Prawo a domeny

Prawo a domeny Image courtesy of Salvatore Vuono/ FreeDigitalPhotos.net

Rejestrując domenę, mało która firma rozważa, ile prawnych kwestii jest związanych z tym procesem.

Tymczasem nieznajomość realiów prawnych prawidłowego użytkowaniem adresu WWW może mieć bardzo negatywne skutki, łącznie z jego utratą. Im bardziej domena jest popularna, a tym samym wartościowa, tym konsekwencje mogą być dotkliwsze.

Podobne artykuły:

Dla firm działających w rynkowych realiach skuteczna promocja ma pierwszorzędne znaczenie. Tylko stale pozyskując klientów można być konkurencyjnym. W związku z tym firmy coraz częściej inwestują w reklamę internetową. Jednym z jej składników jest odpowiednia domena, czyli unikalny adres, który po wpisaniu w okno wyszukiwarki prowadzi wprost do firmowej strony WWW. Często przedsiębiorstwa bagatelizują kwestie związane z regulacjami prawnymi odnoszącymi się do kwestii domen. Wciąż pokutuje przekonanie o braku regulacji prawnych dotyczących rejestracji domen. Tymczasem brak znajomości przepisów może szkodzić, podobnie jak w przypadku innych aspektów działania przedsiębiorstwa. Dlatego należy być świadomym, czego wystrzegać się podczas wyboru adresu, jego rejestracji i późniejszego użytkowania.

Wybór domeny

Adres WWW, który będzie w stanie przyciągnąć Internautów i ułatwić im zapoznanie się z ofertą przedsiębiorstwa jest dziś bardzo cennym elementem promocji. W związku z tym niektóre firmy umyślnie czy też bez złych intencji (w wyniku zbiegu okoliczności) rejestrują domenę, która może być tożsama z już używaną przez inne przedsiębiorstwo. W takim przypadku można mówić o naruszeniu znaku towarowego, który jest chroniony przez ustawę z dnia 30 czerwca 2000 roku o „Prawie własności przemysłowej”. Art. 120 ust. 1 definiuje znak towarowy, jako „każde oznaczenie przedstawione w sposób graficzny lub takie, które da się w sposób graficzny wyrazić, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżniania w obrocie towarów jednego przedsiębiorstwa od tego samego rodzaju towarów innych przedsiębiorstw”. Wymogi te spełnia także domena internetowa, która z samego założenia służy odróżnieniu oferty jednego podmiotu od innego.

Przykładowo jeżeli w Warszawie działa kancelaria notarialna, która zarejestrowała domenę www.notarlex.waw.pl, to rejestracja przez inny podmiot adresu www.notar-lex.waw.pl może być odczytana jako naruszenie znaku towarowego i działanie o znamionach nieuczciwej konkurencji. W takim przypadku firma, która uważa się za pokrzywdzoną, może wystąpić na drogę sądową, np. do Sądu Arbitrażowego działającego przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Jeżeli udowodnione zostanie, że konkurent działał w złej wierze, adres WWW może mu zostać odebrany i przekazany prawowitemu właścicielowi. Tym samym środki zainwestowane w promocję domeny przepadają. Warto więc sprawdzić np. w bazach danych urzędu patentowego (www.uprp.pl), czy nazwa, która ma stać się składnikiem przyszłego adresu, nie jest zarejestrowana jako zastrzeżony znak towarowy.

Poprawność danych

Firmy najczęściej popełniają błędy podczas rejestracji domeny. Aby móc zamawiać usługi niezbędne jest wypełnienie formularza na stronie registrara. Podawane są w nim dane przedsiębiorstwa, które staje się Abonentem usługi. Niestety pomyłki na tym etapie są powodem największych niedogodności. Tylko podmiot wskazany jako Abonent domeny, ma prawo nią zarządzać. Jakiekolwiek nieprawidłowości w jego danych, mogą być podstawą do podważenia prawa firmy do domeny.

Aby uniknąć takich przypadków należy dokładnie sprawdzić poprawność danych podawanych w formularzu rejestracyjnym. Warto przed dokonaniem zamówienia usługi zaopatrzyć się w firmowe dokumenty. Może to być np. wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego. Zawarte na nim informacje, takie jak: pełna nazwa firmy, adres, numery NIP i REGON powinny być skrupulatnie przepisane i skontrolowane. Należy również pamiętać, że w przypadku dokonywania zmian w statusie przedsiębiorstwa, np. zmiana nazwy, wszystkie dane Abonenta należy niezwłocznie zaktualizować.

NetArt (serwis nazwa.pl) Beata Mosór

Dalej

x

0 komentarzy

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki