Opakowania premium – wizytówka marki i narzędzie skutecznej sprzedaży

Opakowania premium – wizytówka marki i narzędzie skutecznej sprzedaży Art Allianz - Fotolia

Cichy sprzedawca. Strategiczny decydent. Element wizerunku marki. Nośnik promocji. Platforma informacji i edukacji. I w końcu pięciosekundowa reklama, pozwalająca przebić się przez szum komunikacyjny.

Opakowanie produktu, oprócz trzech elementarnych funkcji: ochronnej, praktycznej i promocyjnej, spełnia też wiele innych ról jako jedno z narzędzi zintegrowanego marketingu. Dlatego musi być dobrze zaprojektowane – szczególnie, jeśli jest to opakowanie premium dla produktu luksusowego.

Opakowanie ma kluczowe znaczenie w procesie sprzedaży produktu. Bo w kupowaniu chodzi tak naprawdę o emocje, pragnienia i potrzeby. A skuteczny sprzedawca (i skuteczny projektant opakowań) potrafi się do nich odwołać.

Czas decyzji

Jak donoszą liczne badania, na dostrzeżenie danego produktu w sklepie klient przeznacza zaledwie jedną sekundę – tylko tyle z jego cennego czasu otrzymuje marka, by skutecznie zwrócić uwagę na swoje towary. To niewiele. Ale świetny projekt opakowania potrafi zdziałać sprzedażowe cuda. Przykład? Niemal z pierwszej ręki: popularne w Polsce dyskonty wprowadziły ostatnio szeroką gamę produktów „lux” – od ciastek, przez kawy i herbaty, makarony, oliwy, wędliny i sery, aż po kosmetyki. Produkty te odróżniają się od pozostałej „masówki”, przyciągają wzrok i niemal od razu budzą pozytywne skojarzenia, dosłownie „emanując” obietnicą luksusu i przyjemności. Co ważne, o ich wysoką jakość zadbano nie tylko pod kątem doskonale zaprojektowanego opakowania, ale również pierwszorzędnego towaru, co pozostało nie bez znaczenia dla zwiększenia sprzedaży.

Wyrobienie własnej opinii o produkcie zajmuje klientowi kolejne siedem sekund. To nadal niewiele, dlatego opakowanie produktu musi być czytelne, by w szybki i klarowny sposób udzielało najważniejszych informacji, oraz zachwycające, aby klient zechciał obcować z nim dłużej.

Następne 12 sekund (o ile produkt nie został odstawiony na półkę) klient wykorzystuje na decyzję zakupową – dokładniej przygląda się opakowaniu, ale wciąż jedynie prześlizgując wzrokiem po zamieszczonych informacjach i grafikach. Dlatego: im prościej, tym lepiej, jak również w sposób, który szybko przekona klienta o adekwatności ceny do jakości i przydatności produktu. Na tym etapie klient odpowiada również na najważniejsze pytanie o realną przydatność danego produktu i możliwe korzyści płynące z jego używania, dlatego zadaniem sprzedawcy (i projektanta opakowań) jest ich umiejętne zakomunikowanie.

Rozsądne wybory kluczem do sukcesu sprzedażowego

Biorąc pod uwagę powyższe kwestie, trzeba być świadomym, że dobrze zaprojektowane opakowanie ma ogromną moc:

  • jest pierwszym, wzbudzającym zainteresowanie elementem, jaki widzi klient,
  • stanowi narzędzie komunikacji, informacji, a nawet edukacji,
  • bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe,
  • podnosi prestiż produktu,
  • wspiera zasadność ewentualnej wyższej ceny towaru,
  • buduje świadomość marki na rynku i pomaga konsumentowi wyrobić o niej własną opinię,
  • potrafi sprawić, że po zakupie produktu klient czuje się wyjątkowo.

Opakowanie może (i powinno) spowodować, że konsument nabierze natychmiastowej ochoty na użycie produktu – poczucie zniewalającego zapachu perfum, umycie się płynem o soczystym zapachu, posmakowanie wykwintnego sera czy chrupiącego pieczywa lub oddanie się eksplozji smaków słodyczy.

Oddziałując na emocje i pragnienia jedynie za pomocą opakowania, jesteśmy w stanie bardzo szybko nakłonić klienta do zakupu, a nawet przekonać go, że dany produkt jest lepszej jakości, skuteczniejszy czy smaczniejszy od konkurencyjnego.

Bądź trendy

Trendy konsumenckie żądzą światem handlu i nie należy ich lekceważyć. To one mówią o tym, co jest na topie – a więc przyciągnie uwagę klienta – a co passé. Przyglądając się aktualnym trendom, można zyskać niezwykle cenną wiedzę, jaka pozwoli zrozumieć, dlaczego właśnie takie, a nie inne opakowanie ma szansę wpłynąć na większe zainteresowanie produktem, a tym samym na aprecjację sprzedaży i osiąganych zysków.

Szczegółowe informacje na temat aktualnych trendów opiszemy w kolejnym artykule: „10 trendów w projektowaniu opakowań premium”.

Mały też może

Opakowania premium zwykle wykorzystywane są w branży kosmetycznej, farmaceutycznej, tytoniowej, alkoholowej i spożywczej. Nie oznacza to jednak, że tylko i wyłącznie firmy w nich działające mogą kierować swoje wyroby do zamożnego klienta, oczekującego od opakowania i samego produktu czegoś więcej. Wręcz przeciwnie!

Podobne artykuły:

Zarówno powszechnie znane, światowe marki, jak i lokalnie działające, małe i średnie firmy dzięki opakowaniom premium mogą dotrzeć do nowego segmentu klientów, a przez to wyrobić sobie wartościową opinię na rynku.

W pierwszej kolejności to nie klient decyduje, czy dany produkt jest luksusowy – to sprzedawca sugeruje tę informację za pomocą właściwie zaprojektowanej identyfikacji wizualnej i marki, i opakowania produktu.

UBRAND Group s.c. Krzysztof Pater