Rekord efektywności

Rekord efektywności fot. topgolg / Flickr

Nie przez przypadek jedną z najskuteczniejszych kampanii SMS zrealizowanych w 2013 r. była akcja promocyjna niewielkiego biura kredytowo-ubezpieczeniowego ze Śremia, która osiągnęła aż 80-procentowy (!) odzew ze strony klientów kilka godzin.

Spektakularne sukcesy niewielkich firm przypominają nam o tym, że w marketingu nie ma celu niemożliwego do osiągnięcia. Odpowiednie przygotowanie i dobry plan są jednak w takiej sytuacji niezbędne.  

Dotarcie do większego grona zainteresowanych marką klientów z oryginalnym i spersonalizowanym przekazem to wyzwanie dla każdej marki. Realizacja celu może wydawać się jeszcze trudniejsza, gdy jest się małym przedsiębiorcą, dysponującym skromnym budżetem.

Podobne artykuły:

Planowanie: sprecyzowany cel i odpowiednie narzędzie

Podstawowym założeniem kampanii przeprowadzonej przez biuro kredytowo-ubezpieczeniowe było wsparcie sprzedaży nowej usługi – kart kredytowych. Głównym miernikiem efektywności była wysokość sprzedaży oraz zmobilizowanie jak największej liczby klientów do podjęcia interakcji z biurem. Za pomocą jakich środków zrealizować wyznaczony cel? Po analizie możliwości zdecydowano się przeprowadzić eksperymentalną kampanię SMS. Jak podkreśla Artur Sadowski, właściciel biura i jednocześnie koordynator kampanii, ostatecznym argumentem, który przesądził o takiej decyzji, był fakt posiadania przez firmę własnych baz danych:

– Zanim podjęliśmy decyzję o wysyłce wiadomości, postanowiliśmy wgryźć się w specyfikę tego kanału komunikacyjnego. Zapoznaliśmy się z dostępnymi materiałami na temat dobrych praktyk SMS marketingu i przeanalizowaliśmy czynniki gwarantujące skuteczność podobnych kampanii. Jednym z najważniejszych jest niewątpliwie posiadanie własnych baz danych, oczywiście tylko tych klientów, którzy wyrazili wcześniej zgodę na taką komunikację. Skoro dysponowaliśmy już takim solidnym fundamentem, uznaliśmy, że tym bardziej warto spróbować i porównać wyniki kampanii SMS z działaniami prowadzonymi wcześniej z wykorzystaniem innych kanałów.

Prowadzenie kampanii: sukces tkwi w szczegółach

Bazy danych biuro gromadziło wcześniej przez okres ok. pół roku i znajdowała się w nich znaczna liczba rekordów, pozwalając na dotarcie do względnie dużej grupy. Szacuje się, że ekskluzywne bazy pozwalają na uzyskanie skuteczności w przedziale 20-40 proc. My uzyskaliśmy 80‑proc. odzew ze strony odbiorców! Na taki rezultat zawsze składa się więcej niż jeden czynnik. W tym przypadku z pewnością: 

  • spersonalizowany komunikat, który nadał wiadomości indywidualny charakter (zwrócenie się do odbiorcy po imieniu), 
  • określenie terminu ważności oferty (zaledwie jeden dzień), dzięki czemu zmotywowano odbiorców do szybkiego podjęcia działania, 
  • umożliwienie interakcji poprzez przypomnienie adresu biura i numeru telefonu kontaktowego, 
  • właściwe zarządzanie czasem wysyłek (wszyscy odbiorcy otrzymali komunikat o godz. 9.00 rano, tak by mieć cały dzień na podjęcie kontaktu).

Wymienione założenia SMS-owej wysyłki zostały ustalone jeszcze na etapie planowania kampanii i prawidłowo wdrożone podczas jej przebiegu.

Podobne artykuły:

Marketing w Praktyce Andrzej Ogonowski Anna Isakow