3 wskaźniki pomiaru satysfakcji klienta w social media

3 wskaźniki pomiaru satysfakcji klienta w social media londonrecovery.co.uk

Jak mierzyć satysfakcję klienta w mediach społecznościowych? Są trzy podstawowe wskaźniki, które pomagają mierzyć satysfakcję klienta w mediach społecznościowych:

  • Recovery,
  • Tweets to Resolution,
  • First Social Contact Resolution.

Choć współcześni specjaliści ds. obsługi klienta nadal wykorzystują tradycyjne wskaźniki do mierzenia wydajności pracy contact center i produktywności konsultantów, to rozumieją, że media społecznościowe stają się popularnym kanałem komunikacji i że w związku z tym trzeba dostosować obsługę klienta do nowych trendów.

W 2013 roku, ponad 55 proc. klientów w wieku 25-34 lat wykorzystało media społecznościowe do kontaktu z prywatnymi firmami. Contact center muszą zaadaptować nowe miary wydajności, aby lepiej kontrolować efektywność i jakość obsługi klienta w tym szczególnym kanale komunikacji*.

Bez względu na to, czy obsługą klienta w mediach społecznościowych zajmuje się dział marketingu, czy konsultanci contact center, mierzenie satysfakcji klienta w tym kanale komunikacji jest równie ważne, jak w przypadku tradycyjnych kanałów. Na szczęście istnieją już aplikacje ułatwiające to zadanie. Pozwalają one na kodowanie i śledzenie wpisów, aby kontrolować rozwój sytuacji w czasie.

Aplikacje tego typu udostępniają trzy kluczowe miary wydajności obsługi klienta w mediach społecznościowych - Recovery (naprawa relacji), Tweets to Resolution (liczba wpisów potrzebnych do rozwiązania problemu) oraz First Social Contact Resolution (rozwiązywanie problemu podczas pierwszego kontaktu w mediach społecznościowych).

1. Recovery

Pierwszą z nich opracowano jako sposób na uzasadnienie aktywności w mediach społecznościowych oraz mierzenia jej wpływu na relacje z klientami. Wskaźnik Recovery odnotowuje, kiedy interakcja w mediach społecznościowych zmienia się z negatywnej w pozytywną. Po zidentyfikowaniu negatywnego wpisu, bez względu na aplikację społecznościową, w której go opublikowano, konsultant contact center prowadzi dialog z klientem, dopóki ten w odpowiedzi nie opublikuje neutralnej lub pozytywnej opinii.

2. Tweets to Resolution

Tweets to Resolution śledzi liczbę wpisów wymienionych podczas dialogu z klientem i umożliwia firmie zmianę strategii komunikacji po określonej liczbie wpisów, co zapobiega nieefektywnym dyskusjom. Jeśli po określonej liczbie wpisów problem nie zostanie rozwiązany, konsultant kontaktuje się z klientem telefonicznie lub za pomocą prywatnej wiadomości.

3. First Social Contact Resolution

Miary First Social Contact Resolution używa się w dwóch szczególnych przypadkach interakcji.

Po pierwsze, w sytuacji, gdy klient nie chce kontaktować się z firmą za pomocą innego niż media społecznościowe kanału komunikacji. W takim przypadku liczba wpisów nie jest tak ważna, jak upewnienie się, że problem został rozwiązany.

Drugim przypadkiem jest klient z problemem, którego nie zdołał rozwiązać za pośrednictwem innych kanałów contact center, i jest mocno zdenerwowany już w czasie pierwszej interakcji na portalu społecznościowym. W takim przypadku konsultanci powinni aktywnie wyjść naprzeciw jego życzeniom, aby rozwiązać problem.

Miary wydajności stosowane w contact center zależą od charakteru jego działalności. Dyrektorzy ds. obsługi klienta powinni jednak pamiętać, że media społecznościowe zmieniły sposób komunikacji w biznesie i zaadaptować swoje strategie do nowych potrzeb rynkowych.

*Zgodnie z globalnymi badaniami wykonanymi przez firmę Interactive Intelligence Group Inc. (Nasdaq: ININ)

Interactive Intelligence Marcin Grygielski