Rozmowa oceniająca. Jak ją przeprowadzić?

Rozmowa oceniająca. Jak ją przeprowadzić? sxc.hu

Przede wszystkim pamiętaj o tym, że celem nadrzędnym rozmowy oceniającej jest komunikacja i motywacja.

Miej to na uwadze przez cały czas w trakcie przekazania informacji zwrotnej odnośnie pracy pracownika, ustalenia celów do realizacji na następny okres i określenia sposobów rozwoju kompetencji pracownika.



Funkcje rozmowy oceniającej:

Ważne jest też, żeby wiedzieć, że rozmowa oceniające spełnia następujące funkcje:

  • Stymuluje - zachęca do bardziej wydajnej pracy.
  • Koryguje - pomaga zidentyfikować obszary i powody trudności.
  • Pomaga zrozumieć zadania i normy efektywności - pogłębia stopień rozumienia istoty zadań oraz norm, wartości i standardów.
  • Analizuje jakość pracy i jakość relacji międzyludzkich - dotyczy aktualnego i optymalnego poziomu wydajności.
  • pozwala na lepsze wzajemne zrozumienie.

Przed rozmową oceniającą

Przed rozmową oceniającą dobrze się do niej przygotuj:

  • Zaplanuj spotkanie z ok. 2 tygodniowym wyprzedzeniem (dajesz w tej sposób również pracownikowi czas na przygotowanie się do rozmowy).
  • Zaaranżuj odpowiednie miejsce rozmowy.
  • Uporządkuj informacje niezbędne z. punktu widzenia oceny.
  • Zapoznaj się z arkuszem oceny
  • Przygotuj cele i strategię przeprowadzenia rozmowy.

Pomocne może też okazać się zebranie dodatkowych informacji o pracowniku:

  • Jego aktualne obowiązki, plan pracy.
  • Cele dotyczące ocenianego okresu.
  • Informacje dotyczące trudności.
  • Jego mocne strony i obszary do doskonalenia.
  • Informacje na temat szkoleń, w którym uczestniczył.

Jak przeprowadzić rozmowę?

W trakcie rozmowy oceniającej trzymaj się poniższych wskazówek:

  • Określ sytuację, przypomnij cel rozmowy, zaproś pracownika do aktywnego udziału.
  • Przedstaw kryteria wg. których będziesz oceniał jego pracę. Zacznij od ego, w którym pracownik wypadł pozytywnie.
  • Poproś o samoocenę. Wyjaśnij powód. Rozmawiaj o interesach a nie o stanowiskach (zrozum motywację pracownika).
  • Omów swoje obserwacje, poinformuj o błędach, powiedz z jakiego powodu jest to ważne dla Ciebie (jakie interesy zostały utrzymane/zagrożone, jakie kłopoty sprawiła dana postawa).
  • Zapytaj o opinię na temat swoich obserwacji, NIE wdawaj się w dyskusję! Twoja decyzja (ocena) nie podlega negocjacjom.
  • Zaproponuj pomoc w przypadku pojawienia się trudności w poprawie mankamentów; zasugeruj działania mające na celu rozwój.
  • Podziękuj za rozmowę, okaż pozytywne emocje.

Najczęściej popełniane błędy

Błędy, których możesz uniknąć w trakcie rozmowy oceniającej to:

  • Niedostrzeganie pozytywów - rozmowa ma charakter krytyki, oskarżeń.
  • Przekształcanie rozmowy oceniającej w luźną pogawędkę.
  • Dokonywanie powierzchownych ocen.
  • Utrudnianie pracownikowi możliwości wypowiadania się - monolog menadżera zamiast zadawania pytań.
  • Nadmierna koncentracja na błędach i przeszłości zamiast na rozwoju i przyszłości.
  • Ocena typu "zawsze/nigdy" np. "zawsze się spóźniasz".
  • Porównywanie i przeciwstawianie sobie pracowników.

Podobne artykuły:

Ocenianie pracowników jest dość stresującym zadaniem i wielu menedżerów stara się jej za wszelką cenę uniknąć, jednak zupełnie niepotrzebnie. Jak widzisz, nie taki wilk straszny, jak go malują. Przygotuj się do oceny wg. powyższych wskazówek, a na pewno dobrze sobie poradzisz. Przekonasz się na koniec, że warto było porozmawiać, bo to doskonała okazaja do zmotywowania pracownika, polepszenia wzajemnej relacji i w rezultacie osiągnięcia jeszcze lepszych wyników. Powodzenia!

Coach4U Kamila Malanowicz