Miej to na uwadze przez cały czas w trakcie przekazania informacji zwrotnej odnośnie pracy pracownika, ustalenia celów do realizacji na następny okres i określenia sposobów rozwoju kompetencji pracownika.
Podobne artykuły:
Co Cię tak stresuje, że aż wypala?
Coaching: jakość jest warta ceny?
Funkcje rozmowy oceniającej:
Ważne jest też, żeby wiedzieć, że rozmowa oceniające spełnia następujące funkcje:
- Stymuluje - zachęca do bardziej wydajnej pracy.
- Koryguje - pomaga zidentyfikować obszary i powody trudności.
- Pomaga zrozumieć zadania i normy efektywności - pogłębia stopień rozumienia istoty zadań oraz norm, wartości i standardów.
- Analizuje jakość pracy i jakość relacji międzyludzkich - dotyczy aktualnego i optymalnego poziomu wydajności.
- pozwala na lepsze wzajemne zrozumienie.
Przed rozmową oceniającą
Przed rozmową oceniającą dobrze się do niej przygotuj:
- Zaplanuj spotkanie z ok. 2 tygodniowym wyprzedzeniem (dajesz w tej sposób również pracownikowi czas na przygotowanie się do rozmowy).
- Zaaranżuj odpowiednie miejsce rozmowy.
- Uporządkuj informacje niezbędne z. punktu widzenia oceny.
- Zapoznaj się z arkuszem oceny
- Przygotuj cele i strategię przeprowadzenia rozmowy.
Pomocne może też okazać się zebranie dodatkowych informacji o pracowniku:
- Jego aktualne obowiązki, plan pracy.
- Cele dotyczące ocenianego okresu.
- Informacje dotyczące trudności.
- Jego mocne strony i obszary do doskonalenia.
- Informacje na temat szkoleń, w którym uczestniczył.
Jak przeprowadzić rozmowę?
W trakcie rozmowy oceniającej trzymaj się poniższych wskazówek:
- Określ sytuację, przypomnij cel rozmowy, zaproś pracownika do aktywnego udziału.
- Przedstaw kryteria wg. których będziesz oceniał jego pracę. Zacznij od ego, w którym pracownik wypadł pozytywnie.
- Poproś o samoocenę. Wyjaśnij powód. Rozmawiaj o interesach a nie o stanowiskach (zrozum motywację pracownika).
- Omów swoje obserwacje, poinformuj o błędach, powiedz z jakiego powodu jest to ważne dla Ciebie (jakie interesy zostały utrzymane/zagrożone, jakie kłopoty sprawiła dana postawa).
- Zapytaj o opinię na temat swoich obserwacji, NIE wdawaj się w dyskusję! Twoja decyzja (ocena) nie podlega negocjacjom.
- Zaproponuj pomoc w przypadku pojawienia się trudności w poprawie mankamentów; zasugeruj działania mające na celu rozwój.
- Podziękuj za rozmowę, okaż pozytywne emocje.
Najczęściej popełniane błędy
Błędy, których możesz uniknąć w trakcie rozmowy oceniającej to:
- Niedostrzeganie pozytywów - rozmowa ma charakter krytyki, oskarżeń.
- Przekształcanie rozmowy oceniającej w luźną pogawędkę.
- Dokonywanie powierzchownych ocen.
- Utrudnianie pracownikowi możliwości wypowiadania się - monolog menadżera zamiast zadawania pytań.
- Nadmierna koncentracja na błędach i przeszłości zamiast na rozwoju i przyszłości.
- Ocena typu "zawsze/nigdy" np. "zawsze się spóźniasz".
- Porównywanie i przeciwstawianie sobie pracowników.
Ocenianie pracowników jest dość stresującym zadaniem i wielu menedżerów stara się jej za wszelką cenę uniknąć, jednak zupełnie niepotrzebnie. Jak widzisz, nie taki wilk straszny, jak go malują. Przygotuj się do oceny wg. powyższych wskazówek, a na pewno dobrze sobie poradzisz. Przekonasz się na koniec, że warto było porozmawiać, bo to doskonała okazaja do zmotywowania pracownika, polepszenia wzajemnej relacji i w rezultacie osiągnięcia jeszcze lepszych wyników. Powodzenia!