Rafał Brzoska: Stawiam na e-commerce

Rafał Brzoska: Stawiam na e-commerce fot. Piotr Waniorek, Żelazna Studio

O drodze do sukcesu Paczkomatów® InPost, polskim rynku pocztowym, a także o inwestowaniu w start-upy opowiada Rafał Brzoska, prezes Grupy Integer.pl, w rozmowie z Grażyną Stefańską.

Paczkomaty to obecnie jeden z najlepszych polskich produktów eksportowych. Co pana zdaniem zadecydowało o sukcesie firmy?

Uważam, że w każdym biznesie niezwykle istotne kwestie to szczęście oraz przypadek. Czynniki te nawet w 60-70 proc. odpowiadają za to czy coś się udaje, czy nie. Gdy patrzę na rozwój firmy z perspektywy lat, dochodzę do wniosku, że wiedzę najczęściej czerpałem z rynku. To jest pewien ewenement, ponieważ większość menadżerów, zwłaszcza polskich, lubi czerpać wzorce, szczególnie w zakresie modeli zarządczych stosowanych zagranicą, które jednak nie zawsze sprawdzają się w warunkach polskich. Jest mnóstwo przykładów biznesów, prowadzonych w Polsce przez menadżerów ze Stanów, które poniosły sromotną klęskę. Dlatego, że źle zaimplementowano jakiś model, który działa prawie wszędzie, ale nie zadziała w Polsce.

Wdrożenie Paczkomatów® InPost nie było przypadkiem – zaobserwowaliśmy konkretny trend, który pokazywał wprost, że logistyka obecna dostosowana do klasycznej formy dostarczania produktów nie jest dostosowana do formy i tempa rozwoju e-commerce. To zadecydowało o sukcesie firmy, a także wpływa na nasze wciąż ogromne aspiracje, by stać się globalnym liderem dostaw dla e-handlu.

Ile musieli Państwo zainwestować, przez wszystkie lata działalności Grupy Integer.pl, aby udało się przełamać monopol Poczty Polskiej?

Inwestycje zawsze są kosztowne, dlatego początki działalności firmy były trudne. Pomogło nam jednak wejście na giełdę w 2007 roku. Pozyskanie kapitału dało możliwość kontynuacji odważnej strategii rozwoju, która doprowadziła nas do pozycji jednego z największych, prywatnych operatorów pocztowych w Polsce. W 2010 roku zauważyliśmy, że biznes pocztowy warto rozszerzyć, bo ludzie nie wysyłają już tradycyjnych listów tak często, jak jeszcze kilka lat temu. Wiedzieliśmy, że trzeba otworzyć się na nowych użytkowników. Weszliśmy więc w rynek paczek, który najszybciej rośnie w segmencie e-commerce i w 2011 roku uruchomiliśmy pierwsze Paczkomaty® InPost – 150 sztuk.

Podobne artykuły:

Ważne jest przekonanie do siebie zarówno użytkowników końcowych, jak i inwestorów. W tym roku wspólnie z globalnym funduszem inwestycyjnym Templeton Strategic Emerging Markets Fund IV, LDC (“TSEMF IV”) oraz Grupą Ubezpieczeniową PZU – ogłosiliśmy inwestycję w kwocie 81,7 mln euro w spółkę easyPack – pozyskane środki zostały przeznaczone na rozwój Paczkomatów® InPost na rynkach międzynarodowych. Jednocześnie podpisaliśmy umowę z BGK o udzielenie spółce finansowania dłużnego w kwocie 36,7 mln dol., przeznaczonego na rozwój Paczkomatów® InPost na rynku kanadyjskim.

Nie należy jednak zapominać, że o sukcesie nie decydują wyłącznie środki finansowe, ale ciężka praca i czas, który musi zostać poświęcony na realizację tego typu działań. Bardzo ważna jest również odwaga w podejmowaniu trudnych decyzji – trzeba skupiać się na osiąganiu kolejnych celów i stawiać sobie poprzeczki w miejscach, w których inni mówią, że się już nie da. Do tego dodam jeszcze determinację i pracowitość.

Proszę sobie wyobrazić sytuację, że zostaje Pan prezesem Poczty Polskiej. Co Pan robi? Jakie zmiany inicjuje Pan, jako pierwsze?

Gdybym był prezesem Poczty, już dawno starałbym się kupić InPost. Biorąc pod uwagę, że nie jest to możliwe, na pewno dążyłbym do współpracy.

Jaka przyszłość czeka polski rynek pocztowy?

Rozwój usług pocztowych w najbliższych latach bez wątpienia będzie obejmował podwyższenie jakości dzięki zaoferowaniu wartości dodanej w cenie przesyłki – darmowej obsługi zwrotów, możliwości zaawansowanego śledzenia drogi przesyłki czy ubezpieczenia zawartości paczki.W przyszłości należy się spodziewać silnej presji klientów na gwarancję terminów doręczenia przesyłki oraz skrócenie czasu realizacji dostawy. Coraz istotniejszą rolę w obsłudze dostaw odgrywa click&collect,czyli dostawa do specjalnych punktów, skąd klienci mają możliwość elastycznego odbioru przesyłki – 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Tendencje rynkowe wskazują na to, że większość operatorów będzie dążyć do wdrożenia możliwie szerokiego wachlarza usług – rozumianego, jako wielokanałowy model logistyczny – gdyż tylko takie rozwiązanie pozwala utrzymać wyjątkowo wysoką skuteczność doręczeń.

Jest Pan właścicielem 40 proc. udziałów SALESmanago, a od niedawna także 27,5 proc. w Social WiFi. Z czego wynika Pana zainteresowanie start-upami?

Monitoruję krajowy rynek start-upów na bieżąco i nieraz jestem pod ogromnym wrażeniem pomysłów, na jakie wpadają młodzi, polscy przedsiębiorcy, naukowcy, programiści czy projektanci. Zdaję sobie sprawę, jaka siła tkwi w wielu młodych biznesach. Nasza firma jest przykładem tego, jak szybko z małego przedsiębiorstwa z aspiracjami można stać się prężną Grupą Kapitałową, która podbija międzynarodowe rynki produktami i usługami „made in Poland”, rywalizując z globalnymi gigantami takimi, jak Google czy Amazon.

Z reguły nie inwestuję w projekty w ich początkowej fazie rozwoju. Każdą możliwość inwestycyjną dokładnie analizuję. Staram się precyzyjnie oszacowywać ryzyko, dlatego po ostatecznej decyzji mam z reguły spokojne myśli. Idealnie, by biznes był na progu rentowności. Jestem pasywnym inwestorem: oferuję model smart money, gdzie mogę pomóc, doradzić czy podzielić się własnym doświadczeniem, ale także wskazać nowe obszary działalności. To taki mix mentoringu i wsparcia kapitałowego. Innowacyjne rozwiązania, które mogą być synergiczne dla Grupy Integer.pl, leżą w kręgu moich biznesowych zainteresowań, stąd, między innymi, decyzja o stworzeniu InQubit, inkubatora nowych technologii. Celem tej spółki są inwestycje w projekty i pomysły w obszarze logistyki oraz e-commerce, które jednocześnie mogą w przyszłości być kompatybilne dla usług Grupy Integer.pl.

Wykładam prywatne środki w chwili, kiedy projekt cechuje duży poziom ryzyka, a jednocześnie jest on wysoko wyceniany. Godzę się na to, gdy biznesowa intuicja podpowiada mi, że za spółkę warto zapłacić dużą premię, gdyż to działalność, która w perspektywie przyniesie mi znacznie więcej.

Jak te inwestycje wpływają na Pana główny biznes?

Staram się nie łączyć działalności Grupy Interger.pl oraz moich pozostałych inwestycji.

W SALESmanago zainwestował Pan ponad rok temu. Patrząc na ten okres, czy warto stawiać na start-upy?

To, jak dotychczas, jedna z moich najlepszych inwestycji! SALESmanago plasuje się teraz na VI pozycji na świecie w klasyfikacji platform marketing automation. Lidera w tej branży, czyli Hubspot, wycenia się w tej chwili na 1,6 mld dol., a SALESmanago jest tylko sześciokrotnie mniejszy – gdyby patrzeć przez pryzmat obsługiwanych klientów. A zatem powinien być dziś wart jakieś 200 mln dol. To jednak szacunki nie do końca precyzyjne, bo amerykańska platforma skupia trochę inny profil klientów (głównie dużych, biznesowych), co ma istotny wpływ na wycenę.

Rozważał Pan również nawiązanie współpracy z Uberem. Czy to aktualna sprawa?

Zawsze jestem otwarty i gotowy do rozmów dotyczących podjęcia współpracy.

Czy dostrzega Pan na polskim rynku nowe start-upy, w które warto zainwestować kapitał?

Niedawno słyszałem o polskim start-upie, który zajmuje się projektowaniem snu – przed zaśnięciem, za pomocą aplikacji zsynchronizowanej ze smartfonem i podłączonymi do niego słuchawkami, będziemy mogli odtworzyć sen, jaki chcemy śnić. Imponujący pomysł! Nie pozwólmy, żeby ten i wiele innych kreatywnych pomysłów Polaków zostało zaprzepaszczonych.

W co planuje Pan inwestować w przyszłym roku?

Osobiście stawiam na e-commerce: sprzedaż online w stosunku do całości handlu detalicznego to dziś około 10 proc., a w krajach rozwiniętych, takich jak: Wielka Brytania czy Francji, udział przekroczył już kilkanaście procent. W momencie poziomu nasycenia na poziomie 20 proc. możemy przewidywać, że popularyzacja zakupów dokonywanych drogą online w sposób nagły ogromnie wzrośnie.

Rafał Brzoska Grupa Integer.pl

RAFAŁ BRZOSKA

Twórca, założyciel i współwłaściciel Grupy Integer.pl, właściciela Paczkomatów® InPost – największej na świecie sieci terminali do samodzielnego nadawania i wysyłania przesyłek oraz największego prywatnego operatora pocztowego w Polsce – InPost. Odważna strategia w połączeniu z innowacyjnym podejściem do biznesu od kilku lat w znaczący sposób wpływa na wzrost jakości usług zarówno krajowej, jak również międzynarodowej branży pocztowo-kurierskiej. Spółka zarządzana przez Rafała Brzoskę inicjuje i realizuje nowatorskie projekty biznesowe, promując w ten sposób innowacyjne rozwiązania „made in Poland”.

Rafał Brzoska wprowadza produkty, których nie powstydziliby  się najwięksi światowi giganci. Rozbudowywana zaledwie od 2009 roku sieć Paczkomatów® InPost – automatycznych        terminali umożliwiających samodzielne nadawanie i odbieranie przesyłek – dostępna jest już między innymi w takich krajach jak: Wielka Brytania, Francja, Włochy, Polska, Irlandia, Islandia, Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Czechy, Słowacja, Kolumbia, Kanada, Australia, Arabia Saudyjska. Do końca 2015 roku na całym świecie będzie dostępnych – w różnych modelach biznesowych – ponad 5000 Paczkomatów®InPost. Spółka planuje instalację kolejnych 4000 terminali na terenie Europy, obu Ameryk, a także na Bliskim Wschodzie.

Rafał Brzoska jest specjalistą w zakresie tworzenia, wdrażania i rozwoju strategii sprzedaży oraz kreowania nowych możliwości rozwoju biznesu. W Grupie Integer.pl – poza funkcją zarządczą – odpowiada również za pozyskiwanie kluczowych partnerów biznesowych i kontraktów handlowych oraz budowanie długofalowej strategii rozwoju, opartej na innowacyjnych technologiach i niestandardowych rozwiązaniach biznesowych.

Znakomity strateg i wizjoner, kreujący trendy i zmieniający oblicze polskiego rynku pocztowo-kurierskiego. To również doświadczony menedżer, przewidujący trendy rynkowe i specjalizujący się w nowopowstających rynkach o dużym potencjale wzrostu. Specjalista w zakresie tworzenia perspektywicznych oraz długofalowych planów i strategii biznesowych. Dzięki niestandardowej wizji rozwoju oraz koncepcyjnemu modelowi zarządzania i nowatorskiemu podejściu do biznesu, promuje polską innowacyjności na całym świecie.

W 2014 roku Rafał Brzoska został wyróżniony w plebiscycie INNOVATICA – organizowanym przez Krajową Izbę Gospodarczą – w kategorii „Osobowość innowacyjna”. Prezes Grupy Integer.pl to laureat nagrody specjalnej – przyznawanej najważniejszym osobistościom ze świata biznesu, które pozytywnie wpływają na zmianę mentalności milionów młodych Polaków – w kategorii: „Siła przedsiębiorczości” podczas V Gali Młodych Liderów Studenckiego Forum Business Centre Club. Zwycięzca Plebiscytu „Polacy z Werwą” w kategorii „Innowacje w Biznesie”. Tytułem „Polaka z Werwą” odznaczani są najzdolniejsi, młodzi Polacy, którzy dzięki innowacyjnym działaniom zapoczątkowują powstanie wielkich idei.

Laureat II edycji Nagrody Polskiej Rady Biznesu im. Jana Wejcherta w kategorii „Wizja i innowacje”. Wyróżnienie przyznawane jest przedsiębiorcy "wdrażającemu odważne czy niekonwencjonalne koncepcje lub nowe idee biznesowe". Jeden z pięciu „Wizjonerów 2012” wg Dziennika Gazety Prawnej. W rankingu najbardziej wpływowych osobowości biznesu uplasowali się również: Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku czy Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź. Finalista prestiżowego rankingu Przedsiębiorca Roku (Ernst&Young, 2008 i 2011), zdobywca 9. miejsca w rankingu „50 najbardziej kreatywnych ludzi biznesu” według magazynu Brief (2011 rok). Jeden z dziewięciu „Tygrysów polskiego biznesu” według magazynu Newsweek. Rafał Brzoska to również zdobywca tytułu Managera Roku w konkursie „Laury Magellana”, organizowanym przez Korporację Absolwentów Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Nowoczesna Firma S.A. Grażyna Stefańska