Oszczędzanie na serwerze nie zawsze sie opłaca

Oszczędzanie na serwerze nie zawsze sie opłaca Julien Eichinger - Fotolia

Stabilny serwer jest podstawą obecności w Internecie. Warunkuje on skuteczność podejmowanych działań promocyjnych, prawidłowe funkcjonowanie firmowej poczty e-mail oraz bezpieczeństwo zamieszczonych na hostingu plików.

Wybierając go należy uwzględnić w pierwszej kolejności jego możliwości, a nie cenę. Jeżeli kolejność zostanie odwrócona, może to mieć negatywne skutki.

Obok domeny internetowej i strony WWW, serwer jest jednym z tych elementów, bez których promocja w Internecie jest niemożliwa. Elementy składowe witryny internetowej (teksty, grafiki, animacje), do której prowadzi adres WWW (domena) zamieszczane są właśnie na serwerze. Następnie wysyłane są łączami internetowymi do komputera Internauty, który chce zapoznać się z zamieszczonymi na stronie WWW informacjami. Tam odbywa się ich łączenie, a na monitorze ukazuje się efekt w postaci firmowego serwisu WWW.

Jednak serwer wykorzystywany jest nie tylko do udostępniania stron internetowych. Dzięki niemu firma może kontaktować się również ze swoim otoczeniem, czyli klientami, dostawcami, partnerami biznesowymi. Przez serwer przekazywana jest również poczta elektroniczna. Wiadomości e-mail spływają na powierzchnię serwera, skąd po zalogowaniu się do programu pocztowego  są pobierane i wyświetlane użytkownikowi.

Podobne artykuły:

Kolejnym, ale z pewnością nie ostatnim sposobem na wykorzystanie serwera jest archiwizacja na nim plików mających znaczenie dla firmy. W ten sposób są one chronione w lepszy sposób niż miałoby to miejsce na dysku firmowego komputera. W przypadku awarii elektrycznej, pamięć popularnego PC-ta może ulec uszkodzeniu, informacje na niej zawarte mogą również zostać przypadkowo usunięte. W przypadku usług hostingowych świadczonych przez profesjonalne firmy, takie ryzyko jest zminimalizowane. Firmy posiadające własne Data Center, czyli zabezpieczoną infrastrukturę serwerową, są należycie chronione przed różnego rodzaju okolicznościami (np. przerwami w dostawie energii elektrycznej). Ponadto wykonywany regularnie backup, czyli tzw. kopia zapasowa danych na serwerze umożliwia odzyskanie dokumentów, które np. zostały nieopatrznie usunięte. Wybierając usługodawcę należy oczywiście sprawdzić, jak często wykonuje on backup (w serwisie nazwa.pl jest on robiony co 24 godziny) oraz jak szybko jest on wydawany i czy jest płatny.

Jaki serwer? Jakie koszty?

W zależności od swoich potrzeb przedsiębiorstwa mogą wybierać spośród rożnego rodzaju ofert hostingowych. Podstawowy podział to serwery dedykowane oraz serwery wirtualne. Pierwsze rozwiązanie to dzierżawienie fizycznej maszyny, na której instalowane są pliki oraz oprogramowanie umożliwiające właścicielowi zarządzanie hostingiem. Rozwiązanie to jest wybierane głównie przez duże korporacje i instytucje. Wymaga ono zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników odpowiedzialnych za nadzór nad systemem oraz pociąga za sobą bardzo wysokie koszty - od kilku do kilkuset tysięcy złotych rocznie na sprzęt plus wynagrodzenie dla osób go obsługujących.

Z tych powodów zdecydowana większość firm wybiera korzystniejsze dla nich rozwiązanie, jakim jest zamówienie serwera wirtualnego. Jest to nic innego, jak wyodrębniona przez usługodawcę hostingowego część serwera. Z jednej maszyny fizycznej może korzystać wielu użytkowników, pomiędzy których rozdysponowane są parametry urządzenia. Zarządzanie usługą przez hostingobiorcę odbywa się poprzez programy, które umożliwiają pełne i samodzielne administrowanie hostingiem. Narzędzie takie powinno pozwalać na konfigurowanie kont pocztowych, powierzchni dyskowej, baz danych, dostępów przez konta FTP, itp. Zaletą serwerów wirtualnych jest szeroki wybór dostępnych ofert, których cena uzależniona jest od wybranego wariantu parametrów.

Najbardziej oszczędnym rozwiązaniem jest darmowy hosting. Jednak wybór go na potrzeby firmy, jest niezwykle karkołomnym przedsięwzięciem. Usługodawcy oferujący ten rodzaj usługi, korzystają głównie z zagranicznych hostingów. Oznacza to, że czas reakcji na zgłaszane im trudności znacznie się wydłuża. Kolejną wadą jest zamieszczanie na stronach WWW ulokowanych na serwerach reklam, które wyświetlają się Internautom. Jest to jedno ze źródeł dochodu dla darmowych hostingodawców. Godzi on jednak w wizerunek przedsiębiorstwa, którego oferta prezentowana jest na witrynie. Kolejnym ograniczeniem jest mała powierzchnia dyskowa oraz limitowana liczba domen przekierowanych na serwer, co uniemożliwia rozwój firmowego serwisu WWW i tworzenie nowych witryn, np. dla nowych działalności, produktów lub usług.

Jak wybierać?

Parametry

Konieczne jest zwrócenie uwagi na to, co ma znaleźć się na serwerze oraz z jaką intensywnością będzie on wykorzystywany. Wpływa na to nie tylko zawartość firmowego serwisu WWW (grafiki, pliki multimedialne), ale także to, czy przedsiębiorstwo będzie chciało użyć serwera jako platformy wymiany firmowych dokumentów między pracownikami. W takim przypadku należy uwzględnić szybki wzrost zapotrzebowania na powierzchnię. Lepszym rozwiązaniem jest zakupienie większego parametru niż zamawianie dodatkowej usługi, gdy pierwsza się wyczerpie.

Kolejny czynnik to transfer. Określa on ruch, jaki może być wykonany z serwera i na serwer, czyli ilość danych, jaka może być na niego wysłana i z niego pobrana. Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku powierzchni dyskowej, tak samo i należy wziąć pod uwagę szybki wzrost użycia parametru, więc lepiej wybrać usługę posiadającą odpowiednią rezerwę. W specyfikacji zamawianego serwera należy również zwrócić uwagę na sposób, w jaki rozliczane jest wykorzystanie transferu. Część usługodawców stosuje rozliczenie miesięczne, które grozi tym, że jeżeli w pewnym okresie strona będzie cieszyła się dużą popularnością, przyznany transfer może zostać wyczerpany. Tym samym zasoby serwera będą niedostępne. Z kolei w innych miesiącach parametr może być marnowany. Dlatego najlepiej wybrać serwer, na którym transfer rozliczany jest w skali roku.

Funkcjonalność

Kolejny element, którego znaczenie z biegiem czasu firma doceniać będzie coraz bardziej, to funkcjonalność serwera. Ograniczenia stawiane przez część usługodawców w swobodzie zarządzania pocztą elektroniczną lub zawartością serwera mogą odbić się niekorzystnie w przyszłości. Już teraz usługodawcy (np. serwis nazwa.pl) umożliwiają tworzenie nielimitowanej liczby kont e-mail, przekierowywania domen na serwer i tworzenia kont FTP. W ten sposób zatrudnianie nowych pracowników i przyznawanie im adresów e-mail w firmowej domenie oraz dostępu do serwera nie stanowi trudności. Podobnie jest z tworzeniem nowych serwisów poświęconych np. usługom. Ważne jest również, aby narzędzia umożliwiające pełne wykorzystanie funkcjonalności były łatwe w obsłudze.

Bezpieczeństwo

Ostatni, ale i najważniejszy punkt na liście wyboru odpowiedniego serwera to stosowane zabezpieczenia. Najbardziej znanymi jego elementami są filtry antyspamowe, chroniące przed niepożądanymi wiadomościami e-mail, i filtry antywirusowe, które z kolei zapewniają ochronę przed szkodliwymi programami. Jednak bezpieczeństwo to także stały dozór techniczny wykwalifikowanych pracowników, czuwających nad prawidłowym funkcjonowaniem serwerów i błyskawicznie reagujących na każdą nieprawidłowość. To także profesjonalna infrastruktura w postaci Data Center oraz Biuro Obsługi Klienta gotowe udzielić rzeczowej pomocy. Poza tym profesjonalni usługodawcy dbają również o zapobieganie sytuacjom, gdy klient zapomina o zbliżającym się terminie wygaśnięcia usługi i kilkukrotnie informują go o tym fakcie rożnymi drogami kontaktu (e-mail, telefon, poczta, sms). Najwyższy poziom zabezpieczeń są w stanie zapewnić jedynie usługodawcy działający najdłużej i o najwyższej pozycji na rynku. W innych firmach bezpieczeństwo nadal jest elementem, na którym można zaoszczędzić dla zwiększenia zysku.

Zbyt pochopny wybór serwera może stać się początkiem pasma niedogodności. Rozwiązać go będzie można zapewne poprzez zmianę usługodawcy. Pociągnie to jednak za sobą konieczność poniesienia dodatkowych kosztów, a czasem także konieczność przeniesienia zawartości dotychczasowego hostingu na nowy, co może być żmudne i problematyczne. Dlatego poszukując oszczędności należy to robić rozsądnie. Można np. korzystać z promocji, które pozwalają obniżyć koszty w pierwszym okresie abonamentowym nawet do 0 zł.

W przypadku usługi, jaką jest hosting, posiadanie pewnej rezerwy bezpieczeństwa sprawia, że można spokojnie myśleć o rozwoju zawartych na nim elementów. Warto jednocześnie dołożyć starań, aby usługa była wykorzystywana efektywnie. Tylko taki serwer jest w stanie pracować na sukces przedsiębiorstwa.

Podobne artykuły:


Alicja Marciniak NetArt (serwis nazwa.pl)