Relacja z XII Miedzynarodowej Konferencji Lean Management

Relacja z XII Miedzynarodowej Konferencji Lean Management Image courtesy of by David Castillo Dominici/FreeDigitalPhotos.net

Lean na ogół nie wymaga od ludzi cięższej prac – wymaga inteligentniejszej pracy. Polska jest w czołówce Europy w wielu dziedzinach, ale jeśli chce pozostać na dobrym miejscu, dalej musi stosować Lean– we wszystkich dziedzinach bez wyjątku.

6 światowej sławy specjalistów, 8 seminariów, 4 praktyczne warsztaty, studia przypadków najlepszych polskich firm – XII Międzynarodowa Konferencja Lean Management już za nami!

Lean Management znajduje obecnie zastosowanie w każdej dziedzinie życia ekonomicznego, i to nie tylko jako zestaw narzędzi czy lista zasad, ale także jako najlepszy system zarządzania, który efektywnie i skutecznie rozwiązuje problemy biznesowe. Potwierdza to frekwencja na kolejnej, dwunastej już Konferencji organizowanej przez Lean Enterprise Institute Polska. W tym roku do Wrocławia przyjechało blisko 340 uczestników z całej Europy – od kadry zarządzającej, przez managerów i specjalistów do początkujących praktyków Lean (procentowy udział uczestników wg branż przedstawiono na końcu sprawozdania).


XII edycja Konferencji Lean Management przyciągnęła do Wrocławia 340 uczestników z całej Europy.

XII edycja Konferencji Lean Management przyciągnęła do Wrocławia 340 uczestników z całej Europy.

Jak co roku organizatorzy dołożyli wszelkich starań, aby zapewnić uczestnikom najwyższą wartość merytoryczną i dostarczyć najnowszą wiedzę z zakresu Lean Management. Podczas swoich wystąpień prelegenci doradzali jak implementować zasady szczupłego zarządzania w swojej firmie, jak stworzyć i utrzymać kulturę ciągłego doskonalenia oraz jak dokonać oceny stanu jej wdrożenia.

Po raz pierwszy na Konferencji odbywały się dwie równoległe sesje plenarne – dla usług i produkcji. Obie tłumaczone symultanicznie z języka polskiego na angielski i odwrotnie.

Po raz pierwszy na Konferencji odbywały się dwie równoległe sesje plenarne – dla usług i produkcji. Obie tłumaczone symultanicznie z języka polskiego na angielski i odwrotnie.

„Tegoroczna Konferencja była wyjątkowa pod kilkoma względami. Przede wszystkim wyróżniała ją obecność aż sześciu światowej sławy ekspertów, którzy przyjechali do nas zarówno z Japonii, Stanów Zjednoczonych jak i Wielkiej Brytanii – mówi Prof. Tomasz Koch, Prezes Zarządu Lean Enterprise Institute Polska. W tym roku po raz pierwszy uruchomiliśmy nowy strumień dla przedsiębiorstw i procesów usługowych, aby otworzyć naszą konferencję na obszary zastosowań Lean w usługach, biurach i w administracji”.

Uczestnicy XII Konferencji Lean Management podczas jednego z 8 równolegle prowadzonych seminariów: „Mapowanie strumienia wartości – pierwszy krok do doskonalenia procesów usługowych”.

Uczestnicy XII Konferencji Lean Management podczas jednego z 8 równolegle prowadzonych seminariów: „Mapowanie strumienia wartości – pierwszy krok do doskonalenia procesów usługowych”.

Pierwszego dnia Konferencji – podczas dwóch równoległych sesji plenarnych i ośmiu seminariów odbywały się prelekcje gości specjalnych. Swoimi doświadczeniami dzielili się: Takashi Tanaka – światowy ekspert w dziedzinie Toyota Management System, Samuel Obara, który w swojej 30-letniej karierze pomagał wdrażać i stosować zasady Lean przeszło 350 organizacjom, Chris Vogel – ekspert w dziedzinie rozwoju Lean w administracji i usługach, Ian Glenday – niezależny trener, autor książki „Przejdź na logikę przepływu”, John Allen – Global Lean Process Leader w 7. co do wielkości firmie farmaceutycznej świata, Prof. Bohdan Oppenheim – profesor na Uniwersytecie Loyola w Los Angeles.

Goście specjalni XII Konferencji Lean Management (od lewej): Takashi Tanaka, Samuel Obara (góra), Chris Vogel(góra), Ian Glenday, John Allen (dół), Bohdan Oppenheim (dół).

Goście specjalni XII Konferencji Lean Management (od lewej): Takashi Tanaka, Samuel Obara (góra), Chris Vogel(góra), Ian Glenday, John Allen (dół), Bohdan Oppenheim (dół).

Szczególnie dużym zainteresowaniem uczestników cieszyło się seminarium na temat istoty Toyota Management System przedstawione przez Takashiego Tanakę oraz wystąpienie Samuela Obary, który podkreślał jak ważne dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej jest przywództwo i kultura danej organizacji. W ramach strumienia dla przedsiębiorstw i procesów usługowych można było posłuchać doświadczeń Chrisa Vogela z wdrażania Lean w Wells Fargo Bank (4. pod względem aktywów i 1. pod względem kapitalizacji rynkowej banku w USA) oraz dowiedzieć się w jaki sposób ulepszać procesy usługowe.

Wybrane kadry z seminariów podczas XII Konferencji Lean Management.

Wybrane kadry z seminariów podczas XII Konferencji Lean Management.

Na zakończenie pierwszego dnia Konferencji zorganizowany został uroczysty bankiet, podczas którego, przy lampce wina i kolacji, uczestnicy mieli okazję wymienić się między sobą doświadczeniami, porozmawiać z prelegentami i nawiązać nowe kontakty biznesowe. Rozlosowane zostały również nagrody książkowe wydawnictwa Leanbooks (www.leanbooks.pl).

Bankiet na zakończenie pierwszego dnia XII Konferencji Lean Management – 29 maja 2012

Bankiet na zakończenie pierwszego dnia XII Konferencji Lean Management – 29 maja 2012

W drugim dniu Konferencji po przedpołudniowych seminariach odbyła się sesja studiów przypadków. Każdy z uczestników miał możliwość wyboru dwóch z ośmiu studiów przypadków. Swoimi doświadczeniami podzielili się:

Loga firm prezentujących studia przypadków podczas XII Konferencji Lean Management we Wrocławiu*.

Loga firm prezentujących studia przypadków podczas XII Konferencji Lean Management we Wrocławiu*.

Zgodnie z tradycją, trzeciego dnia istniała możliwość wyboru między uczestnictwem w jednym z czterech praktycznych, całodniowych warsztatów, a wycieczką do firm znanych z wdrożenia filozofii szczupłości. W tym roku organizatorzy przygotowali wizyty w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu i Electrolux w Świdnicy oraz w fabryce General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach.

Wielu uczestników Konferencji zainteresował warsztat: „Jak urządzić prawdziwe centrum zarządzania Oobeya” – po raz pierwszy przeprowadzony w Polsce przez Takashiego Tanakę i Yuko Yabe. Jego olbrzymim atutem było to, że odbywał się na terenie zakładu GKN Driveline w Oleśnicy, a jego uczestnicy mieli możliwość pracy na rzeczywistych przykładach ze swoich firm.

Zakład GKN Driveline w Oleśnicy, w którym odbywał się warsztat „Jak urządzić prawdziwe centrum zarządzania Oobeya”

Zakład GKN Driveline w Oleśnicy, w którym odbywał się warsztat „Jak urządzić prawdziwe centrum zarządzania Oobeya”

Natomiast Samuel Obara podczas swojego całodniowego warsztatu przedstawił korzyści płynące ze stosowania KAIZEN w przedsiębiorstwie. Zwrócił uwagę na konieczność powstania sformalizowanej struktury oceny, wdrożenia, weryfikacji i nagradzania pomysłów oraz przeprowadził praktyczne zajęcia w podziale na grupy.

Warsztat „KAIZEN: Kultura ciągłego doskonalenia”, Wrocław, 31 maja 2012 r.

Warsztat „KAIZEN: Kultura ciągłego doskonalenia”, Wrocław, 31 maja 2012 r.

Trzeci warsztat „Powtarzalność i elastyczność w działaniach operacyjnych” dotyczył podejścia – logiki szczupłego przepływu, które Ian Glenday od lat prezentuje na całym świecie. Jak zwykle dał się poznać uczestnikom konferencji jako żywiołowy trener o niestandardowym sposobie przekazywania wiedzy o Lean.

Warsztat „Powtarzalność i elastyczność w działaniach operacyjnych”, Wrocław, 31 maja 2012 r.

Warsztat „Powtarzalność i elastyczność w działaniach operacyjnych”, Wrocław, 31 maja 2012 r.

Chris Vogel poprowadził warsztat dedykowany firmom usługowym. Było to połączenie wykładu, oceny stanu firmy, dyskusji oraz sesji roboczej poświęconej strategii Lean. Warsztat pomógł uczestnikom zrozumieć wkład ludzi, procesów, celów i ciągłego doskonalenia w kontekście całościowego systemu biznesowego.

Warsztat „Ocena stanu wdrożenia Lean w organizacjach usługowych”, Wrocław, 31 maja 2012 r.

Warsztat „Ocena stanu wdrożenia Lean w organizacjach usługowych”, Wrocław, 31 maja 2012 r.

Dziękujemy prelegentom i uczestnikom za stworzenie niepowtarzalnego forum wymiany wiedzy i doświadczeń na temat Lean Management. Zachęcamy do obejrzenia galerii zdjęć z wydarzenia i już dziś…

Zapraszamy na kolejną, XIII Międzynarodową Konferencję Lean Management,
która planowana jest na czerwiec 2013 roku!

„Lean na ogół nie wymaga od ludzi cięższej pracy – wymaga inteligentniejszej pracy. (…)Polska jest w czołówce Europy w wielu dziedzinach, ale jeśli chce pozostać na dobrym miejscu i pchać się dalej musi stosować Lean – we wszystkich dziedzinach bez wyjątku. Jeżeli polskie przedsiębiorstwa chcą być konkurencyjne to nie mają wyboru. Lean stosuje się do wszystkiego”

Prof. Bohdan Oppenheim, Loyola Marymount University, Los Angeles
XII Konferencja Lean Management, Wrocław, 29.05.2012 r.

Procentowy udział uczestników XII Międzynarodowej Konferencji Lean Management wg branż

Procentowy udział uczestników XII Międzynarodowej Konferencji Lean Management wg branż

* Loga zaprezentowane w celach poglądowych, firmy partnerskie są ich jedynymi, prawowitymi właścicielami

Podobne artykuły:

Lean Enterprise Institute Polska