Opis systemów motywacyjnych w korporacjach

Opis systemów motywacyjnych w korporacjach http://galeriadefotos.universia.com.br/

Tworzenie skutecznych systemów motywacyjnych dla pracowników jest tematem wiodącym od kilkudziesięciu lat i nie traci nic a nic na aktualności.

Poczynając od Taylor, który uważał, że najlepszym sposobem motywacji są po prostu pieniądze przez ruch Human Rights i Eltona Mayo, którzy przyczynili się do humanizacji systemów motywacji zwracając uwagę na otoczenie pracy oraz potrzeby społeczne pracowników kończąc na Abrahamie Maslow, który zwraca uwagę na potrzeby samorealizacji. Dzisiejsze systemy motywacyjne czerpią z dorobku przeszłości, czego skutki możemy zauważyć, w co raz to większych udogodnieniach dla pracowników takich jak ubezpieczenia medyczne, szkolenia, dofinansowania do kursów dla członków rodziny pracownika, możliwość zaciągnięcia kredytów mieszkaniowych z atrakcyjnym oprocentowaniem, urlopy sabbatical oraz tradycyjne podwyżki i premie.

Wszystko po to, aby pracownik był zmotywowany i lojalny, bo to przecież ludzie są fundamentem przedsiębiorstwa, o czym wiedział już Henry Ford.

Po pierwsze jednak pieniądze


Mimo prawie 150 lat, które minęły od czasu Taylora pracownicy nadal wskazują, że najbardziej motywującym czynnikiem są wynagrodzenie oraz premia (badanie Ranstad 2009). Co jednak, kiedy sytuacja gospodarcza nie sprzyja udzielaniu podwyżek i premii? Pytanie to zadaje sobie zapewne większość działów HR. Według opublikowanego niedawno badania „Wyzwania HR 2013” wynika, że 45% respondentów za największe wyzwanie w obszarze motywowania pracowników uważa „zwiększenie wydajności pracowników w sytuacji niższych wskaźników gospodarczych i ograniczonych możliwości motywowania finansowego”. Na szczęście wiemy, że pieniądze to nie wszystko, dlatego ciekawym rozwiązaniem wydają się benefity, które są tańszym sposobem na motywowanie pracowników niż podnoszenie płac, co nie oznacza, że są mniej skuteczne. Inwestując w dodatki kafeteryjne jesteśmy w stanie zaspokoić indywidualne potrzeby pracowników, co przełoży się na znaczny wzrost motywacji oraz lojalności, a także pokaże pracownikom, że pracodawca liczy się z ich wymaganiami.

Rynek Benefitów w Polsce rozwija się prężnie, według badań średnia wartość wydatków na świadczenia pozapłacowe wzrosła o 7% w przeciągu ostatnich dwóch lat. Różnorodność oferowanych świadczeń także wzrasta, od kilku lat można zauważyć rozwój benefitów z branży gastronomicznej, co wydaje się być zgodne z europejskimi standardami gdzie dwie trzecie firm stosuje dopłaty do żywienia pracowników w różnych formach. Na polskim rynku bardzo popularne są wszelkiego rodzaju karty oferujące zniżkę do restauracji. W przypadku tego rodzaju benefitów zachęcające jest to, że pracownicy mogą korzystać z nich poza godzinami pracy, co dodatkowo wpływa na polepszenie wizerunku pracodawcy. Poza takimi firmami jak Sodexo, Benefit Systems czy Edenred pojawiają się alternatywy chociażby w postaci Programu OpenCard, który jest połączeniem pre-paidu i karty zniżkowej do restauracji.

Szeroki zakres świadczeń pozapłacowych niesie ze sobą jeszcze jedną korzyść, pozwala na efektywniejsze i łatwiejsze pozyskanie talentów zwłaszcza tych z pokolenia Y, którzy jako drugie pytanie na rozmowie rekrutacyjnej zadają „A jakie świadczenia pozapłacowe mogą Państwo zaoferować?”

Wnioski płynące z tej krótkiej lekcji historii są takie, że inwestycja w motywację pracowników jest bardzo ważna, jeśli myślimy o rozwoju przedsiębiorstwa. W trudnej sytuacji gospodarczej, z jaką mamy do czynienia działy HR powinny postawić na pozafinansowe pakiety motywacyjne, a w szczególności na ich dostosowanie do potrzeb pracowników.


Podobne artykuły:


AutoCard Sp. z o.o. (opencard.pl)