Profesjonalna obsługa klienta w sklepie

Profesjonalna obsługa klienta w sklepie Maciej Pelc (stock.xchang)

Poziom obsługi klienta jest jednym z głównych czynników decydujących o sukcesie bądź porażce sklepu. To właśnie głównie dzięki poziomowi obsługi i profesjonalizmowi twoich sprzedawców klienci decydują czy do twojego sklepu wrócą i czy go polecą.

Profesjonalna obsługa klienta stanowi jeden z elementów wpływających na sukces każdego sklepu. Także dużego marketu. Tutaj jednak warto wiedzieć, z jakimi typami klientów możemy mieć do czynienia i czym poszczególnie się charakteryzują.

Klient rozmowy zwykle potrafi zarzucić nas dosłownie potokiem słów. Nie należy mu jednak przerywać, a swoje wątki dobrze jest wtrącać w momencie, gdy klient coś rozważa, łapie oddech. To także czas na podkreślenie istotnych argumentów, które mógł sam wypowiadać, jednak w ferworze słów mu umknęły.

Zgoła odmiennym jest klient cichy, który wymaga większego zaangażowania od pracownika. Tu mogą wiele zdziałać angażujące go pytania. Należy mieć na uwadze fakt, że klienta cichego nie popędza się, ponieważ potrzebuje on więcej czasu na sformułowanie odpowiedzi, jak i podjęcie decyzji. Niekiedy bycie takim cichym klientem jest strategią, jaką przyjmuje klient doświadczony. Czyli ten, który ma sporą wiedzą o danym produkcie i jedynie sprawdza rzetelność pracownika. Jest w stanie wyłapać prawidłowe argumenty, jak i ewentualne błędy.

Dość trudnym staje się klient uparty. Ten, który boi się przyznać do błędu i potrafi podjąć nawet złą decyzję, świadomie, byleby tylko nie ujawnić faktu, że nie miał racji. Wbrew pozorom niełatwym jest również obsługa klienta przyjacielskiego. Bo choć rozmowa z nim należy do najprzyjemniejszych i upływa raczej w miłej atmosferze, to ów odbiorca trudno podejmuje jakąkolwiek decyzję, nie mówiąc już o tej właściwej.

Jednakże profesjonalne podejście, w każdym wypadku niezależnie od klienta jest w stanie przynieść pożądane efekty. Może nie być łatwo, a wręcz trudno, ale umiejętność zbudowania wzajemnej relacji opartej na zaufaniu i zrozumieniu, przynosi najczęściej zaskakujące efekty.

Marzanna Nikliborc Profesjonalne szkolenia