Najważniejszy jest pomysł, czyli kilka słów o pracy w agencji reklamowej

Najważniejszy jest pomysł, czyli kilka słów o pracy w agencji reklamowej Agencja Reklamowa TANGO

Kiedy znajomi pytają mnie o moją pracę: „no i co tam robicie w tej agencji?” lub „a jak to jest? łatwo się taką reklamę wymyśla?” to doprawdy nie wiem co odpowiedzieć. Pracy w agencji reklamowej nie da się bowiem porównać z żadną inną branżą.

Jest to na tyle specyficzna dziedzina, że wymyka się spoza wszelkich ram i ograniczeń. Tutaj rządzą kreatywność i pomysłowość. To one są wyznacznikami naszego sukcesu i naszym „być albo nie być”. Próbując sprostać stawianym mi pytaniom, opowiem w kilku zdaniach o pracy w agencji i codziennych obowiązkach.

Czy to my „wymyślamy te wszystkie hasła do reklam”?

Tak, agencja reklamowa między innymi zajmuje się tworzeniem haseł reklamowych, chwytliwych spotów, chwytających za serce oraz przyciągających obrazów i wizualizacji, które służą do promowania określonego produktu. Mówiąc jednak o tym, że jesteśmy „tymi od haseł reklamowych” byłoby zbyt dużym uproszczeniem. Agencja reklamowa ma bowiem zdecydowanie szersze spektrum działania. Zajmujemy się szeroko rozumianą identyfikacją wizualną, tworzymy opakowania produktów, pozycjonujemy markę, projektujemy atrakcyjną stronę www i wiele więcej. Sprowadzanie nas zatem do „tych od reklam” jest nieco krzywdzące i zbyt pobieżne.

Czy to prawda, że „pół dnia spędzamy na leżeniu i wymyślaniu”?

Niezupełnie. Oczywiście, na pracę twórczą też musi znaleźć się chwila i niekiedy kreatywne, niesamowite koncepcje wymagają trochę czasu – w tym kontemplacji w odosobnieniu, na przykład na wygodnym fotelu z kocem i herbatą. W dużej mierze nasza praca jest jednak swoistą działalnością rzemieślniczą. Pomysł to jedno, a wykonanie to drugie. Czasem zarywamy noce, by w końcu spiąć realizację naszego projektu, nad którym pracowaliśmy przez dwa miesiące. Pomysł zatem powstał w ciągu pięciu minut, a my potem ciężko pracowaliśmy, żeby go zrealizować.

Czy pracujący w agencjach reklamowych to ci kolorowi ludzie z irokezami, którzy przychodzą do pracy w trampkach?

Tak i nie. Z reguły agencje reklamowe mają dość luźny charakter i rzeczywiście każdy przychodzi ubrany tak, jak mu wygodnie. Miewamy jednak poważne biznesowe rozmowy czy też konferencje, na których nie wypada pojawić się w takim nieformalnym stroju. Poza tym wiele osób, pracujących w agencjach reklamowych, ubiera się zupełnie normalnie i nie przypomina zwariowanych artystów w szale twórczym. Z mojego punktu widzenia zatem obraz pracownika agencji reklamowej funkcjonujący w społeczeństwie jest zatem stereotypowy i mocno przesadzony.

Czy agencja reklamowa to typowa korporacja?

Możemy mówić o bardzo różnych typach agencji reklamowych. Istnieją bowiem takie, które zatrudniają dwie osoby i trudno tu mówić o korporacyjnym stylu życia. Czasem agencja reklamowa mieści się w odosobnionym niewielkim pokoju i daleko jej do korporacji z wielkich wieżowców. A czasem rzeczywiście agencje reklamowe są wielkimi przedsiębiorstwami, zatrudniają setki osób, a słowa „target” i „deadline” są na porządku dziennym. Moim zdaniem jednak, agencja reklamowa to powinno być miejsce przede wszystkim dla ludzi z pasją – nie za mała, nie za duża, mająca wystarczającą przestrzeń dla różnych pomysłów i typów osobowości. 

"TANGO"