Pozycjonowanie lokalne – na czym polega i jak robić je z głową?

Pozycjonowanie lokalne – na czym polega i jak robić je z głową? Pozycjonowanie lokalne

Sądzisz, że jeśli prowadzisz mocno lokalny biznes, to jedyną drogą na jego promocję jest poczta pantoflowa, reklama w radio, wręczanie wizytówek lub wywieszanie plakatów i banerów?

Nic bardziej mylnego! Sprawdź, w jaki sposób wykorzystać Internet, aby zdobywać nowych klientów, którzy zapewnią Ci stałe źródło niezłych dochodów.

Z tego artykułu poznasz definicję lokalnego SEO. Dowiesz się, jakich obszarów dotyka, a przede wszystkim zyskasz wiedzę, co musisz zrobić, aby Twoja widoczność w wyszukiwarce Google była co najmniej zadowalająca.


Czym jest lokalne pozycjonowanie?


W zrozumieniu pojęcia promocji lokalnej z pewnością pomoże Ci poznanie tej tradycyjnej definicji. SEO (ang. Search Engine Optimization), czyli po polsku pozycjonowanie, to szereg czynności podejmowanych w celu osiągania możliwie najwyższych miejsc w wynikach wyszukiwania. W skrócie chodzi o to, aby po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej dany serwis pojawiał się jak najwyżej na liście.


SEO lokalne jest tym samym, z tą różnicą, że wyniki wyszukiwania są powiązane nie tylko z samymi słowami kluczowymi, ale również bezpośrednio z lokalizacją – zarówno szukającego użytkownika, jak i firmy działającej na danym obszarze.


W Polsce najpopularniejszą przeglądarką, z której korzysta ponad 90% użytkowników Internetu, jest Google. Dlatego w tym artykule skupimy się na wskazówkach i rekomendacjach właśnie dla tego serwisu.


Czy lokalne SEO jest dla Ciebie?


Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, musisz choć na chwilę wejść w buty Twoich obecnych oraz potencjalnych klientów. Powiedz, czy szukając usług fryzjerskich, księgowych lub chociażby pomocy przy przeprowadzkach, zdecydowałbyś się na skorzystanie z oferty kogoś, kto mieszka 50, 100 albo 200 kilometrów od Twojej lokalizacji? Raczej nie. Tak samo myślą Twoi klienci! Dlatego jeśli prowadzisz biznes, który konsumenci chcą mieć blisko siebie – SEO lokalne jest dla Ciebie.


Tak naprawdę może to być absolutnie każda branża, w której bliskość miejsca i wygoda korzystania odgrywają ważną rolę. Oprócz wspomnianych wyżej będą to: salony kosmetyczne, gabinety lekarskie i stomatologiczne, sklepy, bary, restauracje, kancelarie prawne i notarialne, usługi remontowo-budowlane, hydrauliczne, elektryczne, a nawet finansowe.


Jak zapewnić sobie wysokie pozycje w lokalnych wynikach wyszukiwania?


Tak jak w przypadku tradycyjnego SEO, w lokalnym liczy się tzw. pozycjonowanie on-site oraz off-site. Pierwsze skupia się na pracy bezpośrednio na stronie i dotyczy zarówno zagadnień związanych z jej treścią (opisy, grafiki, wpisy blogowe itp.), jak i aspektami technicznymi (szybkością ładowania, poprawną strukturą itp.). Drugie to z kolei tzw. linkbuilding, polegający na pozyskiwaniu odnośników prowadzących do Twojej strony.


Jednak tym, co odróżnia działania lokalne od tych ogólnopolskich lub międzynarodowych, są możliwości, jakie daje Google Maps. Rozwiązanie oferowane przez amerykańskiego giganta jest doskonałym sposobem na generowanie dużego ruchu, a co za tym idzie – przyciąganie odpowiedniej liczby klientów.


Pozycjonowanie lokalne on-site


Jak sama nazwa wskazuje – skupia się ono na wszystkim tym, co znajduje się bezpośrednio na Twojej stronie: tekstach, grafikach, filmach, kodzie strony i wielu, wielu innych.


Google do oceniania jakości Twojego serwisu wykorzystuje tzw. boty, które regularnie wchodzą na stronę i „przeglądają” ją pod wieloma kątami. Wynikiem takiej analizy są z kolei Twoje pozycje. Jeśli wyszła pozytywnie – widoczność Twojej strony rośnie. Jeśli negatywnie – zgoła odwrotnie.


O jakie aspekty musisz zadbać podczas działań on-site?


Na początku wiedz, że zawartość strony jest bardzo istotnym czynnikiem rankingowym, który z miesiąca na miesiąc staje się dla Google’a coraz ważniejszy. Dlatego:



    • Zadbaj o wysoki poziom treści


Zarówno w warstwie tekstowej, jak i graficznej. Jeżeli możesz, nie ograniczaj się do strony typu one-pager i rozbuduj swój serwis o kilka dodatkowych zakładek. Zapamiętaj, że wszystkie teksty muszą posiadać nie tylko odpowiednią liczbę fraz kluczowych, na których Ci zależy, ale również muszą być w pełni wartościowe i merytoryczne. Dlatego dodawaj treści, które edukują, rozwiązują ważne problemy lub po prostu przekazują poszukiwane informacje.




Ważne: podczas pozycjonowania lokalnego musisz dać Google’owi jasny sygnał, że działasz w konkretnej lokalizacji. Zrobisz to poprzez regularne używanie fraz powiązanych z Twoim miastem czy województwem, a także dodając na stronie gotową mapę (zaciągniętą chociażby z Google Maps).




P.S. Miej na względzie, że Google co jakiś czas będzie odwiedzał Twoją stronę, aby sprawdzić, czy nadal jest aktualna lub czy coś się na niej zmieniło. Wykorzystaj to, regularnie publikując nowe treści.


Pomocne w osiąganiu wysokich pozycji będzie dla Ciebie również prowadzenie firmowego bloga. To dzięki niemu zyskasz przestrzeń do publikowania zarówno ciekawych artykułów i poradników, jak i nowości oraz aktualności związanych z funkcjonowaniem Twojego przedsiębiorstwa.



    • Dopilnuj, aby Twoja strona była nieskazitelna pod względem technicznym


Pamiętaj o stosowaniu odpowiednich nagłówków (H1, H2, H3 itp.), przyjaznej strukturze adresów URL, optymalnej szybkości ładowania serwisu, a także o tym, aby sam kod strony był czysty i maksymalnie prosty.


Wszystkie te elementy ułatwią algorytmom przeglądanie Twojej witryny, a co za tym idzie – pozytywnie wpłyną na jej odbiór oraz przyszłe rankowanie.


Pozycjonowanie lokalne off-site


To z kolei aktywność skupiona poza Twoją stroną www, nazywana popularnie linkbuildingiem. W tym obszarze Google wraz ze swoimi algorytmami dokonuje oceny tego, w jaki sposób Twój serwis postrzegany jest przez inne. Konkretnie: czy odnośniki do Twojej strony znajdują się w innych serwisach internetowych. W tym obszarze Google bierze pod uwagę zarówno jakość danego serwisu, jak i „otoczenie” samego linka.


O czym musisz pamiętać podczas działań linkbuildingowych?


Przede wszystkim zwróć uwagę na to, aby adres Twojej strony pojawiał się w serwisach, które Google może uznać za wartościowe. Unikaj portali posiadających złą historię, zbyt dużą liczbę linków wychodzących, a także takich, których widoczność w wyszukiwarce jest znikoma lub po prostu żadna. Pamiętaj, że musisz dać Google’owi jasny sygnał, że Twoja strona jest warta uwagi. A zrobisz to, wykorzystując do tego serwisy, które wyszukiwarka uznaje za cenne.




Ważne: podczas linkbuildingu musisz wysłać czytelny sygnał o Twojej lokalizacji. Zrobisz to w prosty sposób, pozyskując linki z miejsc, które również są powiązane z lokalizacją Twojego biznesu. Np. lokalnych wydań gazet i dzienników online, portali ogłoszeniowych czy innych stron, których tematyka dotyczy konkretnego miejsca.




P.S. Podobnie jak w przypadku działań na stronie, w linkbuildingu również liczy się regularność. Dlatego wystrzegaj się pozyskiwania zbyt dużej liczby odnośników naraz. Rozplanuj swoje działania z głową tak, aby w oczach Google’a były jak najbardziej naturalne.


Pozycjonowanie lokalne przy użyciu Google Maps


Pewnie nieraz zdarzyło Ci się korzystać z wyszukiwarki w celu znalezienia konkretnego miejsca lub firmy. Twoim oczom nie mogło umknąć, że zazwyczaj na pierwszych miejscach organicznych (pomijamy tu płatne reklamy) wcale nie pokazują się strony internetowe. Google’owe TOP3 należy przeważnie do miejsc znajdujących się na mapach!


Posiadając taką informację, nie możesz jej nie uwzględnić podczas promocji Twojej firmy, zwłaszcza że profile Google Maps są darmowe. Obecność w Google Maps może Ci zapewnić pokaźny zastrzyk zarówno nowych, jak i powracających klientów. Wystarczy, że odpowiednio zadbasz o SEO Twojej wizytówki.


W jaki sposób powinieneś pozycjonować swoją wizytówkę?


Głównym założeniem wizytówek jest to, aby dostarczały pakiet kompleksowych informacji na temat poszukiwanych przez użytkowników lokalnych informacji, produktów lub usług. Dlatego na samym początku uzupełnij wszelkie dane, w tym: adres firmy, numer telefonu, stronę internetową, godziny otwarcia oraz opis określający, czym się zajmujesz. Następnie zadbaj o aspekty wizualne, zaopatrując Twoją wizytówkę w zdjęcia prezentujące siedzibę Twojej firmy, oferowane produkty itp.




Ważne: chodzą słuchy, że zdjęcia umieszczane w Google Maps mają bardzo istotny wpływ na pozycjonowanie lokalne... O ile jest ich więcej niż 100! Jeżeli to faktycznie prawda – nie ryzykuj i przetestuj, z pewnością nic na tym nie stracisz.




Czy to wszystko na temat map Google’a?


Istotnym elementem oddziałującym na widoczność Twojej wizytówki są również opinie pozostawiane na niej przez użytkowników. Wykorzystaj to i regularnie proś klientów o wystawianie oceny (o ile jest pozytywna) i dodawanie kilku zdań komentarza.


Pozycjonowanie lokalne – podsumowanie działań


Dobra optymalizacja strony www, pozyskiwanie sprawdzonych i wartościowych linków, a do tego umiejętne prowadzenie wizytówki w Google Maps.


Jak widzisz, działania SEO ukierunkowane na lokalne wyniki wyszukiwania nie są wcale tak skomplikowane. Przy odrobinie chęci, sporej ilości czasu, energii oraz pieniędzy, mogą pozytywnie wpłynąć na cały Twój biznes.


Pamiętaj jednak, że nie musisz robić tego osobiście. Powierz lokalne pozycjonowanie Twojej strony w ręce specjalistów z Marketing Match!