Płatności kartowe: wygodne i bezpieczne, również smartfonem

Płatności kartowe: wygodne i bezpieczne, również smartfonem zastrzegam.pl

Płacenie kartą (do użytku prywatnego czy firmową) jest wygodniejsze i – co może wydawać się paradoksalne – bezpieczniejsze od płacenia gotówką. Dlaczego?

Jeśli zgubimy gotówkę lub ktoś ją nam ukradnie, tracimy pieniądze bezpowrotnie. Jeśli natomiast zgubimy kartę, nie musimy stracić ani grosza – wystarczy, że zastrzeżemy naszą kartę w banku, który ją wydał, a od tego momentu odpowiedzialność za wszelkie ewentualne transakcje nieuprawnione dokonane kartą spoczywa na banku, nie na nas.

Nawet gdybyśmy nie zdążyli zastrzec karty, zanim ktoś nieuprawniony jej użyje, nasza odpowiedzialność za standardowe transakcje dokonane kartą jest ustawowo ograniczona do równowartości 150 euro (około 600 złotych), a dla transakcji zbliżeniowych dokonywanych kartami ta kwota jest jeszcze niższa i wynosi równowartość 50 euro (około 200 złotych).

Co więcej:

  • Banki-wydawcy kart często obniżają ten próg i oferują dodatkowe ubezpieczenia ograniczające naszą odpowiedzialność za transakcje nieuprawnione dokonane nawet na kilkadziesiąt godzin przed zastrzeżeniem karty.
  • Użytkowników kart chroni także rozbudowany system reklamacji, który pozwala wyjaśnić ewentualne nieprawidłowości i odzyskać pieniądze w przypadku transakcji nieuprawnionych. 

Karta plastikowa czy karta w telefonie?

W dobie gwałtownego rozwoju nowych technologii pojawia się pytanie, czy karta płatnicza „nie odejdzie do lamusa” ze względu chociażby na rozwój płatności mobilnych, dokonywanych smartfonem.

Nie, karta jako taka nie zniknie – może natomiast przybrać inną postać, bardziej wirtualną, np. w naszym smartfonie. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, urządzenia mobilne dają dostęp do wielu różnych funkcji, z których chętnie korzystamy. Chcemy za ich pomocą również płacić, zarówno w tradycyjnych placówkach handlowo-usługowych, jak i w sieci – najchętniej zawsze tak samo, zawsze wygodnie i zawsze bezpiecznie. Po drugie, przeniesienie karty do smartfona otwiera wiele możliwości, których nie dawała jej tradycyjna, plastikowa postać. Nie dość, że możemy płacić równie wygodnie, jak tradycyjną kartą, to w przypadku „karty w smartfonie” dodatkowo możemy chociażby:

  • śledzić na bieżąco historię naszych wydatków,
  • zarządzać limitami płatności na naszej karcie,
  • „włączać i wyłączać” naszą kartę, np. dla transakcji on-line,
  • przekazywać pieniądze z rachunku naszej karty dowolnemu odbiorcy,
  • korzystać z dodatkowych usług i ofert naszego banku (jak chociażby ubezpieczenia czy dedykowane oferty). 

Organizacja Visa Europe szacuje, że w skali całej Europy do końca 2020 r. płatności dokonywane za pomocą różnych urządzeń mobilnych z dostępem do internetu będą stanowiły ponad połowę płatności Visa. 

Płatności mobilne Visa są już dostępne w dwóch polskich bankach – ING Banku Śląskim oraz Getin Noble Banku – a nad kolejnymi wdrożeniami pracuje kilkanaście następnych banków. 

Niezależnie od tego, jak płacimy naszą kartą – w tradycyjnych placówkach handlowo-usługowych, mobilnie czy internetowo – warto zapisać, np. w swoim telefonie, numer infolinii banku, który wydał naszą kartę, na wypadek sytuacji awaryjnych.

Możemy również skorzystać z ogólnopolskiego Systemu Zastrzegania Kart, założonego przez Związek Banków Polskich, gdzie pod numerem 828 828 828 możemy zastrzec dowolną kartę płatniczą.

Informacje o Systemie Zastrzegania Kart, w tym listę banków, które w nim uczestniczą można znaleźć na stronie www.zastrzegam.pl.


Materiał partnera