Przebudowa istniejącego serwisu a SEO

Przebudowa istniejącego serwisu a SEO Michał Koralewski / stock.xchng

Gdy wyniki wyszukiwania Twojej firmy w Internecie są słabe, czas pomyśleć o innym hostingu. Jak przenieść serwis do nowej firmy oferującej te usługi?

Coraz więcej właścicieli witryn dochodzi do wniosku, że ich aktualny serwis WWW jest przestarzały, mało atrakcyjny, nie odpowiada aktualnym trendom, źle się indeksuje w wyszukiwarkach. I cóż wtedy począć? Czy i kiedy nowy serwis pojawi się w wynikach wyszukiwania? Czy Pagerank stron ulegnie zmianie? Kiedy po zmianach sytuacja w SERP wróci do normy?

Na te i inne pytania postaram się kompleksowo odpowiedzieć poniżej.

I. Zmiana hostingu

Na początek pytania zasadnicze:

  1. Czy przenieść serwis do innej (tańszej) firmy hostingowej za granicą?
  2. Czy skorzystać z promocji i przenieść do innej polskiej firmy oferującej hosting?

Serwis skierowany do internautów mieszkających w Polsce powinien być hostowany na serwerach zlokalizowanych w Polsce. Dlaczego?

Wyszukiwarki z Google na czele uprościły algorytmy oceny wartości odnośników i twierdzą, że najlepsze są te linki, które prowadzą ze stron w tym samym języku z IP z danego kraju (oczywiście najwyżej cenione są linki ze zbieżnych kontekstowo stron). Czyli, żeby nasz serwis mógł w pełni korzystać z mocy odnośników powinien być zlokalizowany w kraju potencjalnych czytelników, jego użytkowników.

Podobne artykuły:

To duże uproszczenie, ale tak to wygląda. Potwierdzają to autorytety SEO: Barry Schwartz czy Danny Sullivan.

Uwaga – wiele polskich firm hostingowych korzysta z zagranicznych data centers – w USA, Niemczech, Holandii czy Francji. Dlatego warto przed podjęciem decyzji o zmianie hostingu skontaktować się z help deskiem i zapytać o lokalizację.

Kolejnym problemem może być czas otwierania stron. Od kliku miesięcy Google monitoruje szybkość otwierania stron – wyniki pokazuje w Centrum Webmastera. Planowane są bonusy w wynikach wyszukiwania z krótkimi czasami otwarcia. I w tym kontekście dłuższe pingi do serwerów zagranicznych mogą mieć znaczenie.

II. Zmiana IP

Tu posłużę się poradami Google dla Webmasterów oraz własnymi doświadczeniami.

  1. Zmień wartość TTL (Time To Live) w konfiguracji DNS na krótki czas np 5 minut (300 sekund). Zabieg ten zmusi przeglądarki internetowe do sprawdzania adresu IP twojego serwisu WWW co 5 minut.
  2. Przynieś zawartość serwisu na nowy hosting i sprawdź czy go widać pod nowym adresem IP.
  3. Zmień ustawienia DNS wskazując na nową lokalizację.
  4. Poinformuj Google o zmianie IP – korzystając z opcji przenoszenia serwisu w Centrum Webmastera Google.
  5. Sprawdzaj logi serwera oraz informacje w Centrum Webmastera czy Googlebot odwiedza serwis pod nowym IP.
  6. Aby mieć pewność, że w wyniku przenosin nie straciliśmy ruchu należy monitorować wizyty na stare IP przed całkowitym wyłączeniem starego serwisu.
  7. Jeśli wyłączenie starego serwisu nie nastąpi w ciągu kilku dni od przenosin na nowe IP – należy umieścić na stronach starego serwisu umieścić Tag Kanoniczny. Zabezpieczy to nowy serwis przed posądzeniem o Duplicate Content.

Powyższe wytyczne powinny uchronić właścicieli serwisów WWW przed problemami związanymi ze zmianą IP stron WWW.

Podobne artykuły:


Cezary Glijer Nowoczesna Firma S.A.