Platforma wymiany walut, czyli internetowy kantor

Platforma wymiany walut, czyli internetowy kantor waluty.org.pl

Internetowy kantor to jeden z kolejnych pomysłów na rozwój internetowego biznesu. Aby móc otworzyć tego typu działalność, trzeba spełnić podobne warunki jak w przypadku stacjonarnego punktu wymiany walut.

Prawdopodobnie musi upłynąć więcej czasu, zanim na dobre okaże się, że rośnie liczba osób decydujących się, by skorzystać z usług internetowego kantoru. Według Rzeczpospolitej prognozowany przez ekspertów tego sektora wzrost może wynieść 15 % rocznie.

Wygląda na to, że w chwili obecnej jako konsumenci nie mamy zaufania do przeprowadzania tego typu transakcji przez internet. Może wynikać to również z przyzwyczajenia do stacjonarnej formy zakupu waluty. TNS Polska wykonało badanie na zlecenie Currency One S.A., z którego wynika, że 95 % respondentów nie jest zainteresowana ofertą e-kantorów, ponieważ przywykła do stacjonarnego modelu zakupu obcej waluty.

Jednak zasada działania tego typu serwisów nie jest zbyt skomplikowana, a instrukcję sposobu postępowania można znaleźć na stronach e-kantorów. Właściwie procedura sprowadza się do kilku kroków, m.in. rejestracji w serwisie, zasilenia konta za pośrednictwem strony internetowej, a następnie zlecenia wymiany. Klient wybiera z listy bank, w którym ma założone konto. W przypadku, kiedy banku klienta nie ma na liście, wtedy w transakcji pośredniczy bank obsługujący określony e-kantor – z tego powodu transakcja będzie trwała nieco dłużej.

Jakie funkcjonalności umożliwiają zarządzanie internetowym kantorem?

Jeśli masz zamiar zlecić wykonanie platformy wymiany walut, musisz wiedzieć, jakie funkcjonalności będą niezbędne do prowadzenia tego rodzaju działalności gospodarczej. Oto najważniejsze z nich:

  • formularz rejestracyjny – konieczna jest rejestracja użytkownika – może nim być zarówno osoba prywatna jak i firma;
  • szyfrowane połączenie typu SSL, które zapewni bezpieczeństwo klientom;
  • integracja umożliwiająca bieżące aktualizowanie kursu walut NBP;
  • opcjonalnie integracja z serwisem przeprowadzającym wysyłkę wiadomości sms, dzięki której klient będzie informowany o kolejnych krokach związanych z przeprowadzaniem transakcji wymiany waluty.

Kto może być właścicielem e-kantoru?

Ze względu na specyfikę branży, jaką jest prowadzenie wymiany walut za pośrednictwem internetu, musimy spełnić kilka formalnych warunków, byśmy mogli stać się wiarygodni dla naszych partnerów biznesowych.

Konsekwencją tego jest wymóg posiadania nieposzlakowanej opinii. Prawo wymaga, aby osoba prawna lub osoba fizyczna posiadająca taką działalność gospodarczą, nie była dotychczas skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo skarbowe lub popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej (z art. 115 kodeksu karnego).

Ponadto taka jednostka jest zobowiązana do tego, aby corocznie przedkładać organowi prowadzącemu rejestr, zaświadczenie o niekaralności.

Czy internetowa platforma wymiany walut to przyszłość?

Obserwując dynamikę rozwoju serwisów sprzedażowych, możemy zauważyć tendencję w kierunku przenoszenia działalności stacjonarnej do sieci. Można więc wnioskować, że działając za pośrednictwem internetu, mamy większe szanse na pozyskanie klientów, choć trzeba pamiętać o promocji serwisu, bez której nie poradzimy sobie z dotarciem do odbiorcy. Warto edukować konsumentów i przedstawić im plusy wynikające z korzystania z oferty internetowych kantorów. Dlatego należy wymienić następujące korzyści:

  • Wygoda – dokonując transakcji bez wychodzenia z domu, możemy w wygodny sposób wymieniać duże kwoty (trzeba pamiętać, że warunkiem korzystania z internetowego kantoru jest posiadanie konta w złotówkach oraz walutowego).
  • Korzystne warunki wymiany, a więc oszczędność, ponadto możliwość negocjacji w przypadku wymiany większych kwot.
  • Bezpieczeństwo – tego typu podmiot obowiązują te same przepisy prawne, co w przypadku stacjonarnych kantorów – m.in. powinien być zarejestrowany w NBP jako działalność kantorowa, ponadto pracownicy muszą mieć zaświadczenie o niekaralności; koniecznym warunkiem jest również uzyskanie zgody ministra finansów.
  • Uzyskując internetowy zasięg, mamy możliwość dotarcia z ofertą do większej liczby potencjalnych klientów.

Wnioski są dość optymistyczne. Wynika z nich, że po spełnieniu niezbędnych prawnych procedur i uzyskaniu zgody ministra finansów na prowadzenie e-kantoru, można rozpocząć działalność. Pytanie jednak, czy na rynku e-commerce, który w ostatnich latach notuje dynamiczny rozwój, znajdzie się jeszcze miejsce dla tego typu firm. Badania zaufania klientów względem internetowych kantorów dowodzą, że działalność gospodarcza oparta na pośrednictwie w wymianie walut nie cieszy się zbyt wielkim zainteresowaniem użytkowników internetu. Czas pokaże, w jaki sposób rozwinie się sytuacja.

AptusShop.pl

Aptus.pl Sp. z o.o. Sp. k. Urszula Witkowska