Podnoszenie efektywności zespołu przy pomocy narzędzi psychometrycznych

Podnoszenie efektywności zespołu przy pomocy narzędzi psychometrycznych materiały prasowe

Dział sprzedaży firmy z branży IT przechodził kryzys. Cztery miesiące temu odeszło z organizacji dwóch handlowców i co prawda zrekrutowano nowe osoby, jednak cały zespół był wyraźnie osłabiony…

Mniejsza sprzedaż, spadające słupki wyników oraz nie osiąganie celów sprzedażowych, zdecydowanie obniżało morale całego zespołu. Kierownik sprzedaży miał w planie podjąć działania szkoleniowe. Chciał dowiedzieć się w czym tkwi problem. Przecież nowy produkt, który niedawno wprowadzili, trafiał w nisze rynkową i cały zarząd oczekiwał zdecydowani wyższych rezultatów.

Cele

  • odkrycie przyczyny słabych wyników,
  • podniesienie zaangażowania w zespole sprzedaży,
  • zaplanowanie działań szkoleniowych i rozwój kompetencji handlowych.

Zastosowane rozwiązanie

Kierownik działu sprzedaży, za namową HR Managera, zdecydował się skorzystać z narzędzia psychometrycznego. Jego zastosowanie polegało w pierwszej kolejności na stworzeniu profilu idealnego zespołu. Kierownik wybierając przymiotniki, określił jakie cechy powinien posiadać idealny team oraz jakie role powinny się w nim pojawić, aby jak najlepiej osiągać zamierzone cele i wykonywać codzienne zadania. Kolejnym krokiem było przeanalizowanie wszystkich członków obecnego zespołu narzędziem psychometrycznym. Pozwoliło to określić, jaki profil osobowy ma każda z osób, jakie są jej mocne strony, ograniczenia, co działa na nią motywująco, a co obniża efektywność. Następnie mając idealny i obecny profil zespołu, dokonano porównania pod kątem tego:

  • jakie role występują w zespole, a jakich brakuje,
  • jakie są najmocniejsze strony zespołu, a jakie ograniczenia,
  • jaki styl zarządzania zespołem będzie dla niego najbardziej pożądany.

Uzyskane dane wskazały, że w zespole brakuje lidera. Osoba obecnie pełniąca tę funkcję jest typem podporządkowanego wykonawcy. Brakuje jej inicjatywy i asertywności. Świetnie radzi sobie z koordynowaniem pracy, jednak wydawanie poleceń i egzekwowanie nie są jej najmocniejszą stroną. Ponadto osoby w zespole w zdecydowanej większości wolą pracować w środowisku podporządkowanym. Wcześniejsza sprzedaż produktu, który był im już znany, nie wymagała wchodzenia w nowe obszary. Wystarczyło utrzymać poziom obsługi Klienta, zgodnie z założonym standardem. Było to bardziej sprzyjające dla handlowców ze względu na dużą przewidywalność procesów.

Podobne artykuły:

Analiza wykazała, że obecnemu zespołowi brakuje odwagi do podejmowania nowych wyzwań oraz otwartości na zmiany. Uzyskane informacje dały Kierownikowi sprzedaży szerszy obraz sytuacji. Postanowiono, że kolejne decyzje dot. rekrutacji i zatrudnienia będą poprzedzone wykonaniem analizy psychometrycznej i dopasowaniem osoby o profilu, którego brakuje w obecnym zespole. Co więcej, Przełożony otrzymał również informacje o tym w jaki sposób powinien wprowadzać zmiany do obecnego zespołu, na co zwrócić uwagę i jakie kroki podejmować, aby były skuteczne. Raport pomógł również w określeniu potrzeb szkoleniowych i zaplanowaniu działań rozwojowych.

Efekty

  • odkrycie przyczyny problemu,
  • określenie obszarów do rozwoju w obecnym zespole,
  • podniesienie kompetencji Kierownika sprzedaży do zarządzania zespołem,
  • wzrost motywacji pracowników przez większe zrozumienie ich naturalnych predyspozycji,
  • dookreślenie profilu idealnego kandydata, co przełożyło się na sukces rekrutacyjny,
  • podniesienie wyników sprzedaży.

Dział HR w firmie Smart MBC

Smart MBC Marta Pabisiak