Poznaj swój mózg i ucz się mądrze

Poznaj swój mózg i ucz się mądrze sxc.hu

Dr Andrzej Wodecki z Uniwersyteckiego Centrum Zdalnego Nauczania przedstawił najnowsze badania dotyczące ludzkiego mózgu i procesu nauki.

Mądrze się uczyć

-Na poziomie neruologicznym uczenie się jest tworzeniem nowych połączeń między neuronami. Nowoczesna technologia pozwala nam teraz zbadać zarówno co się dzieje w mózgu, jak i na ten mózg wpływać, by skuteczniej się uczył – mówił dr Wodecki. Wskazał, że istnieją dwa typy uczenia się. Popularny w szkołach i na kursach, czyli utrwalanie poprzez powtarzanie, oraz uczenie się na błędach.

-Uczenie się na błędach jest ciekawsze. Opiera się na różnicy między tym, czego mózg oczekuje i rzeczywistością. Kiedy różnicy nie ma, nauka się kończy – mówi. Wskazuje tym samym, że uczniowie, którzy dostali piątkę w szkole przestają się uczyć.

Pora na naukę

Mądre uczenie się to nie tylko dogłębne zrozumienie procesu zdobywania wiedzy, ale też umiejętność rozpoznania własnych uwarunkowań. – Inaczej uczę się ja, człowiek dojrzały, a inaczej uczą się dzieci. To bardzo indywidualna sprawa. – mówił Wodecki. Wskazał jednak pewne prawidłowości w rozwiązywaniu problemów. – Rano mózg jest wypoczęty, dlatego lepiej sobie radzi z rozwiązywaniem problemów wymagających analitycznego myślenia. Lepiej zapamiętujemy i lepiej się uczymy – mówił. Dodał, że wieczorne zmęczenie umysłu ma także swoje dobre strony – Mniej pamiętamy i jesteśmy w stanie odwołać się do mniejszego zasobu informacji. Dlatego jesteśmy bardziej twórczy – tłumaczył – Zmęczony mózg nie może odnaleźć rozwiązania, więc musi stworzyć nowe. Z drugiej strony nie przyswoi sobie nowej wiedzy, dlatego odradzam siedzenie po nocach i uczenie się, bo to nie będzie efektywne. - podsumował.

Jeśli się uczyć, to godzinę

Ekspert wskazał także, że uczenie się jest procesem długotrwałym, a człowiek uczy się przez całe życie. Jednak naukę można podzielić na pewne interwały.

-Najkrótsza jednostka to około godziny. Przez pierwsze 15 minut człowiek jest w stanie utrzymać koncentrację. Potem coraz częściej traci skupienie, by po tych 50 minutach rozpraszać się co trzy, cztery minuty. I wtedy jest najwyższy czas na spacer – mówił Wodecki.

Kwestia odpowiedniego szumu w tle

Aby się skutecznie uczyć, mózg musi się odciąć od zewnętrznych bodźców. Utrzymanie skupienia kosztuje bardzo wiele energii.

-Ale gdy cisza jest idealna, mózg włącza natrętne myśli. To dlatego, że biologicznie wciąż jesteśmy zwierzętami – tłumaczy Wodecki – Całkowite skupienie się na wykonywanej czynności byłoby niebezpieczne, dlatego mózg sam nas wytrąca z tego stanu.

Wskazał, że jest dość proste wyjście z tej sytuacji.

-Wielu ludziom świetnie się pracuje w szumie w kawiarni lub podczas słuchania muzyki. To optymalny poziom dystraktorów, pozwala się skutecznie skupić i jednocześnie nie powoduje natrętnych myśli.

Mądrze się uczyć i mądrze testować

Badania wskazują, że mózg uczy się także rzeczy, których nie zawsze powinien. Dotyczy to przede wszystkim sposobów rozwiązywania problemów, między innymi tak popularnych na świecie testów.

Podobne artykuły:

-Amerykańskie badania wskazują, że korporacjom zajmuje ponad dwa lata przeprogramowanie mózgu młodego absolwenta. – wskazuje Wodecki – Po latach rozwiązywania testów przychodzi do pracy i oczekuje, że pracodawca poda mu cztery rozwiązania problemu, z czego trzy będą błędne. A rzeczywistość jest zupełnie inna!

Badacz wskazuje od razu rozwiązanie problemu – Gdyby test polegał nie na wskazaniu odpowiedzi, tylko na wpisaniu brakującego słowa, mózg działałby inaczej.  

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek