Pozycjonowanie lokalne - co to jest i jak działa?

Pozycjonowanie lokalne - co to jest i jak działa? the-first.pl

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego, warsztatu samochodowego czy zakładu fryzjerskiego – chcesz trafić do klientów ze swojej okolicy. Właśnie do tego służy pozycjonowanie lokalne. Dowiedz się czym ono jest, jak działa i jaki ma wpływ na firmę.

Lokalne usługi podporą gospodarki

Wbrew pozorom, w Polsce nie mamy zbyt wielu dużych firm. Według najnowszego raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w 2015 roku sektor MSP (mikro, małe i średnie firmy) stanowił aż 99,8% wszystkich firm. Z tego mikroprzedsiębiorstwa to 96% ogółu (1,84 miliony podmiotów), małe 3% (56,7 tys.), średnie – 0,8% (15,6 tys.), zaś duże – tylko 0,2% (3,4 tys.). Oznacza to ni mniej ni więcej, jak gigantyczną konkurencję na szczeblu lokalnym. Bo choć zakupy spożywcze częściej robimy w super i hipermarketach, to z usług kosmetycznych, informatycznych, zdrowotnych, korzystamy w małych, lokalnych firmach. Jeżeli więc jesteś przedsiębiorcą, który walczy o klienta z okolicy, jest to dla ciebie zarówno dobra, jak i zła wiadomość. Istnieje jednak skuteczny i dość szybki sposób, by zostawić konkurencję daleko w tyle. Nazywa się on pozycjonowanie lokalne. 


Google wie, gdzie mieszkasz

Zanim wyjaśnimy, czym jest pozycjonowanie lokalne, należy zwrócić uwagę na pewien aspekt wyszukiwarki Google. Otóż potrafi ona samodzielne określić dość dokładnie naszą lokalizację. W przypadku, gdy jesteśmy z mniejszego miasta, pokazuje ona wyniki dla najbliższego dużego ośrodka. Dlatego jeżeli wpiszemy jakąś konkretną frazę, np. „sprzedaż domów”, Google pokaże nam wyniki odpowiadające zapytaniu, ale i naszej lokalizacji.

the-first.pl the-first.pl



Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie i pozycjonowanie lokalne oznaczają mniej więcej to samo. Dlatego wyjaśniając jedno, wyjaśnimy od razu drugie. Pozycjonowanie lokalne, to działania, jakie przeprowadza agencja SEO na rynku lokalnym. Omówmy ten temat nieco bardziej szczegółowo na pewnym przykładzie. Tak wygląda pierwsza strona Google po wpisaniu frazy „mechanik samochodowy toruń”.

the-first.pl the-first.pl


the-first.pl the-first.pl

Jak widzimy, na pierwszej stronie znajduje się sporo portali, które promują warsztaty innych mechaników. Znaleźć tam też można kilka konkretnych i lepiej funkcjonujących warsztatów w Toruniu. Co to oznacza? Że duże portale już wiedzą, jak ważna jest tego typu reklama i inwestują sporą część kapitału aby efektywnie dostać się na najwyższe pozycje. Podobną strategię objęły warsztaty regionalne, które pozyskują sporą część klientów właśnie za sprawą takich form reklamy.

W pozycjonowaniu chodzi przede wszystkim o to, by znaleźć się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, gdyż 95% internautów nie przekracza pierwszej strony wynikowej Google. Jeżeli nasz klient wpisze hasło „mechanik samochodowy toruń”, to ma na samej górze zobaczyć nazwę naszej firmy i link do naszej strony internetowej.


Dlaczego warto korzystać z pozycjonowania lokalnego?

Pozycjonowanie lokalne jest wciąż często niedoceniane przez małe firmy a stawiane na pierwszym miejscu przez te bardziej doświadczone. Internet z każdym rokiem odgrywa coraz ważniejszą rolę w naszym życiu. Młodzież szuka w nim informacji, rozrywki oraz usług. Wolą wpisać w Google pożądaną frazę niż pytać swoich rodziców czy znają oni jakiegoś mechanika. Dlatego, im szybciej wejdziesz do sieci, tym szybciej przyciągniesz do siebie nowych klientów. Zwłaszcza, że, rynek marketingu w wyszukiwarkach rozwija się bardzo dynamicznie i jeśli teraz zdecydujesz się na podjęcie tego typu działań to z całą pewnością znacznie wyprzedzisz konkurencję, która być może jako nowa firma zacznie reklamować się w ten sposób dopiero za kilka lat.

Co jeszcze przemawia za skorzystaniem z tej usługi? Wyniki badań, które przeprowadzono na temat zachowań użytkowników wyszukujących informacji o lokalnych usługach. Według nich aż 78% użytkowników poszukujących lokalnych usług, później dokonało ich zakupu. Z kolei 88% użytkowników smartphonów i 84% korzystających z tabletów wpisuje hasła powiązane z lokalnym biznesem. Co drugi z nas (56%) podczas podróży szuka lokalnych usług w miejscu, w którym się aktualnie znajduje. Więcej na temat pozycjonowania lokalnego, czytaj w artykule: https://www.the-first.pl/pozycjonowanie-lokalne/.

the-first.pl the-first.pl

the-first.pl the-first.pl

Źródło: https://searchengineland.com


Czy pozycjonowanie lokalne działa?

a) Wzrost widoczności w Google

Z pewnością chciałbyś wiedzieć, czy pozycjonowanie lokalne jest skuteczne. To zrozumiałe, bowiem nikt nie chce inwestować środków na niepewnej lokacie. O tym, ile można uzyskać z pozycjonowania lokalnego, niech świadczą poniższe statystyki. Na pierwszej pozycje poszczególnych fraz w grudniu 2016 roku, na drugim zaś efekty po 12 miesiącach prac z rzeczonym klientem.

Rozpoczęcie pozycjonowania

the-first.pl the-first.pl


12 Miesięcy później:

the-first.pl the-first.pl

Jak widać na załączonym obrazku, Wzrost widoczności na wszystkie frazy kluczowe, spowodował wzrost ruchu a co za tym idzie, jak się za chwilę przekonamy również olbrzymi wzrost zapytań od potencjalnych klientów.


b) Wzrost konwersji celu

Wzrost widoczności fraz w google, oznacza wzrost ruchu co z kolei przekłada się na wzrost konwersji czyli np: przesłanych zapytań. Poniżej przedstawiam screen z analytics, gdzie widać ile zapytań ze źródła organic czyli za sprawą pozycjonowania, udało się wygenerować dzięki pozycjonowaniu lokalnemu:

Konwersja:

the-first.pl the-first.pl

Mniej więcej analogicznie powinien wyglądać wzrost w Twoim przypadku. Trzeba jednak pamiętać, że liczby mogą być różne gdyż mniej zapytań będzie miała regionalna firma deweloperska a zdecydowanie więcej zakład fryzjerski.

Kiedy warto zlecić pozycjonowanie Agencji Seo

Agencja SEO to firma, która na co dzień zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych. Jej praca polega na tym, by „wprowadzić" twoją domenę na jak najwyższe pozycje. Jak to wygląda od strony lokalnego przedsiębiorcy? Podpisuje on umowę na pozycjonowanie konkretnych fraz kluczowych. W przypadku warsztatu samochodowego w Toruniu mogą to być m.in. „warsztat samochodowy toruń”, „naprawa samochodów toruń”, „mechanik toruń”, i zbliżone. Następnie agencja, a właściwie jeden z jej specjalistów, planuje unikalną strategię. Obecnie najefektywniejsze pozycjonowanie bazuje na łączeniu działań content marketingowych z unikalną strategią linkowania – jak mówi Jakub Wasielewski właściciel Agencji Seo the-first.pl. Dobrze funkcjonująca agencja ma dobrze zaplanowaną strukturę, bazę portali i influancerów co jest jej dużym know how. Dobrze zorganizowana agencja ma dostęp do olbrzymich zasobów, dzięki temu jej działania są odpowiednio efektywne.

Podsumowując

Jeśli Twoja firma świadczy usługi lokalnie, z całą pewnością musisz korzystać z pozycjonowania lokalnego. Google to potężne narzędzie marketingowe, a użytkownicy poszukujący usługi lub produktu w zdecydowanej większości są zdecydowani na zakup, pytanie tylko na czyją stronę trafią Twoją czy Twojej konkurencji.