Pozycja zawodowa kobiet i talenty na rynku pracy

Pozycja zawodowa kobiet i talenty na rynku pracy Kamila Kwasik/Nowoczesna Firma

Podczas prelekcji drugiego dnia XVIII Międzynarodowego Kongresu Kadry&Expo uczestnicy mogli zapoznać się z wyzwaniami, jakie niesie zarządzanie zasobami ludzkimi.

Dotyczyły między innymi roli technologii w HR, rosnącej pozycji zawodowej kobiet oraz problemu talentów na rynku pracy.

HR stoi na rozdrożu

Paul Turner nakreślił podczas prezentacji „Strategic workforce planning” rolę dyrektora HR w nowoczesnej organizacji. - Mamy teraz niesamowite możliwości i dostęp do technologii, o której nam się nie śniło. Ale należy pamiętać, że o wartości, jaką przedsiębiorstwo oferuje stanowią ludzie - mówił. Wskazał, że big data jest jedynie narzędziem, które można wykorzystać, aby efektywnie odkryć i rozwinąć talenty wśród pracowników. - Talent to słowo klucz. Tematem przewodnim jednej z konferencji w Davos był właśnie brak talentów we współczesnym świecie. Firmy i zarządzanie nimi się w tej chwili zmienia. Branża HR jest na skrzyżowaniu. Coraz więcej firm pracuje w strukturach społecznościowych, skupionych wokół projektów, gdzie ludzie dobierani są według zdolności i przydatności do konkretnego zadania. A przecież to jest główne zadanie dyrektora HR. Umieścić właściwego człowieka we właściwym miejscu, o właściwym czasie - podsumował.

Podobne artykuły:

Czas liderów w spódnicy

- Kobiety są w tej chwili lepiej wykształcone od mężczyzn. Mimo to są mniej aktywne zawodowo i znacznie rzadziej pełnią funkcje kierownicze - powiedziała Regina Eckert podczas prezentacji „Leveraging womens leadership to boost company performance”. Wskazała, że większa aktywność zawodowa kobiet jest stopniowo wymuszana przez zmiany społeczne. - Ludzie żyją coraz dłużej i mają coraz mniej dzieci. Dlatego nie można pozwolić, by ludzie zdolni do pracy marnowali swój potencjał.

Stereotypy i kultura to główne przeszkody dla kobiet w rozwoju zawodowym. - Według stereotypów kobieta powinna opiekować się domem. Oczywiście, ktoś musi się zająć dziećmi, ale czy koniecznie musi to być kobieta? - pytała.

Wskazała też, że organizacje mają problemy z wspieraniem kobiet w rozwoju zawodowym. - Doświadczeni managerowie mówili, że owszem, mogą zostać mentorem kobiety, ale nie wiedzą jak, bo nigdy tego nie robili - mówiła. - Nie byli pewni, czy mogą rzucić w obecności kobiety jakiś dowcip lub umówić się z nią na sesję coachingową w knajpie. To też są poważne przeszkody, które trzeba pokonać – dodała.

Komunikacja kluczowa podczas reorganizacji

- Aby reorganizacja firmy zakończyła się sukcesem, niezbędna jest bardzo dobra komunikacja pracowników oraz przestrzeganie takich wartości jak empatia i szacunek dla drugiego człowieka – powiedziała Anna Rulkiewicz, prezes Grupy Lux Med. podczas prezentacji „Rola przywództwa w zarządzaniu zmianą na przykładzie sektora opieki zdrowotnej.

Podzieliła się swoim doświadczeniem w integracji i konsolidacji czterech firm w jedną. – Kluczowe było opanowanie lęku pracowników przed zmianą – tłumaczyła. – Organizowaliśmy mnóstwo spotkań z menedżerami, aby ludzie wiedzieli, co chcemy osiągnąć oraz aby mieli świadomość, że są dla firmy ważni.

Podkreśliła, że jest ogromna różnica między zwykłym menedżerem a prawdziwym przywódcą. – Przywódca buduje z pracownikami kontakt emocjonalny, dzięki czemu ludzie za nim podążają i wierzą, że zmiany prowadzą na lepsze. Bardzo ważne jest również angażowanie wszystkim menedżerów w proces zmian. Nie wystarczy im tego tylko zakomunikować – zaznaczyła.

Stażysta także decyduje o marce

O pozyskiwaniu talentów i programie stażowym opowiadali Zuzanna Rapkiewicz Stępień z Grupy PZU i Bartosz Skierkowski z Grupy ODiTK. Celem programu było budowanie marki PZU jako dobrego pracodawcy oraz pozyskiwanie talentów pośród absolwentów.

- Naszym celem jest zatrudnienie najlepszych ze stażu. I statystycznie około 60 procent absolwentów zostaje w firmie na stałe po stażu - mówiła Zuzanna Rapkiewicz –Stępień.

- Ważne by stażysta otrzymywał wsparcie na wszystkich etapach pracy. Aby to się udało, konieczne jest przeszkolenie managerów - powiedział Bartosz Skierkowski. - Chociażby slang korporacyjny, dla nich naturalny, jak codzienny język, był niezrozumiały dla stażystów – dodał.

Wskazał także, że program stażowy jest ważny z punktu widzenia marki pracodawcy. - Każdy pracodawca może sobie pozwolić na byle jaki staż. Ale pracodawca o wyrobionej renomie musi dbać o opinię ludzi, którzy mieli okazję w niej pracować, nawet przez chwilę – podkeślił.

Podobne artykuły:



Uczestnicy kongresu mieli możliwość przez dwa dni brali udział w ciekawych prelekcjach i wykładach oraz mogli nawiązać kontakty biznesowe.

Nowoczesna Firma S.A. Olimpia Wolf Konrad Budek