Pozycjonowanie z długim ogonem

Pozycjonowanie z długim ogonem Svilen Milev / stock.xchng

Gdy Twój serwis się rozbudowuje, a liczba jego podstron przekracza już 1000, czas pomyśleć o zwiększeniu wejść na stronę. Zasada długiego ogona Ci w tym pomoże.

Jeśli zarządzasz serwisem, który posiada co najmniej 100 podstron, możesz zacząć zastanawiać się nad pozycjonowaniem szerokim. Jeśli posiada on 1000 podstron, to już najwyższy czas, abyś bliżej przyjrzał się tym ofertom.

Podejmując decyzję o zdobywaniu klientów dzięki promocji w wyszukiwarkach, najczęściej mamy do czynienia z sytuacją, w której w porozumieniu z agencją SEO wybierany jest zestaw słów kluczowych najbardziej odpowiedni dla tematyki lub branży prowadzonej działalności. Dzięki zaangażowaniu firmy pozycjonującej strona pojawia się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy i obie firmy są zadowolone. Pora otworzyć szampana… Czy na pewno? Czy wybrane frazy wyczerpują już zakres usługi SEO? Czy przeprowadzone działania w pełni wykorzystują potencjał marketingu w wyszukiwarkach dla danego serwisu? W wielu sytuacjach takie działania będą optymalne, ale nie zawsze. Jak sprawdzić, czy można osiągnąć jeszcze więcej?

Pozycjonowanie szerokie, zwane długim ogonem

Strony internetowe, które posiadają dużą ilość podstron i treści, wymagają działań adekwatnych do ich wielkości. Mowa tu na przykład o sklepach internetowych mających tysiące pozycji (indeksów). W takim przypadku każdy produkt oraz jego cechy to potencjalne słowo kluczowe. Szukając lodówek, internauci mogą wpisywać do wyszukiwarki zapytania o treści: „lodówka do zabudowy 120 cm”, „biała lodówka z kostkarką”. Daje to niezliczoną ilość kombinacji. Jednak nierzadko w takich sytuacjach klient w porozumieniu z agencją SEO wybrałby do pozycjonowania frazy: „sklep AGD”, „lodówki”, „agd do zabudowy”, a jest to jedynie czubek góry lodowej.

Sytuacja ma się podobnie w przypadku serwisów zawierających dużą ilość treści – na przykład internetowych wydań gazet lub portali. Każda nowo dodana informacja może być źródłem odwiedzin z wyszukiwarki. Dla przykładu artykuł: „Lech Wałęsa w szpitalu” znajdujący się wysoko w wyszukiwarkach może generować wejścia z wyszukiwarek na frazy „wałęsa szpital” , „wałęsa w szpitalu”, „lech wałęsa chory”, „lech wałęsa lekarze”, „lech wałęsa rokowania”, „lech wałęsa choroba 2011” itp.

Podobne artykuły:

W przypadku takich witryn promowanie w wyszukiwarce nawet kilkudziesięciu fraz powodowałoby wykorzystanie tylko części ich potencjału. Rozwiązaniem jest pozycjonowanie szerokie zwiększające liczbę odwiedzin poprzez jednoczesne pozycjonowanie bardzo wielu, często nawet kilku tysięcy fraz.

Jaka jest różnica pomiędzy pozycjonowaniem standardowym na frazy a szerokim? W pierwszym wypadku zależy nam na zdobyciu jak największej ilości wejść przy użyciu możliwie najmniejszej ilości adekwatnych fraz. Pozycjonowanie szerokie to pozyskanie maksymalnej ilości wejść z wielu fraz, które pojedynczo nie odznaczają się dużym ruchem, ale poprzez zwiększają znacznie liczbę odwiedzin na stronie. W takim przypadku lista jest nieograniczona i często skupia się na generowaniu wyrażeń 3‑, 4‑ lub 5‑wyrazowych, po których witrynę będą odwiedzali użytkownicy.

Sztandarowym przykładem serwisów wykorzystujących pozycjonowanie szerokie są porównywarki cenowe promujące się na wszystkie możliwe produkty.

Dla kogo?

100 – zaczynasz myśleć, 1000 – chwytasz za słuchawkę. Tak w uproszczeniu może wyglądać algorytm podejmowania decyzji o zainteresowaniu się usługą pozycjonowania szerokiego. Jeśli zarządzasz serwisem, który posiada co najmniej 100 podstron, możesz zacząć zastanawiać się nad pozycjonowaniem szerokim. Jeśli posiada on 1000 podstron, to już najwyższy czas, aby bliżej przyjrzeć się ofertom.

Oczywiście jest to duże uproszczenie – jedne witryny przy 1000 podstron wygenerują pożądany ruch, gdy dla innych nie będzie to możliwe. Jest bowiem wiele czynników decydujących o sukcesie podczas pozycjonowania szerokiego. 

Najważniejsze to:

    • ilość treści
    • unikalność treści
    • tematyka
    • optymalizacja SEO

O czynniku dotyczącym ilości już była mowa. Unikalność to parametr, który z pewnością ma duży wpływ na premiowanie serwisu w wynikach. Wszelkie działania agencji SEO może zniweczyć powielenie treści znajdujących się w serwisie. Dotyczy to powielenia w obrębie witryny, jak i poza nią. Wyszukiwarka napotykając tę samą treść na kilkudziesięciu podstronach może mieć kłopot z wybraniem tej, która powinna pojawiać się najwyżej. Kopiowanie treści z innych stron lub udostępnianie swoich treści innym może źle wpłynąć na odbiór strony przez wyszukiwarki i odbić się negatywnie na jej pozycjach. W ekstremalnej sytuacji może doprowadzić do tego, że treść oryginalna z naszej witryny zacznie być postrzegana jak skopiowana z innej i trafi do indeksu uzupełniającego, który nie będzie wyświetlany użytkownikom.

Najczęściej problem kopiowania treści dotyka sklepów internetowych korzystających z opisów dostarczonych przez tego samego dystrybutora.

Od czego zacząć

Na początku rozmów o pozycjonowaniu szerokim należy ustalić, na ile strona będzie wspierała podejmowane działania, dlatego pierwszym krokiem jest przeprowadzenie audytu SEO pod kątem pozycjonowania Long Tail. Koszt profesjonalnego audytu waha się od 2000 zł do 10 000 zł w zależności od stopnia rozbudowania serwisu.

Dokument z wynikiem audytu wskazuje, jakie zmiany należy wprowadzić, by pozyskać z wyszukiwarek dodatkowy ruch.

Już po kilku tygodniach od wprowadzenia zmian zalecanych w audycie wzrost ruchu powinien być zauważalny. W wielu przypadkach liczba wejść może zwiększyć się nawet o kilkaset procent. Niezależnie od tego, czy widzimy efekt wprowadzenia zmian czy nie, jest to najlepszy okres, by agencja SEO rozpoczęła pozycjonowanie szerokie. Dzięki odpowiednim działaniom efekty mogą być imponujące, a wzrosty sięgać nawet kilku tysięcy procent.

W takim modelu współpracy rozliczenie następuje za pozyskany ruch, czyli wejścia użytkowników z wyszukiwarek do serwisu. Jest to podstawowa i bardzo czytelna forma rozliczeń – opłata pobierana jest za realny wzrost ponad liczbę wejść przez rozpoczęciem prac przez agencję SEO.

Sprawdzone z autopsji

Jako przykład pozytywnych zmian dzięki działaniom Long Tail mogę wskazać nasz firmowy testowy serwis: www.slowka.info. Jest to multisłownik online, w którym możemy sprawdzić tłumaczenie w 26 językach. Po kilku miesiącach istnienia odwiedzało go dziennie od 100 do 300 użytkowników. Dzięki pozycjonowaniu szerokiemu oraz stałemu dostosowywaniu strony do wymogów wyszukiwarek dziś www.slowka.info codziennie odwiedza około 10 tys. unikalnych użytkowników. Jak łatwo przeliczyć, jest to ponad 3,5 mln wejść w skali roku.

Podobne artykuły:


Mateusz Zyguła Marketing w Praktyce