Ponad 9 milionów Polaków korzysta z porównywarek cenowych

Ponad 9 milionów Polaków korzysta z porównywarek cenowych netdc.pl

Polacy pokochali porównywarki cenowe - co miesiąc korzysta z nich nawet ponad 9 mln unikalnych użytkowników. E-klienci lubią takie serwisy, bo mają możliwość wybrania najniższej ceny produktu, a także poznania opinii innych klientów.

Z czterech największych porównywarek korzysta co miesiąc nawet ponad 9 mln unikalnych użytkowników. Największa z nich – Ceneo.pl – generuje ok. 15 proc. transakcji internetowych w Polsce. ‒ Polska jest swego rodzaju fenomenem, ponieważ mamy na rynku cztery dobrze prosperujące porównywarki, które co miesiąc docierają do ponad 9 mln unikalnych użytkowników. To olbrzymi sukces. Fundamentem tego sukcesu jest to, że porównywarki cen już dawno temu przestały się skupiać na dostarczaniu informacji o najniższych cenach, teraz pomagają użytkownikom podjąć jak najlepszą decyzję, tak żeby było jak najłatwiej, jak najszybciej i jak najbezpieczniej – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl.

80 proc. kupujących ceni zakupy w sieci

Łachajczyk zwraca uwagę na to, że wartość polskiego rynku e-commerce w ubiegłym roku mogła wynieść nawet 28 mld zł. Oznacza to kolejny rok rozwoju tego rynku. Badania zrealizowane dla Ceneo.pl przez TNS Polska potwierdziły także, że ponad 80 proc. kupujących bardzo ceni zakupy w sieci.

Zaleta e-zakupów

Jedną z zalet e-commerce jest możliwość porównania cen. Jak wynika z danych Megapanel PBI/Gemius za grudzień 2014 r., samo tylko działające już od 10 lat Ceneo.pl notowało niemal 7 mln unikalnych użytkowników. To ponad trzy razy więcej niż zanotował największy konkurent tej spółki.

‒ Już co szósta transakcja zakupu w internecie zaczynała się na naszym serwisie, dzięki czemu umocniliśmy pozycję lidera wśród porównywarek cen. Nie byłoby to możliwe bez dwóch czynników: pierwszy to zadowoleni użytkownicy, których mamy już 7 mln miesięcznie, drugi to inwestycje w innowacje, przede wszystkim w obszarze mobilności. Już co czwarta wizyta w e-commerce jest wizytą mobilną – dodaje Łachajczyk.

To wpływa na silną pozycję porownywarek

To właśnie skuteczne dostosowanie się do nowych preferencji klientów pozwoliło na zdobycie tak silnej pozycji przez porównywarki cenowe. Serwisy tego typu nie służą już wyłącznie do sprawdzenia cen wybranych produktów. Umożliwiają także wystawienie i przejrzenie ocen, poznanie danych technicznych produktów, a nawet zakup bezpośrednio ze strony porównywarki. Bardzo ważne są także ułatwienia w dostępie mobilnym.

Technologie mobilne

Dzięki technologiom mobilnym możliwe jest zbudowanie oferty dla smart-shopperów, czyli osób, które najpierw oglądają towary w sklepach, a potem kupują je taniej w internecie. Dzięki aplikacji Ceneo mogą one teraz dokonać zakupu nawet tuż po wypatrzeniu produktu w tradycyjnym sklepie.

Podobne artykuły:

Treść ma znaczenie

‒ Dosyć szybko postawiliśmy na kontent, czyli na treści, które znajdują się w naszym serwisie. Mam na myśli opisy produktów, specyfikacje techniczne czy zdjęcia, lecz także opinie, zarówno o produktach, jak i sklepach, aby użytkownik, który chce podjąć decyzję zakupową, miał wszystkie niezbędne informacje w naszym serwisie, by nie musiał ich szukać nigdzie indziej – tłumaczy Joanna Heine, kierownik działu rozwoju produktów.

Obustronna korzyść

Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży Ceneo.pl, dodaje, że dzięki porównywarce ok. 5 tys. sklepów współpracujących może pozyskać nawet 15-20 proc. dodatkowego ruchu na swojej stronie. Średnio 3,2 proc. osób trafiających z Ceneo.pl do e-sklepu dokonuje zakupu – to najwyższy wskaźnik wśród polskich serwisów tego typu. Są  kategorie, jak książki i kosmetyki, gdzie poziom konwersji dochodzi do nawet 10 proc. To właśnie szeroki wybór kategorii jest mocną stroną porównywarek, bo klienci szukają bardzo różnych produktów.

Najczęściej wyszukiwane

Ponad jedna czwarta wszystkich wyszukiwanych na Ceneo.pl produktów należy do kategorii lifestyle. Popularne są też dom i ogród (18 proc.), komputery (12 proc.) oraz rozrywka i AGD/RTV (po 10 proc.). Pod względem liczby sklepów zdecydowanie przodują dwie pierwsze kategorie: produkty lifestyle sprzedaje prawie 3,4 tys. sklepów współpracujących z Ceneo.pl, a produkty dom i ogród o 100 sklepów więcej.

Użytkownicy coraz bardziej wymagający

Wybór produktów to tylko jeden z powodów rozwoju porównywarek. Heine podkreśla, że użytkownicy bardzo doceniają także możliwość sprawdzenia opinii o danym sklepie i produkcie.

‒ Użytkownicy internetu są coraz bardziej wymagający i nie kierują się wyłącznie kryterium cenowym, chociaż oczywiście wiadomo, nikt z nas nie chce przepłacać. Natomiast warto zwrócić uwagę też na to, w jakim sklepie kupujemy, jaka jest jego renoma. Użytkownicy poszukują wszelkiego rodzaju korzyści i programów wspierających bezpieczeństwo zakupów – wyjaśnia Heine.

newseria.pl