamowe, które skłonią odbiorcę do wykonania akcji (zapisania się na newsletter, rejestracji w sklepie online, zakupu produktu) to konwersja. Natomiast sprawdzanie rezultatów (co się dzieje po odczytaniu newslettera) to analiza post-click. Współczynnik, który określa, jak wielu odbiorców wykonało zamierzone (przez marketingowca) działanie, to CR (conversionrate).

Ponglish i automatyzacja marketingu

Profesjonalne tworzenie newsletterów wymaga użycia autorespondera. Jest to skrypt (program) lub system, który umożliwia automatyczne wysyłanie wiadomości do określonej grupy osób. W ten sposób można przywitać nową osobę, która zapisała się na newsletter, złożyć życzenia świąteczne lub po prostu przesłać ofertę reklamową. Korzystanie z autorespondera jest znacznie efektywniejsze od ręcznego wysyłania e-maili. To jeden z elementów automatyzacji marketingu (marketing automation) pozwalający oszczędzić czas i zmniejszyć koszty. Powyższy rodzaj marketingu ma szerszy zakres i korzysta z różnorodnych rozwiązań usprawniających także monitorowanie kampanii reklamowych i tworzenie ofert. Jeśli automatyzacja dotyczy zarządzania klientami, obsługi zamówień i analiz sprzedażowych, można mówić o sales automation. Wszelkie działania promocyjne związane z wykorzystaniem mediów cyfrowych (np. internetu) to digital marketing.

Terminy związane z prowadzeniem kampanii e-mailmarketingowych

Aby kampanie mailingowe były skuteczne, a odbiór efektywny, należy wcześniej przeprowadzić np. targetowanie behawioralne. Polega ono na segmentowaniu użytkowników, dokonując analizy ich zachowań. Zapewni to dotarcie do pożądanej grupy osób, która potencjalnie będzie zainteresowana danym produktem lub usługą. Dzięki temu spada ryzyko przeniesienia wiadomości do spamu (niechcianych e-maili), a wzrasta szansa, że odbiorca kliknie na przycisk CTA lub przynajmniej zapozna się z treścią. Takie zindywidualizowane kierowanie reklamy do „wybranych jednostek” (np. mających wspólne zainteresowania lub posiadających określone cechy demograficzne) to audiencetargeting. Korzystając z własnych doświadczeń, można stworzyć wyselekcjonowaną grupę użytkowników, która wykonała już pewne działania (weszła na stronę internetową, umieściła produkt w koszyku, kliknęła w link). Strategia docierania do klientów, którzy mieli interakcję z produktem, ale nie dokończyli akcji (np. zakupu), to retargeting.

Beemail Tomasz Rowiński