Przenosząc firmę do UK z Polski - uważaj na nieuczciwych pośredników

Przenosząc firmę do UK z Polski - uważaj na nieuczciwych pośredników Roger Kirby / stock.xchng

Aby przenieść firmę do Wielkiej Brytanii należy posiadać NIN (National Insurance Number). Jak go zdobyć?

Wielu przedsiębiorców myśli o przeniesieniu siedziby swojej firmy na Wyspy. Aby dopełnić formalności, korzystają z usług biur doradztwa finansowo-podatkowego. Choć dzięki temu zyskują realne szanse na szybkie zwiększenie dochodów przedsiębiorstwa, to nieostrożni mogą paść ofiarą nieuczciwych pośredników.

Kto może przenieść firmę na Wyspy Brytyjskie?

Zgodnie z prawem obowiązującym w Wielkiej Brytanii firmę może zarejestrować osoba, która rozpoczyna tu prowadzenie działalności gospodarczej lub pragnie rozszerzyć zasięg działającej już firmy w Polsce o Wyspy Brytyjskie. Głównie mali przedsiębiorcy widzą szansę na zmniejszenie obciążeń podatkowych dzięki przeniesieniu firmy. Dodatkowym atutem jest niższy VAT - 20 proc. zamiast 23 proc. - na różne towary oraz ucieczka przed wysokimi składkami ZUS.

Pierwszym krokiem do zarejestrowania firmy na Wyspach jest uzyskanie National Insurance Number (NIN) w Department of Work And Pensions. Numer przyznawany jest bezpłatnie i jest odpowiednikiem polskiego numeru NIP. Od składek, które płacimy na ubezpieczenie zależą nasze zasiłki i emerytura. Jeśli nie otrzymamy NIN, Urząd Podatkowy (HM Revenue and Customs) nadaje zastępczy Kod Podatkowy z o wiele wyższą składką w National Insurance Contributions.

- Rozwiązaniem na ucieczkę przed wysokimi kosztami prowadzenia firmy jest przeniesienie działalności na Wyspy i z tej możliwości, którą daje prawo w Unii Europejskiej, korzysta coraz więcej Polaków. Przy wypełnianiu formalności pomocni są doradcy. Trzeba jednak bardzo uważać, aby nie zostać nabitym w przysłowiową butelkę. Wielu pośredników łamie prawo, co naraża przedsiębiorców na stratę czasu i pieniędzy - mówi Monika Sharma, właścicielka i doradca w Mega Business Services Ltd.

Podobne artykuły:

Sposób działania sprytnych pośredników

Działanie nieuczciwych pośredników, którzy oferują pomoc w załatwieniu formalności jest proste. W zamian za ustaloną z góry kwotę, rejestrują przedsiębiorcę w firmie w UK, jako swojego fikcyjnego pracownika, najczęściej trudnego do zweryfikowania marketingowca, który fikcyjne wynagrodzenie odbiera wyłącznie w gotówce. Urzędnicy podczas weryfikacji przed przyznaniem NIN zazwyczaj szybko orientują się, że adres korespondencyjny podany przez petenta używany jest także przez kilkadziesiąt innych osób. Próbując dotrzeć i umówić na obowiązkowe spotkanie zgłaszającego się po NIN, natrafiają jedynie na głuchy telefon. W konsekwencji NIN nie zostaje przyznany, a nasze nazwisko trafia na czarną listę.

Bez NIN przedsiębiorca nie uzyska certyfikatu A1 wymaganego przez polski ZUS do zdjęcia obowiązku podatkowego w kraju. Przedstawienie certyfikatu można odwlekać i naginać cierpliwość urzędników przez rok lub dwa. Gdy jednak dalsze odwlekanie sprawy staje się niemożliwe, a numeru brytyjskiego nadal nie posiadamy, bo trudno odzyskać wiarygodność, musimy zapłacić zaległe składki ZUS. Oczywiście wcześniej uiszczonej opłaty za „pomoc”, pośrednik nie zwraca.

- National Insurance Number to ważny urzędowy dokument, aby go otrzymać należy osobiście stawić się na spotkanie z urzędnikiem, który zada nam pytania np. odnośnie celu pobytu w UK, czasu zamieszkania w kraju i planów związanych z pobytem. Zanim podejmiemy współpracę z pośrednikiem powinniśmy dokładnie sprawdzić jego reputację oraz uprawnienia do wykonywania zawodu. Warto zwrócić uwagę na stronę internetową, zadać sobie dodatkowy trud i poszukać informacji na jego temat na forach internetowych czy wśród znajomych przedsiębiorców. Obietnicę pośredników załatwienia sprawy wyłącznie drogą elektroniczną, bez konieczności przebywania w UK, powinniśmy traktować nie jako super ofertę, ale znak ostrzegawczy przed oszustem - ostrzega Monika Sharma.

Przykłady praktyk nieuczciwych doradców finansowych można mnożyć. Często padają pytania o możliwość rejestrowania sklepów czy restauracji na terenie Wielkiej Brytanii i opłacania brytyjskich podatków i składek na ubezpieczenie społeczne. Jest wiele biur, które chętnie będą pośredniczyły w takiej rejestracji. Niestety szybko okaże się, że jest to niemożliwe, ale opłaty pobranej przez pośrednika zapewne już nie zobaczymy. 

Podobne artykuły:

Ile możemy zaoszczędzić?

Przedsiębiorcy, którym bez przeszkód udało się przenieść siedzibę działalności na Wyspy, a ich obrót roczny wynosi średnio 50 000 zł (ok. 10000 funtów) mogą zaoszczędzić, ale ile? Składki na ZUS w Polsce to wydatek ponad 800 zł miesięcznie. Tymczasem w Wielkiej Brytanii opłaty wynoszą 137,80 funtów na rok (ok. 689 zł), plus 250 funtów rocznie jeśli prowadzimy działalność gospodarczą. W sumie opłaty roczne w Polsce to wydatek ok. 9600 zł na rok, a w UK 689-1250 zł. Już po roku od przeniesienia siedziby naszej firmy na Wyspy, oszczędzamy ponad 8000 zł.

Przenosząc działalność na Wyspy możemy spodziewać się też innych profitów z tego tytułu - zmniejszonej biurokracji i życzliwszego nastawienia organów kontrolnych. Urzędnicy starają się pomóc i doradzić zagubionym biznesmenom, a nie odgrywać rolę wścibskiego detektywa Poirot. Formalna rejestracja firmy w UK, to także korzyści w przyszłości. Zakwalifikować się do brytyjskiego systemu emerytalnego można już po pięciu latach pracy. Wizja pobierania emerytury w funtach jest bardzo kusząca i przekonuje wielu niezdecydowanych polskich przedsiębiorców.

Sytuacja każdej firmy jest dość indywidualna i pozornie nieznaczący fakt może zaważyć na możliwości lub odmowie rejestracji firmy i prowadzenia działalności w Wielkiej Brytanii. Dlatego warto skorzystać z porad specjalistów, którzy oprócz wiedzy teoretycznej, mają praktykę w prowadzeniu działalności w UK. Taką firmą, która działa nieprzerwanie od ponad 10 lat na rynku brytyjskim jest Mega Business Services Ltd. Firma założona w Londynie przez ambitną Polkę bazującą na własnym doświadczeniu w branży consultingowej i finansowej. Obecnie doradza tysiącom Polaków w Wielkiej Brytanii w zakresie brytyjskiego systemu imigracyjnego, podatkowego i prawnego.

Podobne artykuły:

 


Mega Business Services Limited