NetPress szturmuje rynek za pomoca e-mail marketingu - case study

NetPress szturmuje rynek za pomoca e-mail marketingu - case study Photo credit: 'smil / Foter

Sprawdź, czy e-mail marketing jest skuteczny. Zobacz jak metoda była wdrażana przez pionierów.


NetPress rozpoczął oficjalną działalność na rynku polskim w październiku 2005. Umożliwia nabycie w internetowym kiosku (www.netpress.pl) cyfrowych wersji czasopism o różnorodnej tematyce. NetPress jest wyłącznym partnerem firmy Zinio w Polsce. Firmy, która dostarczyła już 40 milionów cyfrowych magazynów ponad 2 milionom czytelników na całym świecie.

Technologia Zinio pozwala przeglądać pełne wersje drukowanych magazynów, a jednocześnie dodaje do nich nowe cyfrowe funkcje: aktywne linki, wyszukiwarkę, wygodne archiwum, multimedia. Co ważne, koszt nabycia elektronicznego wydania czasopisma, jest znacznie niższy w porównaniu z tradycyjną wersją.


Dlaczego e-mail marketing?


Firma NetPress poszukiwała dla swojej działalności kompleksowej platformy służącej do komunikacji rynkowej. Obok tradycyjnych działań public relations, budowy programu partnerskiego oraz pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych, zdecydowała się na działalność promocyjną przy wykorzystaniu poczty elektronicznej. Tuż przed wejściem na polski rynek, wdrożono w firmie system SARE - pierwsze polskie narzędzie do e-mail marketingu dostępne w modelu ASP. Funkcjonalność ASP pozwala na swobodny dostęp do systemu z każdego komputera podłączonego do Internetu. Co równie ważne, wysyłka nie obciąża łączy i serwerów klienta. SARE służy nie tylko do tworzenia i wysyłki komunikatów, ale także do budowania baz danych i zarządzania nimi oraz stałego monitorowania skuteczności kampanii mailingowych.


Grupa docelowa


    • Zarejestrowani użytkownicy NetPress, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie wiadomości promocyjnych od NetPress. Są to użytkownicy Internetu posiadający stałe łącze, zainteresowani prasą w formacie cyfrowym.
    • Potencjalni użytkownicy NetPress. Użytkownicy Internetu, nie korzystający jeszcze z usług NetPress. Wysyłki przeprowadzane są na podstawie baz mailingowych otrzymanych bezpośrednio od wydawców.
    • Wybrana grupa dziennikarzy.


Internauta chcący skorzystać z oferty NetPress proszony jest o założenie konta. Podczas rejestracji użytkownik może dopisać się do bazy subskrybentów wiadomości promocyjnych, pochodzących od NetPress oraz od zaufanych partnerów - wydawców. Dzięki temu baza subskrybentów stale rośnie. Obecnie zawiera już ponad 13 000 rekordów.

W niedalekiej przyszłości na stronie www.netpress.pl pojawi się dodatkowy moduł pozwalający na dopisanie się do bazy subskrybentów bez konieczności zakładania konta NetPress. Powinno to korzystnie wpłynąć na przyrost subskrybentów w bazie. Kontakty będą zatem dodawane równolegle dwoma kanałami.


Cele stawiane przed SARE


Celami nadrzędnymi działalności e-mail marketingowej NetPress są: zwiększenie lojalności klientów oraz wzrost sprzedaży oferowanych produktów. Zrealizowano je poprzez zbudowanie bazy klientów oraz utrzymywanie stałej komunikacji z nimi za pomocą systemu SARE. Użytkownicy informowani byli o pojawieniu się nowych tytułów w ofercie, alternatywnych sposobach płatności oraz promocjach i obniżkach cen.


Skuteczność e-mail marketingu


Pierwszy mailing informujący o oficjalnym otwarciu serwisu odznaczył się wyjątkowo wysokim wskaźnikiem skuteczności. CTR tej kampanii wyniósł aż 47,5%! Oznacza to, że połowa odbiorców zainteresowała się tematyką newslettera i postanowiła zasięgnąć dalszych informacji klikając w linki kierujące do wskazanych miejsc w Internecie. Tak wysoki wskaźnik CTR udało się osiągnąć poprzez precyzyjnie zaplanowanie działań. Jeszcze na etapie testów kiosku, na stronie głównej umieszczono formularz do zbierania e-maili osób zainteresowanych otrzymaniem informacji o oficjalnym uruchomieniu serwisu. Formularz został usunięty ze strony na krótko przed otwarciem kiosku.

Średni wskaźnik CTR dla późniejszych mailingów utrzymuje się na wysokim poziomie i wynosi ok. 20%. Do tej pory odsetek rezygnacji z otrzymywania biuletynu jest znikomy, co jest niewątpliwym dowodem lojalności klientów i świadomego korzystania przez nich z tej formy pozyskiwania informacji o ofercie. Co najważniejsze, poniesione koszty, w stosunku do efektów, są niewspółmiernie niskie.



Adam Chowański SARE SA