Przekonaj się, kto pracuje w Twojej firmie

Przekonaj się, kto pracuje w Twojej firmie Craig Parylo (stock.xchng)

Niedostrzegany przez szefów potencjał pracowników się marnuje. Należy go odpowiednio wykorzystać, aby nie dopuścić do złej atmosfery w firmie.

Zastanów się przez chwilę i odpowiedz na dwa pytania:

Ilu pracowników pracuje w Twojej firmie?
Ilu dobrych pracowników pracuje w Twojej firmie?

Jeśli udzieliłeś/aś dwóch różnych odpowiedzi na powyższe pytania, może to oznaczać, że Twoja firma zatrudnia niewłaściwych pracowników. Może, ale nie musi – jest to najprostsze wyjaśnienie, które zazwyczaj mija się z prawdą. Bardzo często bywa tak, że potencjał osób zatrudnionych w firmie nie jest dostatecznie wykorzystywany.
Każdy pracownik posiada unikalne cechy, które mogą być przydatne przy wykonywaniu różnych zadań. Kluczem jest ich dostrzeżenie, a następnie właściwe wykorzystanie. Jak to zrobić? Pierwszym krokiem jest profesjonalna diagnoza pracowników, która wskaże właściwą drogę i metody działania.

Jak dostrzec potencjał, który drzemie w pracownikach?

Do tego nie wystarczą rozmowy, choć na pewno są one dobrym początkiem – ich minusem jest jednak brak obiektywizmu i poleganie na własnych, często mylnych interpretacjach. Aby trafnie określić zasoby pracowników, warto użyć profesjonalnych narzędzi. Jednymi ze skuteczniejszych są testy psychologiczne, spełniające standardy psychometryczne. Co to oznacza? Przede wszystkim testy, które są wystarczająco trafne oraz rzetelne, opracowane przez profesjonalistów – często psychologów, specjalistów ds. badań. Decydując się na diagnozę pracowników, sprawdź, jakimi narzędziami posługuje się dana firma i kto będzie opracowywał raport z badań.

Testy pomogą Ci określić mocne i słabe strony pracowników. Dzięki temu będzie możliwe sprawne zarządzanie ich rozwojem, oparte na ich potencjale. Część pracowników może mieć doskonale rozwinięte kompetencje komunikacyjne, inni natomiast świetnie radzą sobie z organizowaniem pracy. Kiedy odkryjesz indywidualne predyspozycje pracowników, będziesz trafniej delegować zadania, dopasowywać szkolenia itp. Dodatkowo, zyskasz przekonanie, że pracujesz z wartościowymi ludźmi.

Jak pobudzać potencjał pracowników?

Doskonałym sposobem jest zbadanie potrzeb szkoleniowych pracowników, określenie oczekiwań związanych z ich dalszym rozwojem zawodowym. Warto także dowiedzieć się, co motywuje poszczególne osoby. Specjalnie dobrane testy pomogą Ci określić najlepszą drogę do pobudzenia motywacji pracowników. Jak zapewne zauważyłeś/aś, część osób ceni sobie możliwość pracy przy prestiżowym projekcie, innych bardziej zadowala jednorazowa premia, a dla kolejnych ogromne znaczenia ma rozbudowany pakiet świadczeń socjalnych. Dopiero przyglądając się ich potrzebom i oczekiwaniom jesteś w stanie trafnie dopasować system motywacyjny.

Od czego zacząć, co badać?

Na początek warto zorientować się, jak wygląda aktualna sytuacja w organizacji, przede wszystkim zbadać poziom satysfakcji pracowników oraz identyfikacji z miejscem pracy. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś/aś się, czy osoby pracujące w Twojej firmie są zadowolone z wykonywanej pracy? To nie przypadek, że znane koncerny prowadzą regularne badania satysfakcji pracowników – dobrze zdają sobie sprawę z tego, że odczuwana satysfakcja ma bardzo duży wpływ na wyniki osiągane przez firmę – zależność ta ma miejsce zarówno w małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstwach.

Dla osób planujących rekrutację, proponujemy skorzystać z testów kompetencji oraz osobowościowych. Jeśli natomiast nie dysponujesz opisem stanowisk pracy, możesz je stworzyć poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi diagnostycznych.

Jeśli w najbliższym czasie planujesz zainwestować w szkolenia, zbadaj wcześniej oczekiwania i potrzeby szkoleniowe pracowników. Pomoże Ci to uniknąć sytuacji nietrafionych szkoleń, które nie przynoszą rezultatów, a jedynie są źródłem niepotrzebnych wydatków. Testy posłużą Ci do zlokalizowania luk kompetencyjnych pracowników. Jeśli natomiast masz już wybrany temat szkolenia, możesz dookreślić jego program, zdiagnozować preferowane przez uczestników metody i narzędzia pracy. To wszystko wpłynie na lepsze dopasowane szkolenia do potrzeb pracowników, zarówno pod kątem merytorycznym, jak i organizacyjnym.

Czy jednorazowa diagnoza wystarczy?

Przedsiębiorstwo jest żywym organizmem, w którym wciąż zachodzą różnorodne zmiany, nie tylko personalne. W związku z tym diagnoza pracowników powinna być systematyczne wznawiana. Prężnie rozwijające się firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego prowadzą regularne badania, szczególnie w ważnych dla firmy momentach (wprowadzanie zmian, otwieranie nowych działów, poszerzanie oferty itp.). W sposób naturalny wymusza to konieczność powstania systemów do diagnozy, które dadzą możliwość jej powtarzalności. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii możesz zarówno określić potencjał pracowników, jak i dowiedzieć się, jak go pobudzać. Na rynku istnieją już tego typu diagnostyczne oprogramowania, kompleksowo wspierające branżę HR. Są przeznaczone zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw – w jednym czasie możesz zbadać nawet kilkuset pracowników. Dodatkowo, diagnozowane firmy mogą liczyć na wsparcie specjalistów, którzy zajmą się opracowaniem raportu, odnosząc otrzymane wyniki do aktualnej sytuacji firmy.

Podsumowanie

Diagnoza organizacji jest potrzebna w wielu momentach życia firmy. Kiedy i jakie testy należy zastosować? Kogo objąć badaniem? To niełatwe pytania, dlatego planując badania pracowników, warto skorzystać z usług firm badawczych, które oferują wsparcie ekspertów podczas całego procesu badawczego.

Obecnie możliwości diagnozy organizacji są bardzo szerokie, a usługi badawcze są w zasięgu ręki. Profesjonalna diagnoza może przyspieszyć rozwój Twojej firmy i pracowników. Jedyne, co musisz zrobić, to odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy chcesz poznać potencjał Twoich pracowników?

Podobne artykuły:

Testy psychologiczne w HR

testy psychologiczne w HR

Jak zdiagnozować kompetencje oraz potencjał rozwojowy pracowników? Kto w firmie się marnuje, a kto hamuje jej rozwój?


Magdalena Cieślak-Świadek Agencja Analiz i Doradztwa Personalnego PSG Spectrum (Psychological Solutions Group)