Pracodawco, dbaj o wizerunek

Pracodawco, dbaj o wizerunek fot. fotolia.pl

Umiejętność budowania wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy to sposób na przyciągnięcie najlepszych. A to z kolei decyduje o tym, czy firma wybije się ponad przeciętność – wskazuje Katarzyna Stempniak z Infinity Group.

Jak ważny jest wizerunek firmy jako dobrego pracodawcy?

Bardzo ważny! Produkty firmy mogą być tylko tak dobre, jak kompetencje pracujących w niej ludzi. Umiejętność budowania wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy to sposób na przyciągnięcie najlepszych. A to z kolei decyduje o tym, czy firma wybije się ponad przeciętność. Dbanie o własną markę jako pracodawcy po prostu się opłaca. 

W jaki sposób można budować ten wizerunek podczas rekrutacji?

Cała strategia budowania wizerunku pracodawcy - to tak naprawdę strategia rekrutacyjna. Potencjalni pracownicy stykają się z firmą najczęściej  w internecie. Dlatego szalenie ważne jest to, co mogą wywnioskować analizując stronę www czy profile firmy w mediach społecznościowych. Jak na ich podstawie wygląda kultura organizacyjna firmy? Jacy ludzie tam pracują? Jak prezentuje się biuro? Co firma ma mi do zaoferowania, poza regularną pensją i pakietem socjalnym - czy rozwój, szkolenia, samodzielność? Kolejny krok - feedback. Mało co frustruje tak, jak przeciągająca się cisza po wysłaniu CV. Nawet odmowna, ale jasna i uprzejma odpowiedź jest o niebo lepsza niż żadna. 

W jaki sposób budować ten wizerunek wśród nowych pracowników?

Jak wszędzie, liczy się pierwsze wrażenie. Pierwsze dni w firmie pamięta się długo - jako czas ekscytujący albo frustrujący. Przygotowane stanowisko pracy, komputer, niezbędne narzędzia - to ABC. Dużą rolę do odegrania ma tu manager/opiekun, który sprawnie wprowadzi nową osobę w zakres obowiązków, przedstawi pozostałym pracownikom, zadba, by nie siedziała przez 2 dni patrząc w ścianę. Istotny aspekt - zaznajomienie nie tylko z obowiązkami i procedurami, ale też z kulturą organizacji. Czy do prezesa mówimy po imieniu? Jak wygląda elastyczność czasu pracy? Czy segregujemy śmieci? Znajomość zasad i wartości buduje poczucie przynależności i pomaga odnaleźć się w rzeczywistości firmy. Warto tu wesprzeć się narzędziami elektronicznymi, takimi jak firmowy intranet.     

Jaką rolę w wizerunku pracodawcy pełni komunikacja wewnętrzna?

Trudno mówić o komunikacji zewnętrznej bez dbałości o tę wewnętrzną. Dbałość o wysoki standardy komunikacji - od rozmowy rekrutacyjnej po exit interview. Kultura organizacyjna oparta na współpracy i szacunku, transparentność zasad, dobry przepływ informacji, wspieranie rozwoju zawodowego i osobistego - te i wiele innych czynników decyduje o identyfikowaniu się ludzi z firmą, o ich zaangażowaniu. A właśnie zaangażowani, lojalni pracownicy stają się skutecznymi ambasadorami marki pracodawcy. Nawet po zakończeniu współpracy.

W jakim stopniu wizerunek i rzeczywistość pracy u danego pracodawcy może się rozminąć i z czego to wynika?

Obietnice bez pokrycia ze strony firmy szybko staną się źródłem frustracji pracownika. Obiecujemy rozwój i kształcenie? Musimy faktycznie wspierać podnoszenie kompetencji. Kusimy zasadą life-work balance? Nie planujmy spotkań na 17:00. Niespójność oczekiwań i rzeczywistości demotywuje, a opinia szybko roznosi się wśród potencjalnych pracowników. Sprzymierzeńcem osób aplikujących jest internet - fora i social media często dostarczają danych weryfikujących prawdziwość wizerunku danej organizacji jako "dobrego pracodawcy"

Infinity Group Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek