PR napędza rozwój MSP

PR napędza rozwój MSP Fotolia

Bill Gates stwierdził, że gdyby miał ostatnie dwa dolary, jednego na pewno wydałby na PR. Dlaczego akurat na PR? Zapewne jednym z powodów jest fakt, że po prostu na reklamę to za mały budżet.

Tak na poważnie, to trzeba podkreślić, że siła public relations jest ogromna, bowiem PR nie krzyczy do klientów na temat swoich produktów, usług i sukcesów, a umiejętnie opowiada historię marki, której wszyscy chcą słuchać, a także w niej uczestniczyć. Dobry PR nie jest nachalny, dzięki czemu buduje zaufanie do firmy – do każdej firmy, nawet tej małej.

Po co małej firmie public relations

PR małej firmie daje impuls do dalszego rozwoju, bowiem poprzez odpowiednią komunikację wpiera jej wizerunek i pozycję na rynku, a w efekcie otwiera mały i średni biznes na nowe możliwości. Firmy z sektora MSP powinny uwzględniać działania PR w swojej strategii z kliku powodów. Przede wszystkim public relations ma zadanie wzbudzanie pozytywnego zainteresowania firmą. Zatem jeżeli mamy coś ciekawego i dobrego do pozwiedzania o przedsiębiorstwie, to warto poszukać sposobów na ciekawe zaprezentowanie informacji i zadbać, aby usłyszało o tym, jak najwięcej osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane informacją.

PR jest tańszy od innych form promocji. Kampania reklamowa w prasie, a już nie wspominając o telewizji, jest często poza zasięgiem budżetów MSP. Jednak dobrze zaplanowane działania wizerunkowe, z pomysłowymi akcjami i komunikatami mogą przykuć uwagę dużej rzeszy odbiorców. W dodatku nie potrzeba na to kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie. Warto podkreślić, że PR, w przeciwieństwie do klasycznej reklamy, nie komunikuje szeroko, a dobiera działania pod kątem konkretnych grup odbiorców, tym samym precyzyjnie dociera z daną informacją na temat przedsiębiorstwa. To jest duża zaleta, gdyż możemy wybierać informacje, które zainteresują, daną grupę osób. Tym samym, tych komunikatów i sposobów docierania do klientów może być wiele.

PR, czyli co?

Przedstawiciele małych i średnich firm często pytają nas na spotkaniach, w czym właściwie możemy im pomóc? Dla nas odpowiedź jest prosta. Pomagamy w tym, aby obecni i potencjalni klienci, a także partnerzy biznesowi i wszyscy, którzy spotykają firmę na swojej drodze, dobrze ją postrzegali i o niej mówili. Tutaj często słyszymy pytanie, ale jak? Sposobów mamy setki, ale najogólniej mówiąc, wspieramy firmy w komunikacji, bowiem to odpowiednia komunikacja jest kluczem do sukcesu firmy. Jednym ze sposobów jest prowadzenie relacji z mediami. Naszym zadaniem jest planowanie działań i informacji w taki sposób, aby wydarzenia te i historie były ciekawe z punktu widzenia dziennikarzy i odbiorców mediów. Prowadzimy biura prasowe, występujemy w mediach w imieniu firm, szkolimy ekspertów medialnych, przygotowujemy notki prasowe, umawiamy wywiady z przedstawicielami przedsiębiorstw i kreujemy wydarzenia, które mogą mieć właśnie potencjał medialny.

Jednak praca z mediami, to tylko wycinek naszych działań. Spectrum aktywności PR skierowanych jest bezpośrednio do klientów i otoczenia biznesowego firmy, w tym partnerów, dostawców, instytucji itp. Tutaj nasza praca polega na znajdowaniu najodpowiedniejszych sposobów komunikacji firmy z wybranymi grupami, m.in. poprzez gazety, newslettery i inne wydawnictwa firmowe, organizowanie wydarzeń specjalnych – konferencji, spotkań biznesowych, jubileuszy, premier. Planujemy również akcje wizerunkowe, a w tym rożnego rodzaju eventy skierowane bezpośrednio do klientów, a także konkursy. Eksperci PR wspierają również firmy w prowadzeniu polityki firmy zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu. Można powiedzieć, że PR ocenia posunięcia firmy z punktu widzenia różnych grup, które mają lub mogą mieć styczność z firmą.

Od czego zacząć?

Prowadzenie PR w małej firmie nie jest proste, szczególnie tych skierowanych do mediów. Media częściej mówią o dużych, ale to nie powinno nas zniechęcać. Dobrze przygotowana i długotrwała strategia PR, która przede wszystkim opiera się o niestandardowe działania, może zapewnić MSP sukces medialny. Ważne, aby PR nie był prowadzony przypadkowo, jako dodatek do obowiązków asystentki prezesa lub działu marketingu. Taki mariaż nie wróży nic dobrego, bowiem osoby te nie będą miały wizji wizerunku firmy, a jedynie wykonywały podstawowe zadania PR. Dlatego przymierzając się do budowania wizerunku i rozpoznawalności firmy warto rozważyć zatrudnienie specjalisty PR, który będzie realizował politykę PR w firmie. Innym rozwiązaniem jest zatrudnienie firmy specjalizującej się właśnie w public relations, która wesprze nas na każdym etapie wdrażania polityki PR w firmie. Bez względu na wybrane rozwiązanie, sukces jest w zasięgu ręki, trzeba tylko się do tego odpowiednie przygotować.

Comunicativo PR & Content Marketing Katarzyna Frankowska