Płatności mobilne u progu ery m-commerce

Płatności mobilne u progu ery m-commerce Dotpay

Polski rynek płatności elektronicznych jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie na świecie. Coraz więcej transakcji dokonujemy na urządzeniach mobilnych. Z jakich rozwiązań możemy korzystać już dzisiaj?

Płatności mobilne SkyCash

W Polsce paleta oferowanych płatności mobilnych stale się powiększa. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka z nich. Ciekawe rozwiązanie proponuje system SkyCash. Umożliwia dokonywanie wielu rodzajów transakcji, m.in. zdalnego zakupu dóbr i usług w postaci cyfrowej (np. zakup biletów komunikacji miejskiej), płatności u akceptantów internetowych, opłacania rachunków poprzez skanowanie kodów QR i 2D umieszczanych na fakturach, transferów p2p pomiędzy użytkownikami systemu oraz wypłat z bankomatów. Operator systemu udostępnia użytkownikom elektroniczny instrument płatniczy na okaziciela SkyCash, który daje możliwość realizowania płatności w ramach systemu. Przedpłacone rachunki użytkowników powiązane są z numerem telefonu, który staje się identyfikatorem klienta. System SkyCash korzysta z dwóch interfejsów - aplikacji mobilnych („SkyCash Mobile”) oraz serwisu internetowego („SkyCash Web”).

Płatności mobilne mPay

Kolejnym popularnym systemem płatności jest mPay. System ten umożliwia dokonywanie transakcji zdalnych związanych z zakupem dóbr i usług w postaci cyfrowej - np. doładowania GSM, płatności u akceptantów internetowych obsługiwanych przez agregatorów płatności on-line, transferów p2p pomiędzy użytkownikami czy płatności na zdefiniowane rachunki bankowe. mPay jest przykładem systemu koncentrującego się na płatnościach zdalnych. Podobnie jak w przypadku SkyCash przedpłacone rachunki użytkowników są powiązane z numerem telefonu, który jest identyfikatorem klienta. System daje możliwość udostępnienia konta innemu użytkownikowi. Konieczne jest wpisanie numeru telefonu adresata i ustalenie limitów płatności. Z systemu mPay można korzystać za pomocą serwisu internetowego, kodów USSD w telefonie komórkowym, serwisu IVR lub aplikacji mobilnej na system Android.

Płatności mobilne Blik

Na polskim rynku wygodny okazał się również nowy system płatności mobilnych Blik. Wystarczy telefon i jednorazowy kod z aplikacji mobilnej banku, aby wygodnie płacić za zakupy lub wypłacać gotówkę z bankomatu. Z systemu mogą obecnie korzystać klienci Alior Banku, Banku Millenium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku oraz PKO Banku Polskiego. W planach są kolejne banki. System Blik daje możliwość realizowania płatności również w sklepach tradycyjnych, możliwe jest także wypłacanie gotówki z bankomatów bez użycia karty. Blik umożliwia generowanie specjalnych czeków, dzięki którym można ułatwić dostęp do pieniędzy swoim bliskim. Z Blika można korzystać niezależnie od operatora komórkowego. Gwarancją bezpieczeństwa w trakcie użytkowania jest sześciocyfrowy kod ważny przez 2 minuty. Ponadto każdą transakcję powyżej 50 PLN autoryzuje się poprzez wpisanie kodu PIN.

U progu ery m-commerce

Patrząc na raporty dotyczące „mobilności” społeczeństwa, trudno oprzeć się wrażeniu, iż stoimy u progu ery m-commerce. Coraz więcej zakupów będziemy robić przy użyciu urządzeń mobilnych - pod wpływem wygody, nagłej potrzeby, ale i coraz skuteczniejszych kampanii marketingowych. Poza tym współczesny klient często korzysta z wielu urządzeń i na każdym z nich chce mieć dostosowane funkcjonalnością rozwiązanie, szczególnie to dotyczące płatności.

Jak to powinno wyglądać w praktyce? Gdy sklep internetowy tworzy swoją aplikację do robienia zakupów na urządzenia mobilne, nowoczesny operator płatności powinien udostępnić biblioteki do aplikacji mobilnych (SDK). Wykorzystując to narzędzie, sklep może łatwo zaimplementować do swojej aplikacji płatności internetowe. Dodatkowo taki operator udostępnia swoim klientom rozwiązania, umożliwiające prezentowanie strony płatności w wersji responsywnej. Dzięki temu kupujący bez względu na to czy zakupów dokonuje z PC czy na smartfonie, układ strony na której przechodzi do płatności będzie dostosowany do urządzenia. – Innymi słowy, strona wyboru kanału płatności dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia, na jakim jest oglądana, zwiększając tym samym komfort i atrakcyjność procesu – dodaje Bernadetta Madej.

Polskie systemy oferujące płatności online posiadają szeroką gamę usług, w której wielu przedsiębiorców może znaleźć najlepsze rozwiązanie dla własnej działalności. W systemach można płacić wszystkimi wiodącymi metodami płatności online: za pośrednictwem karty kredytowej Visa i MasterCard, jak również korzystając z szybkiego e-transferu, przelewu internetowego czy nawet SkyCash, mPay i BLIK. Dzięki płatnościom mobilnym, klienci otrzymują możliwość łatwego, bezpłatnego oraz natychmiastowego opłacenia zamówionego towaru lub usługi. Oszczędzają przy tym czas i uzyskują poczucie bezpieczeństwa.

Zaistnieć w erze mobilnych płatności

Niezmiernie ważne jest, by dostosować formę i treść oferty do wykorzystywanego sprzętu czy oprogramowania przez e-konsumentów. Kanał mobilny otwiera zupełnie nowe możliwości dla e-sprzedawców, również dla usługodawców działających na potrzebę chwili - kwiaciarni, cateringów czy przewozu osób. Zrozumienie specyfiki tej gałęzi e-commerce, przyzwyczajeń użytkowników smartfonów oraz współpraca z odpowiednim operatorem płatności może być drogą do zaistnienia w kanale sprzedaży mobilnej zarówno dla już rozpoznawalnych, jak i początkujących firm.

Dotpay S.A. Wiktoria Kluzek