Polska potrzebuje talentów, które popchną firmy do przodu

Polska potrzebuje talentów, które popchną firmy do przodu fotolia

Już w maju gościem XXI Kongresu Kadry będzie profesor Armin Trost, który opowie o pogoni za talentem z przyszłości. W rozmowie z Piotrem Czauderną profesor Trost mówi, jakie wyzwania stoją przed HR-em w Polsce i na świecie.

Jakie są główne wyzwania, przed którymi staje dzisiaj branża HR w krajach zachodnich?

Korzenie tradycyjnego HR-u sięgają czasów, w których biznes był stabilny i przewidywalny. Zwykło się wtedy definiować potrzeby pracownicze oraz tworzyć procesy, narzędzia i metodykę zgodnie z zasadą – właściwi ludzie na właściwym miejscu i we właściwym czasie. To z czym stykamy się dzisiaj, to świat pełen niewiadomych, złożony, dynamiczny i podlegający ciągłej zmianie. Dlatego globalnym wyzwaniem będzie przeformatowanie HR-u w taki sposób, aby wspierał dynamicznie zmieniające się organizacje.

Dodatkowo w krajach zachodnich obserwować możemy rosnące zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych, dobrze wyedukowanych specjalistów, mimo że obecnie więcej ludzi pracuje umysłowo niż fizycznie. Jednak tacy pracownicy są nadal rzadkością. Dlatego organizacje muszą wypracować nowe sposoby ich pozyskiwania i włączyć je do programu pozyskiwania talentów.

Poza tym HR musi adaptować się do sposobu komunikacji młodego pokolenia. Na tym polu nadal ma wiele do nadrobienia. Młodzi ludzie w niedalekiej przyszłości będą chcieli pracować w samoorganizujących się zespołach, używając do tego mobilnych technologii. Te technologie stosowane będą właśnie po to, by wspierać ludzi i sieć kontaktów między nimi, a nie tylko zadania HR-u, tak jak to jest teraz.

Jakie wyzwania na polu HR-u stoją przed krajami rozwijającymi się, takimi jak Polska?

Rynki rozwijające się potrzebują przede wszystkim dobrze wyedukowanych, wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy popchną firmy w tych krajach do przodu. Jednak tacy ludzie są nie tylko rzadko spotykani, lecz także bardzo mobilni. Dlatego firmy konkurują ze sobą o talenty na szczeblu międzynarodowym i bardzo często nie są w stanie zaoferować im równie atrakcyjnych warunków zatrudnienia co zagraniczna konkurencja. Jest to wyzwaniem tym bardziej, że generalnie utrzymanie pracowników jest istotnym problemem na rynkach rozwijających się.

Podobne artykuły:

Jak ważny jest employer branding w erze internetu? Czy rola EB w ostatnim czasie wzrasta?

Firma silna w dziedzinie employer brandingu prezentuje szczery, autentyczny i adekwatny do grupy docelowej komunikat, odpowiadający na pytanie: dlaczego każdy powinien pracować właśnie u nas. Nawet w czasach internetu nie mogę sobie wyobrazić, żeby potrzeba takiego komunikatu z jakiejś przyczyny była mniej ważna niż w przeszłości.

Jednak z tego co widzę, dzisiaj pracodawcy bardziej niż na czystej promocji, skupiają się na strategicznym ulepszaniu warunków pracy. W przyszłości kluczowym pytaniem employer brandingu będzie, gdzie i jak ulepszać warunki pracy, aby przyciągnąć do nas talenty, których tak bardzo potrzebujemy.

dr Armin Trost – profesor w katedrze Human Resources Management na Uniwersytecie Furtwangen w Niemczech. Specjalizuje się w zarządzaniu talentami i employer brandingu. Przez wiele lat był menedżerem odpowiedzialnym za globalną rekrutacje w SAP, a także doradcą biznesowym w zakresie strategii rozwoju personalnego. Cieszy się powszechnym uznaniem nie tylko jako autor licznych artykułów i książek, lecz także jako mówca. Wiodący niemiecki magazyn HR nazwał Armina Trosta jednym z 40 najlepszych liderów w dziedzinie HRM.

Nowoczesna Firma S.A. Piotr Czauderna