Odkryj biznes idealny, ale już w nowych, niszczycielskich czasach

Odkryj biznes idealny, ale już w nowych, niszczycielskich czasach Image courtesy of David Castillo Dominici / FreeDigitalPhotos.net

Założenia teorii Re-imagine! Business Excelence in a Disruptive Age.

Tom Peters napisał książkę "in search of excellence". Przyniosła mu ona sławę, gdyż w prosty sposób charakteryzowała cechy przedsiębiorstwa, które przyczyniają się do jego sukcesu i potęgi. Peters stał się guru zarządzania, jego słowa w stanach są nie mniej uważnie słuchane jak Druckera czy Welcha.

8 zasad, które opisali z Bobem Watermanem w in seach okazały się świetne do czasu... do czasu aż stosujące je firmy nie zaczeły mieć problemów. Wtedy ludzie zastanawiali się czemu to już nie działa. Zasatanawiał się i Peters. Jego odpowiedzią było to, że warunki tak dalece się zmieniły, że on już nie może polecić swojej metody. Chodziło o szybkość zmian w otoczeniu. Rewolucja internetowa przewartościowała i przeorała świadomość zarządzających.

Siedem punktów nowej teorii

I dlatego właśnie powstała książka Re-imagine! Business Excelence in a Disruptive Age. Czyli odkryj na nowo biznes idealny ale już w nowych niszczycielskich czasach. Kilka głównych punktów nowej teorii:

1. zanim zaczniesz naprawiać i ulepszać procesy biznesowe musisz zniszczyć tak naprawdę zacząć od zniszczenia całego przedsiębiorstwa. Oczywiście nie doprowadzenia go do bankructwa ale zniszczenia nawyków i systemów. Twierdzi, że przez to że zmiany idą już tak szybko a będzie tylko gorzej to nasze działania też muszą być ostre i zdecydowane. Zmusza do inwestowania środków w takie procesy, które ciągle będą podważały status quo firmy. Zaleca dawkę chaosu jako receptę na brak innowacyjności.

2. Uważa, że nadchodzi rewolucja technologiczna na ogromną skalę, która zmiecie z powierzchni ziemi średnią kadrę kierowniczą, która zostanie zastąpiona przez procesory. Tak jak to się stało z robotnikami zastąpionymi przez roboty i maszyny.

3. Jak już zniszczysz to zacznij budować. Użyj do tego modelu Profesjonalnej Firmy Usługowej. Jego zdaniem najwyższa jakość to tylko początek, że trzeba dawać teraz Dodatkowe Wrażenia. Czyli np. IBM nie sprzedaje komputerów tylko Sprzedaje Usługi związane z komputerami. Tak naprawdę zarabia właśnie na tych usługach. Peters radzi aby tworzyć markę zostawiając w pamięci klientów niezapomniane emocje, i to właśnie one i to jak zostaje sprzedany towar będą powodowały o zwycięstwie firm, a nie lepsza jakość

4. Peters jest wrogiem biurokracji. Wskazuje, brak komunikacji jako jedno z największych zagrożeń. Pokazuje jak walczyć z tymi barierami.

5. Jego zdaniem wartość dodana teraz tworzona jest dzięki kapitałowi intelektualnemu. Czyli pomysły utalentowanych, zwariowanych ludzi to właśnie jest wartość którą przekuwa się potem na pieniądze i zyski. Każe nam zatrudniać zupełnie nowy rodzaj osób. Zakręconych, zwariowanych takich którzy potrafią iść pod prąd. Każe nam opowiadać historie i anegdoty w sowich przemawiać do swoich podwładnych z pozycji władcy. Zawsze poleca znaleźć Bohaterów Zmian, ludzi, którzy są im najbardziej przychylni, a jednocześnie potrafią zapalić do pomysłu innych.

6. Jego zdaniem w zarządzaniu chodzi głównie o pasję. Trzeba tworzyć WOW projekty, czyli takie, dzięki którym mówisz WOW jak je spotkasz. Proste i czytelne, genialne.

7. Peters pochyla się także nad krzykiem kobiet i dowodzi, że są one nawet lepszymi menedżerami niż faceci. Pokazuje jak są niedoceniane i jak firmy, które na nie stawiają wygrywają. Szczególnie w sprzedaży.

zobacz specjalny serwis poświęcony Tomowi Petersie

Acceptus sp. z o.o.