Prezenty mówią o firmie

Prezenty mówią o firmie http://all-free-download.com/

Choinka, światełka, bombki, przystrojone ulice, spotkania z bliskimi, świąteczne zakupy itp. – przed nami coraz wyraźniej jawi się obraz Świąt Bożego Narodzenia. W tym czasie wiele firm chce docenić swoich strategicznych klientów.

Robi to m.in. obdarowując ich prezentami. Wiedzą o tym przedsiębiorstwa oferujące różnego typu gadżety firmowe, podsyłając w związku z tym przeróżne propozycje. Firmy, pamiętając o kosztach, zastanawiają się – kupić czy nie kupić? A jeśli kupić, to co? Jakie prezenty zostaną dobrze odebrane przez klientów a przy okazji leżą w zasięgu możliwości firmy?

Złote reguły

Z obdarowywaniem klientów upominkami jest podobnie jak z wręczaniem prezentów bliskim np. na imieniny. Jedni przywiązują do tego większą wagę, inni mniejszą. Każdy jednak, bądź niemalże każdy lubi dostawać prezenty. To miły akcent, który pozwala wyrazić sympatię, przywiązanie, docenić. Akcent nie może jednak zastąpić kwintesencji. Jeśli relacje między ludźmi są złe, sam prezent nie odbuduje zaufania i dobrych stosunków. Podobnie jest w przypadku klientów.

Dodatek a nie kwintesencja

Prezent jest dodatkiem, jedną z form podkreślających kwintesencję. Kwintesencją zaś jest: dobry produkt czy usługa, którą oferuje firma, profesjonalna obsługa klienta, właściwa reakcja w przypadku reklamacji i inne fundamenty składające się na zadowolenie klienta. Prezent zaś jest dodatkiem. Nie można zaniedbując sedno relacji z klientem, naprawiać wszystkiego prezentem i odwracać nim uwagę od sedna problemu. To nie działa. Jednak kiedy dbamy o dobrą relację z klientem, wręczony mu prezent jest miłym podkreśleniem więzi z nim. Formą docenienia go.

Prezenty świąteczne są dobrym akcentem na podsumowanie całorocznej współpracy z klientem. Powinny trafiać przede wszystkim do lojalnych klientów firmy. Naszych klientów cieszą najbardziej praktyczne prezenty, takie jak pendrive, myszka do komputera, zegar. Jeśli gadżety te opatrzone są naszym logo, pracują też na utrwalenie świadomości naszej marki. Samo wręczanie prezentów to zawsze miły czas. Jest on okazją do rozmowy z klientem o jego planach na nowy rok a także do tego, by zastanowić się, co można poprawić we współpracy z klientem – mówi Piotr Groblica, kierownik oddziału jednej z wielkopolskich firm.

Pozytywny obraz firmy

Obdarowanie klientów prezentami pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Oczywiście rodzaj i stopień wrażenia związany będzie z typem prezentu. Jeśli chcemy być odbierani jako profesjonalna organizacja, nie możemy podarować klientowi kiepskiej jakości gadżetu.

W zgodzie z wartościami

Prezenty powinny być spójne z wartościami firmy. Warto przy tym zaznaczyć, że upominki mają swój „charakter”. Jedne są eleganckie, inne zabawne, jeszcze inne przede wszystkim praktyczne. Są prezenty o ciepłej naturze, ujmujące za serce i nowoczesne. Przykładów można mnożyć. Ważne jest jednak, by pamiętać, że prezent powinien być dopasowany do tego, co chcemy podkreślić jako firma. Upominek mówi nie tylko o tym, że klient jest dla nas ważny, że go cenimy, ale także o tym jaka jest firma, jakie wartości uznaje i co podkreśla.

Jakich prezentów nie dawać?

Na pewno takich, których sami jako klient nie chcielibyśmy dostać. Jeśli już decydujemy się na prezenty dla klientów, powinniśmy wręczyć im coś, czego nie będziemy się wstydzić. Nie oznacza to jednak, że prezent musi być bardzo kosztowny.

Nie wręczamy klientowi prezentów z kategorii osobistych. Te mogłyby być uznane za wyraz czegoś znacznie głębszego i osobistego niż tylko docenienia ze strony firmy. Jeśli prezent kierujemy do konkretnej osoby w firmie, warto sięgać po pewne rozwiązania. Powinniśmy unikać upominków, co do których nie mamy pewności, czy spodobają się obdarowanemu. To, co nam się podoba, niekoniecznie musi przypaść do gustu drugiej osobie. Jeśli więc nie znamy jej upodobań, lepiej nie korzystać z ryzykownych pomysłów.

Mile widziane

Wśród prezentów, które cieszą się uznaniem klientów znajdują się m.in. eleganckie długopisy i pióra, produkty ręcznie robione, kupony, książki, bilety wstępu, kosze z prezentami czy kubki na kawę. Wybierając prezent można postawić na pomysłowość. W końcu wielu ludzi lubi, gdy zaskakuje się ich w miły sposób. Obdarowanie klienta to okazja, by zapaść mu pozytywnie w pamięć a nawet serce. Warto ją dobrze wykorzystać.

Podobne artykuły:


Agnieszka Kubicka - trener, coach, doradca Europejska Grupa Doradcza Sp z o.o.