Profesjonalna agencja namingowa – jak ją znaleźć?

Profesjonalna agencja namingowa – jak ją znaleźć? www.fotolia.pl

Oferty sezonowych firm, domorosłych copywriterów zajmujących się nazewnictwem, muszą budzić zrozumiałe zmieszanie. Polski rynek usług namingowych nie jest szeroki, choć sprawiać może przeciwne wrażenie.

W istocie rzeczy, kilka mocnych marek, mających wieloletnie doświadczenie i bogate portfolio, otacza ławica przypadkowych osób, które próbują pozyskać klienta niską ceną. I od czasu do czasu im się to udaje.

 

W przypadku usług namingowych wysoka jakość, gwarantująca satysfakcję, rzadko jednak idzie w parze z bardzo niskimi stawkami. Profesjonalną agencję namingową wcale nie cechuje najbardziej konkurencyjna cena usług. Cóż, bowiem klientowi po komplecie nazw pozyskanych niskim kosztem, gdy nie spełniają one pokładanych w nich oczekiwań. Czym, w takim razie, należy się kierować wybierając agencję namingową?

Nazwę wymyślę sobie sam!

Zacznijmy od ważnego memento. Wiele osób, wierząc we własną kreatywność, samodzielnie próbuje stworzyć nazwę dla firmy, produktu. Bywa, że podjęte działania kończą się sukcesem, częściej jednak klienci, po kilku nieudanych próbach, zlecają te prace „na zewnątrz”. Niestety, chcąc uniknąć kosztów, często wybierają najtańszą ofertę. Błąd takiego podejścia boleśnie widoczny jest w chwili zapoznania się z propozycjami. Poziom otrzymanych nazw zazwyczaj nie przewyższa tego, co samodzielnie byli w stanie stworzyć. Nauczka bywa kosztowna. Uświadamia jednak, że projektowanie nazwy nie jest zadaniem prostym. Braku doświadczenia, znajomości zasad, i nie ukrywajmy, językowej wyobraźni nie da się oszukać. Tak, jak nie każdy jest w stanie namalować przejmująco piękny obraz, tak nie każdy jest w stanie stworzyć skuteczną biznesowo nazwę.

Rok założenia

Wybierając agencję namingową warto spytać o jej rynkowy staż. Jakość broni się sama i pozwala najlepszym firmom przez lata trzymywać się na rynku. Usługi namingowe przyciągają wielu freelancerów przekonaniem, że „wymyślenie nazwy” to bułka z masłem. Kilka miesięcy działalności wystarczy, by „copywriter-z-doskoku” uświadomił sobie, że nie jest w stanie spełnić wysokich oczekiwań klientów. W efekcie znika on równie szybko, jak się pojawił. Niestety pozostawiając po sobie złe wrażenie, które rzutuje na całą branżę usług namingowych.

Portfolio

Ocena profesjonalizmu nie może się obyć bez portfolio. Skromne, zawierające kilka, kilkanaście nazw rzadko pozwala na podjęcie decyzji z pełnym przekonaniem. Tym bardziej, jeżeli nazwy znajdujące się w nim nie różnią się od siebie pod względem formy, branży, wielkości firmy, zakresu jej działania (rynek lokalny, krajowy, globalny), charakteru produktu.

Autorska metoda

Projektowanie nazwy jest procesem, którego podstawę stanowi głębokie poznanie potrzeb klienta. Specyfiki jej branży, rynku, klientów (przede wszystkim od strony komunikacji marketingowej). Profesjonalna agencja namingowa za pomocą autorskiej ankiety namingowej (jeśli takową oczywiście posiada) potrafi je trafnie poznać oraz na podstawie analizy wyników doradzić klientowi najlepsze rozwiązanie. Dotyczące cech formalnych nazwy oraz jej potencjałów: komunikacyjnego, skojarzeniowego, brzmieniowego.

Ilość propozycji

Część firm nadrabia nieudolność swojej pracy dużą ilością propozycji. Proponują klientom od kilkunastu do kilkudziesięciu nazw. Jest to strategia tyleż prosta, co nieuczciwa. Prosta, bowiem przygotowanie dużej ilości nazw nie jest zadaniem przekraczającym możliwości średnio utalentowanego copywritera. Gorzej, jeżeli ma przygotować pięć, dziesięć nazw spełniających jednocześnie wiele kryteriów formalnych. Na przykład dotyczących: rodzaju gramatycznego, ilości sylab, litery od jakiej nazwa powinna się zaczynać, jej pól semantycznych, źródłosłowu etc. Warto, więc pamiętać, że ilość rzadko oznacza wysoką jakość.

Czas realizacji, czyli, co nagle to po diable

Przygotowanie profesjonalnych nazw w 24, 48 godzin jest teoretycznie możliwe. Tylko teoretycznie, w praktyce zająć ono musi co najmniej 5, 10 dni roboczych. Pamiętajmy, że jest to proces twórczy, i jako taki rządzi się nieco innymi prawami.

Umowa

Właściwie kwestie prawne powinny być dla każdej agencji namingowej i jej klientów oczywiste. Umowy służą precyzyjnemu określeniu zakresu prac, terminów oraz warunków ich przyjęcia, czy wreszcie jednoznacznego określenia kwestii autorskich praw majątkowych, pól eksploatacji. Dzięki umowie klient zapewnia sobie pewność, że agencja namingowa nie będzie mogła w przyszłości wnosić żadnych dodatkowych żądań ponad te, które zostały określone w umowie.

Dostępność domen

Nazwa bez wolnej domeny -.PL, -.COM (lub obu jednocześnie) jest nazwą wysoce niedoskonałą. Dziś posiadanie internetowej strony firmowej, produktowej, funkcjonującej pod swoją nazwą jest równie konieczne, co oczywiste. Pozwala na budowanie wizerunku, realizowanie strategii marketingowych, sprzedażowych. Jest istotnym narzędziem umacniania marki.

Patent

Prezentowane klientom nazwy powinny spełniać także kryteria pozwalające na ich prawną ochronę, jako znaków towarowych. W zależności od potrzeb, muszą pozwalać na ich zastrzeżenie na terenie Polski, Unii Europejskiej oraz całego świata.

Usługi dodatkowe

Nazwa oraz claim, logo to podstawowa trójca, która stanowi lingwistyczno-graficzną wizytówkę firmy, marki, produktu. Agencja namingowa powinna wraz z projektowaniem nazw oferować swoim klientom także kreację claimów, projektowanie identyfikacji graficznej.

Lust but not least – koszt

Agencję namingową, wychodzącą na przeciw oczekiwaniom klientów, cechuje rozsądna, atrakcyjna rynkowo polityka cenowa. Na którą składa się koszt przygotowania propozycji nazw oraz odsprzedaży majątkowych praw autorskich do wybranej nazwy na wszelkich polach eksploatacji. Co zrozumiałe, im szerszy jest zakres działania firmy tym koszt odsprzedaży majątkowych praw jest większy.

Agencja Klikmii Dorota Majchrzak