Reklamuj się i płać tylko za efekt

Reklamuj się i płać tylko za efekt Image courtesy of by Stuart Miles/FreeDigitalPhotos.net

Internet zdążył się już sprawdzić jako idealne medium do prowadzenia działań promocyjnych. Kampanie internetowe nie obciążają budżetu tak znacznie jak te, prowadzone w mediach tradycyjnych, a skutki reklamy w sieci są dużo bardziej przewidywalne.

Coraz łatwiej także określić, za co konkretnie ma płacić reklamodawca oraz obciążyć go kosztami dopiero po uzyskaniu określonego wcześniej efektu. „Płać za efekt” - przestaje być tylko pustym hasłem czy marzeniem marketingowców. To podstawowy model rozliczania w coraz popularniejszym marketingu afiliacyjnym.

Reklama pod kontrolą

Rynek reklamy internetowej całkiem nieźle znosi warunki spowolnienia gospodarczego. Systematyczny wzrost wydatków na promocję w sieci doprowadza do sytuacji, w której środki przeznaczane  na reklamę w internecie zbliżają się lub nawet przewyższają już (tak, jak - według raportu brytyjskiego IAB - w przypadku Wielkiej Brytanii) nakłady na reklamę telewizyjną.

Co skłania reklamodawców do przesuwania budżetów marketingowych do nowego medium? Przyczyną nie są wyłącznie niższe koszty. Internet oprócz miejsca, w którym można pokazać treści, stwarza możliwość bezpośredniej interakcji z użytkownikiem, stając się efektywnym kanałem sprzedaży. Sieć pozwala także coraz dokładniej mierzyć rezultaty prowadzonych działań. To właśnie możliwość sprecyzowania celu i co więcej, płacenie tylko za z góry określony efekt wzbudzają coraz większe zainteresowanie.

Podobne artykuły:



Rozliczenia w modelu "płać za efekt" (czyli marketing afiliacyjny) to wynik relacji jakie zachodzą pomiędzy reklamodawcą, właścicielami stron internetowych i koordynującą działania promocyjne siecią afiliacyjną. Reklamodawca wyznacza cel -  wskazując czynność,  którą internauci mają wykonać, a właściciel strony internetowej (wydawca) zarabia poprzez nakłonienie użytkowników do wykonania tej czynności. Im więcej użytkowników  podejmie założoną aktywność, tym więcej zarobi wydawca. Przygotowanie narzędzi (m.in. kreacji reklamowych, stron docelowych) oraz optymalizacja procesu promocyjnego należy natomiast do sieci afiliacyjnej. Reklamodawca nie płaci zatem za miejsce w serwisie wydawcy (tak, jak w przypadku tradycyjnej kampanii internetowej), ale wyłącznie za rezultat (np. złożenie zamówienia na wskazany produkt).

Afiliacja krok po kroku

Aby w pełni zrozumieć istotę modelu "płać za efekt", należy bliżej przyjrzeć się roli każdego z trzech ogniw afiliacji: reklamodawcom, wydawcom i sieci afiliacyjnej.

Reklamodawca
- dla niego działania reklamowe w modelu "płać za efekt" są albo samodzielnym projektem, zlecanym sieci afiliacyjnej, albo uzupełnieniem kampanii przewidzianej dla mediów tradycyjnych. Zadaniem reklamodawcy jest ustalenie efektu, jaki ma być osiągnięty przez udział w programie partnerskim. Dzieje się to poprzez określenie akcji, jaką ma wykonać użytkownik internetu. Reklamodawca ma tutaj dużą swobodę, bowiem akcją może być zarówno wypełnienie wniosku o otwarcie rachunku bankowego, zamówienie katalogu, zakup produktu lub po prostu przejście na wskazaną stronę internetową. Reklamodawca nie będzie kupował powierzchni reklamowej - zapłaci tylko za każdą prawidłową czynność (akcję) wykonaną przez użytkownika danego serwisu. W zależności od ustalonego celu, wyniki prowadzonych działań rozliczane będą w odpowiednim modelu: np. CPA (Cost Per Action) - stawka za wykonanie ustalonej akcji, CPL (Cost Per Lead) - stawka za pozostawienie przez użytkownika swoich danych osobowych (np. w wypełnionym formularzu), czy CPC (Cost Per Click) - stawka za uzyskanie unikalnego kliknięcia.

Wydawca - to właściciel strony internetowej, który dla osiągnięcia korzyści udziela swojej powierzchni pod działania promocyjne. W marketingu afiliacyjnym wydawca wybiera jeden bądź kilka programów partnerskich, w których chciałby wziąć udział. To od niego zależy, w którym miejscu swojego serwisu zamieści kreację - w jego interesie jest uzyskanie jak najlepszego efektu dla reklamodawcy. Ważne, aby wydawca kierował się zasadą dopasowania treści programu do zawartości swojego serwisu. Im bardziej dopasuje tematykę do zainteresowań swoich użytkowników, tym większa szansa na skłonienie ich do wykonania akcji i w rezultacie uzyskanie  większego przychodu. W trakcie trwania programu wydawca może zmieniać miejsce wyświetlania kreacji.

Sieć afiliacyjna
- to trzecie ogniwo działań w modelu "płać za efekt". Do zadań sieci należy koordynacja przebiegu programu, począwszy od pomysłu na promocję, poprzez kreację i bieżący monitoring efektów. Sieć afiliacyjna doradza reklamodawcy, na jaki rezultat powinien postawić i tworzy (jeśli reklamodawca sobie tego życzy) wszystkie kreacje oraz tzw. strony docelowe programów (landing pages), które mają za zadanie ułatwić użytkownikowi bezbłędne wykonanie akcji (np. otworzyć rachunek bankowy). Na potrzeby każdego programu tworzy się zazwyczaj kilka wzorów kreacji i stron docelowych. W trakcie trwania działań promocyjnych możliwe będzie wypróbowanie, które z nich przynoszą najlepsze efekty. Bieżąca optymalizacja programu to codzienne zadanie sieci afiliacyjnej. Sieć prowadzi także rozliczenia pomiędzy reklamodawcą, a wydawcą (reklamodawca miałby ogromną trudność w opanowaniu płatności dla kilkuset wydawców biorących udział w programie). Każda z czynności wykonanych przez internautów jest rejestrowana przez oprogramowanie trackingowe, dzięki czemu wydawcy mogą codziennie kontrolować swoje zarobki. 

Precyzyjnie do celu

Aby zwiększyć skuteczność prowadzonych działań i tym samym przyspieszyć osiągnięcie założonych celów, sieć afiliacyjna może zaproponować wydawcy dodatkowe narzędzia. Jeśli sieć prowadzi analizę zachowań internautów pod kątem odsłon, częstotliwości wizyt w poszczególnych serwisach, czy zachowań zakupowych i stylu życia, reklamodawca może oczekiwać usługi precyzyjnego targetowania behawioralnego. Ułatwia to dostęp do użytkowników spełniających założenia konkretnej kampanii.

Do szczególnej grupy docelowej, która może być zainteresowana ofertą reklamodawcy ze względu na miejsce zamieszkania, sieć afiliacyjna pomoże dotrzeć natomiast poprzez targetowanie geograficzne. Komunikat trafi w ten sposób do mieszkańców konkretnego miasta, województwa, czy miejscowości o określonej liczbie mieszkańców.  

Ciekawą opcją - skierowaną do wydawców, ale dającą korzyści także reklamodawcom - jest możliwość wykorzystania tzw. reklam ofertowych. Umożliwiają one, każdemu z biorących udział w danym programie wydawców, tworzenie własnych form reklamowych. Dostępne w programie kreacje można dopasować do zawartości, a nawet wyglądu swojego serwisu. Jest to rezultat udostępnienia przez reklamodawcę tzw. feedów produktowych (zdjęcia konkretnych produktów, opisy, link do wybranego produktu w sklepie internetowym). Przykładowo: właściciel serwisu skierowanego do mężczyzn będzie mógł, spośród dostępnych w programie produktów kosmetycznych, wybrać męskie perfumy - tak dobrana reklama ma większą szansę zainteresować użytkowników jego serwisu. Nieprzypadkowy produkt, trafiający w potrzeby grupy docelowej, wygeneruje więcej akcji, co zwiększy zarówno skuteczność przekazu reklamowego, jak i zarobki właściciela serwisu internetowego.

Podobne artykuły:



Łukasz Pawlik novemgroup.pl

Dalej

x

1 komentarz

Nie udało się dodać komentarza, spróbuj ponownie za chwilę

Komentarz powinien być dłuższy niż 5 znaków

Prosze wprowadzić prawidłowy adres e-mail

Nick powinien być dłuższy niż 4 znaki

  • Andrzej Andrzej

    Jedną z najlepiej rozwijających się form zarabiania w internecie są programy partnerskie, do których często odnoszą się sami blogerzy. Takie sieci jak afiliant.com idealnie wpisują się w specyfikę e-commerce.

    2011-10-14 15:08:31

    Oceniono 0 razy

    x

    Odpisz na ten komentarz